Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier Preview

Preview
dinsdag, 14 december 2010 om 15:00
xgn google image
Oorlogen en games gaan eigenlijk best goed samen. De Tweede Wereldoorlog kennen we inmiddels al van binnen en van buiten, en ook de huidige oorlogsvoering wordt inmiddels zwaar uitgebuit. Om toch nog iets speciaal te maken doet Ghost Recon een greep in de toekomst met Future Soldier.
Oorlog brengt brood op tafel
Als het aan de makers van Ghost Recon ligt, is het nog lang geen tijd voor wereldvrede. In Ghost Recon: Future Soldier kruipen we namelijk in de huid van een lid van een speciale eenheid in een toekomst, die redelijk wat verder is ontwikkeld dan de wereld waar wij nu in leven. En zo gaat er natuurlijk weer een wereld van mogelijkheden open die de ontwikkelaars optimaal kunnen benutten om hun fantasie de vrije loop te laten.
Misschien denk je wel aan een Iron Man outfit als je aan een toekomstige legeroutfit denkt. Echter heeft Ghost Recon een andere visie gehanteerd, waarbij een onzichtbaarheidspak de belangrijkste rol speelt binnen het nieuwe arsenaal. In de eerste missie die ons werd gedemonstreerd kwam een onzichtbare speciale eenheid via de oceaan en het strand de vijandige grenzen binnen. Waarna zonder enige moeite alle vijanden om werden gelegd, zonder dat ze ooit iemand het strand op zagen komen.
Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier Screenshot 145441Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier Screenshot 145433Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier Screenshot 145427
Valsspelen of toch niet?
Natuurlijk voelt dit meteen al een beetje aan als een godmodus en dus als valsspelen. Om dit tegen te gaan hebben de makers een paar keuzes gemaakt die in onze ogen toch niet helemaal perfect uitpakken. Zo hebben een paar vijanden een speciale outfit die thermovisie mogelijk maakt, en jou dus helemaal niet zo onzichtbaar maakt als dat je dacht.
Een andere methode die de ontwikkelaars gebruiken om jou niet oppermachtig te maken is dat je niet in elke missie je onzichtbaarheidspak kunt gebruiken. Wij vinden dat voor beide oplossingen geldt dat de ontwikkelaar wel erg simpel heeft gedacht. Waarom zou niet iedere vijand die speciale thermovisie hebben en waarom kun jij niet continu je onzichtbaarheidspak dragen? Deze oplossingen zijn wel verhaaltechnisch goed te verantwoorden, maar dat hebben wij nog niet gezien in deze game.
Lang leve de technologie
Laten we dan maar snel overgaan naar de gameplay zelf, want daar draait het uiteindelijk om. Dit zit gelukkig wel goed in elkaar. De manier waarop de outfits van de toekomst in de game worden geïmplementeerd deugt dan misschien niet helemaal, maar de wapens maken veel goed. We hebben een paar zeer geavanceerde nieuwe snipers gezien en ons is ook verteld dat er nog een groot arsenaal aan gadgets is die erg handig zijn. Zo kan er met een satellietverbinding gecheckt worden hoeveel vijanden er in de omgeving zijn en kunnen eventuele doelwitten direct geïdentificeerd worden.
Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier Screenshot 145429Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier Screenshot 140595Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier Screenshot 140580
Wat ruist daar door 't struikgewas?
Een groot deel van de game zoals wij het hebben gezien is gericht op stiekeme actie, omdat je dus een groot deel van de game gewoon niet zichtbaar bent voor de vijanden. De allervetste manier waarop wij dit in de game geïmplementeerd hebben gezien, is het achter iemand sluipen die bij een speciale waakpost een machinegeweer bemant. Hem een nekschot geven met een gedempt geweer, maar er vervolgens achter blijven zitten en hem een steuntje in de rug geven zodat hij niet omvalt als er een patrouille langsloopt. Dat was echt geweldig, en laat zien hoeveel mogelijkheden er nog open liggen.
Over het leveldesign zijn wij ook erg positief. Uiteindelijk heb je een missie en moet je taken volbrengen, maar toch zag de wereld er niet zo lineair en gesloten uit zoals een shooter als Call of Duty: Black Ops. We zagen juist dat je je over het hele strand kon verplaatsen en dat er geen duidelijke grenzen zijn zoals de gebruikelijke wrakstukken die in de weg liggen. Wat verder de omgeving in Future Soldier veel goed doet, is het feit dat je nooit veilig bent. Alle dekking kan namelijk aan diggelen worden geschoten en dat voegt weer wat toe aan het realisme van de game, wat natuurlijk een positief gegeven is.
Voldoende, maar kan veel beter
Na het zien van Ghost Recon: Future Soldier, hebben wij gemixte gevoelens. Aan de ene kant is het een erg goed concept dat tot een geniale game uitgewerkt kan worden. Maar aan de andere kant hebben wij niet gezien dat Ubisoft dit ook echt gaat realiseren. Wij hebben een paar sterke punten gezien zoals de gadgets, het stiekeme aspect en natuurlijk het leveldesign, maar de ontwikkelaar zal toch nog even flink door moeten werken om een paar losse eindjes vast te knopen.

Populair Nieuws