Total War heeft bewezen meer te kunnen dan alleen de menselijke geschiedenis naar een game te vertalen. Een adembenemende fantasiewereld die
The Old World van de
Warhammer-franchise belichtte, was een geslaagde eerste stap. Maar wie A zegt, moet ook B zeggen. Hoe de eerste blik op deze opvolger is bevallen, lees je in de Total War Warhammer 2 preview.
Als het om een nieuwe Total War game gaat, kan je er nooit te vroeg bij zijn. Elke factie en elk gebied kent namelijk zijn eigen sterktes en zwaktes, waarvan bestudering altijd wel een handige voorbereiding is. Tijdens het Total War Warhammer 2 preview evenement is XGN.nl dan ook voor het eerst in aanraking gekomen met deze nieuwe volkeren en gewesten door middel van een uitgebreide presentatie. Vervolgens wisten Andy Hall (lead writer) en Mark Sinclair (game designer) nog tijd vrij te maken om het geheel van extra commentaar te voorzien.
Een ander oord
Waar het eerste deel nog het gebied van The Old World als grote campagne modus had, maakt Total War Warhammer 2 een reis naar een Westelijke uithoek van de wereld. Ditmaal is het de beurt aan The New World, een gebied dat meer één is met de natuur en dat duidelijk laat zien. De vier continenten Lustria, Ulthuan, Naggaroth en de Southlands gaan het toneel vormen voor jouw aankomende plundertochten.
Wat met de eerste impressie opvalt, is dat The New World een geografisch meer indrukwekkende map toont. In plaats van één groot stuk land, zijn er nu veel meer losse eilanden te vinden. Hierdoor legt de game meer de focus op het reizen via water om totaal andere ecosystemen, zoals bijvoorbeeld de jungle, te bezoeken.
Er is een hoop nagedacht over het feit dat de zee een prominentere rol speelt in de aankomende game. Volgens Sinclair kom je her en der locaties tegen die wel een boottochtje waard zijn. Zo noemde hij bijvoorbeeld een scheepswrak met een voorwerp dat een bonus geeft aan je aanvalskracht. De uithoeken van The New World bezoeken gaat dus een belangrijke voorwaarde worden om als grote overwinnaar uit de bus te komen.
Het lot van de wereld
Waar
Total War games doorgaans gewonnen worden door een meerderheid van de regio's tot je rijk te voegen, wordt er voor dit deel een heel andere aanpak vereist. Het verhaal stelt dat een gigantische magische tornado de wereld behoedt voor demonen en ander gespuis. Dit verschijnsel, genaamd de
Great Vortex, staat echter op instorten waardoor de planeet op het randje van de afgrond staat. En daar komt de ultieme voorwaarde van overwinning om de hoek kijken.
Alle facties nemen het tegen elkaar op om de Great Vortex in volle glorie te herstellen, of juist deze krachten te misbruiken voor eigen kwaadaardige doeleinden. Voordat een ras de macht over de wervelwind kan nemen, zullen er meerdere rituelen verspreid over de gehele map uitgevoerd moeten worden. De AI reageert hierop door zelf ook deze belangrijke punten over te nemen en aan te vallen wanneer jij dat doet. Zelf zal je ook rituelen moeten verstoren, zodat de magie niet in verkeerde handen valt.
Volgens Sinclair is er van het traditionele Total War pad afgestapt omdat het een beetje een zelfde trucje begon te worden. Op een gegeven moment komt de speler altijd op een punt waarop hij gemakkelijk over de vijand heen walst. Om dat tegen te gaan werd de Great Vortex als narratieve drijfveer geschapen, zodat de speler gedurende de hele campagne weerstand blijft krijgen. En tegenstribbelende volkeren blijven hierdoor aan de poorten van je vestigingen kloppen.
Toekomstige buren
Tijdens de Total War Warhammer 2 preview zijn al drie van de vier speelbare rassen uit de doeken gedaan. Zo krijgen spelers te maken met de High Elves onder leiding van prins Tyrion. Het doel van deze wezens is om de Great Vortex te stabiliseren, aangezien het direct boven het eigen continent ligt.
Bovendien is er nog een factie die het liefst de
Great Vortex in stand houdt. Het gaat hier om de aloude
Lizardmen samenleving, die graag het einde der tijden nog even uitstelt. Meer over deze geschubde groepering, die midden in de jungle leeft, is te lezen in de
Total War Warhammer 2 hands-on.
Niet iedereen leeft graag in vrede, want de Dark Elves, de derde factie, trekken graag hun eigen snode plannen. Onder het gezag van Witch King Malekith probeert dit soort overweldigende kracht uit de draaikolk te putten. Een vierde ras dat ook dit soort sadistische praktijken deelt, moet nog aangekondigd worden.
Alhoewel dit de
release facties zijn, heeft
Creative Assembly nog een verrassing in petto voor de spelers die ook
de eerste Total War Warhammer in huis hebben. Al in één van de eerste
patches zullen de kaarten van de campagnes van zowel
The Old World als
The New World aan elkaar geregen worden, waardoor je een enorm gecombineerd gebied voor de kiezen krijgt. Alle uitgebrachte facties, ook van de DLC als je die tot je beschikking hebt, zullen overal voet aan wal kunnen zetten.
Nieuwe wereld, nieuwe fratsen
Naast het uitbreiden van de map zijn er nog veel meer nieuwbakken features die het tweede deel buiten proporties moeten blazen. Volgens Sinclair wordt de game nog toegankelijker dan zijn voorganger. Menu's worden duidelijker, spelers krijgen een beter overzicht van wat er gebeurt in de wereld en ook de oude facties worden aangepast om meer te schikken met het nieuwste telg.
Hier houdt het niet bij op, want ook de basissen gaan op de schop. Grote hoofdsteden krijgen meer slots voor gebouwen en tevens wordt het assortiment flink uitgebreid. Hall weet hierop aan te sluiten door te vertellen over een nieuwe valuta die samenhangt met de Great Vortex. Het sparen van dit betaalmiddel gaat facties een voorsprong geven, en daardoor zal het winnen van veldslagen meer belonen dan de bloederige krachtmetingen uit vorige Total War-games.
Naast al deze punten die als muziek in de oren klinken, zijn er nog punten waar een hoop van is geleerd. Zo krijgt het spel soortgelijke speciale effecten als de corruptie van de
Vampire Counts en zijn er per ras unieke
stances. Bovendien hebben animaties nog meer details gekregen en kan je een grote schare aan uiteenlopende speelstijlen, magische spreuken en verhaalgedreven incidenten verwachten.
Liefde op het eerste gezicht
Ook al wordt de Total War Warhammer-serie een drieluik, het tweede deel bevat genoeg subtiele aanpassingen om een geheel ander beeld te geven dan zijn voorganger. Vooral de implementatie van de Great Vortex is een gegeven om in de gaten te houden. Een goed begin is in ieder geval het halve werk en deze eerste impressie heeft een hoop interesse gewekt. Nu maar hopen dat de game ook daadwerkelijk nog aan het eind van 2017 menig PC kan veroveren!