Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier Preview

Preview
woensdag, 05 oktober 2011 om 16:00
xgn google image
Als we Ubisoft de keuze laten, zullen soldaten uit de speciale eenheden binnenkort allemaal in onzichtbaarheidspakken rondlopen. Onzichtbaar of niet, wij namen onlangs een kijkje bij de soldaten van Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier.
Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier is al het tiende deel uit de franchise en precies daarom doet ontwikkelaar Ubisoft er alles aan om van deze game een echte topper te maken. Future Soldier zou eigenlijk al tijdens de feestdagen van vorig jaar in de rekken liggen, maar de releasedatum is al enkele keren gewijzigd. Yves Guillemot, executive officer bij Ubisoft, wil op die manier een topper van formaat te kunnen leveren. Ondertussen hebben we dit jaar tijdens de E3 en de Gamescom al heel wat nieuw beeldmateriaal gezien van Future Soldier. Onlangs werden er nieuwe gameplay beelden getoond in het snikhete Preview Theater van Firstlook 2011 en wij waren daar uiteraard bij.
De wereld rond
Het verhaal van Future Soldier brengt je naar locaties over de hele wereld. Onder andere het Midden-Oosten, Noorwegen en Azië vormen de nieuwe bestemmingen van de Ghosts. De Ghosts maken nog steeds deel uit van de speciale eenheden van het Amerikaanse leger en ditmaal moet er gestreden worden tegen een nationalistische groep die de controle heeft over Rusland. Alle buurlanden van Rusland worden aangevallen en daarom wordt het vierkoppige team op pad gestuurd om een einde te brengen aan deze praktijken. Het verhaal lijkt dus vrij typisch te zijn voor een game over toekomstige oorlogsvoering, maar we kunnen hier uiteraard nog geen vast oordeel over vellen.
Een echte Ghost
De eerste gameplaybeelden die Ubisoft toonde, gaven meteen een goede indruk van de meest populaire nieuwe feature van Future Soldier. Een Ghost zat geknield tegen een boom en had zijn onzichtbaarheidspak geactiveerd. Hoewel je de vage contouren van een menselijk wezen kon herkennen, was het toch even opletten. De Ghosts hebben de technologie om onzichtbaar te worden, waardoor je zou kunnen denken dat de game erg eenvoudig is. Niets is minder waar, want de tegenstanders zijn erg goed op hun hoede. Je bent immers maar onzichtbaar zolang je je erg traag voortbeweegt, en dus moet je met heel wat geduld te werk gaan.
Gadgets
In de presentatie die we te zien kregen, waren de Ghosts geland in Afrika en moesten ze een klein vliegveld infiltreren om vervolgens de lading van een vliegtuig te bemachtigen. De vele Afrikaanse huurlingen stonden overal op de uitkijk en zelfs met een onzichtbaarheidspak zou het te lang duren om uit te pluizen waar iedereen stond. Om dit proces te vergemakkelijken had het team een 'drone' meegenomen van de thuisbasis. Deze drone is volledig bestuurbaar en kan zowel in de lucht als op de grond te werk gaan om de positie van vijandige troepen te achterhalen. Het werd ook duidelijk dat deze drone over de nodige vuurkracht beschikt, hoewel Ubisoft deze functie niet toonde.
Mocht de drone niet in staat zijn voldoende informatie te vergaren, dan kunnen de Ghosts ook nog gebruik maken van hun nachtkijkers en hittezoekers. Vooral deze laatste optie leek erg handig te zijn aangezien enkele krachtige windstoten flink wat zand de lucht in stuurden, wat het zicht belemmerde. Veel toepassingen van deze gadgets liet Ubisoft echter niet zien en dus wordt het uitkijken naar de verdere strategische mogelijkheden.
Niet eenvoudig
Dankzij het onzichtbaarheidspak en het aantal gadgets zou je denken dat het leven van een Ghost vrij eenvoudig is. Niets is minder waar. Je zult eerst goed moeten uitpluizen waar je het best een aanval kunt starten, aangezien je je positie vanaf dat moment weggeeft. Zelfs als je het onzichtbaarheidspak activeert nadat je hebt geschoten van achter een schuilplaats, zullen tegenstanders omringende plekken in de gaten houden. De AI leek in deze vroege demo al zeer alert te zijn en het wordt afwachten in hoeverre de AI nog verder verbeterd wordt. Je zult dus wat kogels incasseren als je niet oplet en aangezien Ubisoft realiteit voorop zet, zul je al snel gewond op je knieën vallen.
Net zoals in de Gears of War franchise kun je vervolgens naar een teamgenoot kruipen, die je verzorgt zodat je weer gezond en wel de strijd kunt voortzetten. In de demo viel de speler van Ubisoft maar liefst vier keer op zijn knieën en hij mocht van geluk spreken dat er teamgenoten in de buurt waren. Daarna was het behelpen door van de ene schuilplaats naar de andere te sprinten en af en toe enkele kogels af te vuren. Future Soldier zou dus best wel eens een pittige game kunnen worden.
Veel potentie
Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier lijkt een erg knappe en leuke game te worden. De mogelijkheid om onzichtbaar te worden, moet spelers een tactisch voordeel geven aan het begin van een vuurgevecht. Ook een hele reeks aan gadgets moet de gameplay interessanter maken. Eenvoudiger wordt de game echter niet, want je legt het loodje na slechts enkele kogels en je moet goed gebruik maken van je omgeving. Met de nodige onverwachte plotwendingen in het verhaal, coole toepassingen van bepaalde gadgets en de nodige afwisseling van maps en situaties, zou Future Soldier wel eens de beste game uit de franchise kunnen worden. We zijn dus zeker niet meer zo sceptisch als in onze vorige impressie, maar de vraag blijft echter nog hoe het met de co-op en multiplayer modi gesteld is. Laatstgenoemde kan iedereen zelf checken in januari volgend jaar, wanneer de open bèta van start gaat.