Total War Attila Preview - Wegrennen voor de Hunnen

Preview
maandag, 05 januari 2015 om 16:00
xgn google image
Rond het jaar 500 begonnen de Dark Ages, een tijd van wetenschappelijke en intellectuele armoede, en daarvoor regeerden eeuwenlang de Romeinen met harde hand. De overgang tussen deze twee tijden was echter geen rustgevende, stille, vredelievende overgang. Het droeg de naam Attila de Hun en in Total War: Attila zijn we getuige van deze periode vol met oorlog.
Voor iedereen die een campagne zal starten in Total War: Attila zal beginnen in 395 na Christus, een jaartal waarin de verhoudingen door heel Europa en Azië op z’n kop stonden. Het westelijke Romeinse Rijk staat op het randje van de afgrond, met ongeveer elke week een nieuwe keizer en politieke onrust. Ondertussen floreert het Oostelijke Romeinse Rijk, met de hoofdstad Constantinopel, maar de Hunnen staan op de deur te kloppen in het Verre Oosten. En om het nog ingewikkelder te maken staan er overal in Europa en Azië volken op om hun eigen stukje grond op te eisen.
Total War: Attila <a href=preview" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201412/t/total-war-attila.jpg" />

Een ruime keuze

Als je een campagne in Total War: Attila opstart, heb je ook de mogelijkheid om uit tien verschillende volken te kiezen; niet alleen het Westelijke en Oostelijke Romeinse Rijk en de Hunnen, maar ook uit de Perzen, de Vandalen, de Visigoths, de Ostrogoths, de Franken, de Saxen en de Alani. Omdat de Hunnen helaas niet speelbaar waren in de preview code, kozen wij voor het gelijkwaardige, kleine broertje: de Ostrogoths.
Dit volk komt oorspronkelijk voort uit verschillende stammen langs de Baltische kust, aan de Zwarte Zee, maar is sterk uitgedund door aanvallen van de Hunnen en Alani. Het doel van de campagne van de Ostrogoths is dan ook simpel: overleef tot de lente van 401 na Christus. Althans, dan is makkelijker gezegd dan gedaan, want veel vrienden en legers heeft dit nomadische volk niet. De in-game raadgever geeft dan ook het advies om naar het westen te trekken en daar een eigen land te stichten.
Total War: Attila preview

Schuttingen in de fik steken

Een ander voordeel om naar de westelijke gebieden te trekken was ook de unieke eigenschap van de Ostrogoths; omdat ze decennia lang onder het juk van het Romeinse Rijk hebben geleefd, kunnen ze Romeinse manschappen rekruteren in dorpen die onder Rome vallen. Niet alleen hadden we dus een grotere kans om daar te overleven, we kunnen er ook nog eens ons leger versterken. En dat was ook hard nodig.
Om namelijk de kracht van de nomadische troepen te testen ging we met onze botte kop rechtstreeks af op een vijandelijke nederzetting, in het bezit van de Alani, met wie we nog een appeltje te schillen hebben. Niet veel steden in dit tijdperk hadden nog het privilege van hoge stenen muren en ook deze nederzetting moest het doen met een simpele houten schutting. Een mooi doelwit voor de vuurpijlen van onze boogschutters, aangezien hout in Total War: Attila gewoon in de fik gestoken kan worden.
Total War: Attila preview

Elk voordeel heeft z'n nadeel

Zover kwam het helaas niet. Voordat we ook maar de houten muur hadden bereikt, had de vijandelijke cavalerie ons ongezien – door het bos – in de flank aangevallen en waren mijn boogschutters kansloos. De speermannen, die we tactisch vooraan hadden neergezet om de cavalerie op te vangen, waren nu nutteloos en alleen dankzij mijn eigen cavalerie kon een bloedbad worden voorkomen. Een belegering was nu alleen niet meer te doen, zonder boogschutters en een schrijnend gebrek aan stormrammen.
Gelukkig voor ons heeft elke nadeel een voordeel, en dat was dat de Ostrogoths een nomandische factie is. Dit betekent dat het volk gebruik kan maken van de Horde-mechanic, een nieuw element in Total War: Attila, waarmee het op elk moment kan omschakelen naar een kampement, wat praktisch een stad is.
Je hebt als nomadisch leger dus geen stad nodig om nieuwe manschappen te rekruteren, de rantsoenen op orde te maken en je economie te verbeteren. Al snel konden we dus weer verder trekken, met verse rekruten en volle buikjes.
Total War: Attila preview

Wachten op Total War: Attila in februari

Ondanks de ruwe start heeft Total War: Attila alvast een goede indruk op ons achtergelaten. Grafisch gezien is de langlopende serie weer verbeterd, de keuze uit volkeren is zeer ruim en divers en nieuwe mechanieken zoals de Horde-mechanic zijn een welkome toevoeging. Tevens is het ook leuk dat elk volk een eigen win-conditie heeft, gebaseerd op de historie. Wij kijken in ieder geval uit naar 17 februari 2015, wanneer de game exclusief voor de PC in de schappen zal liggen.

Populair Nieuws