Thief Preview - 8 redenen om deze topper in huis te halen

Preview
dinsdag, 28 januari 2014 om 15:00
xgn google image
Als je erover nadenkt zijn er maar weinig goede stealth games voor handen, terwijl het zo heerlijk kan zijn om mensen sneaky te besluipen, te bestelen en zo nodig zelfs uit te schakelen. Gelukkig keert meesterdief Garrett dan ook snel terug. En hoe? Op een sensationele manier.
Bijna zou je Garrett vergeten als personage in videogames, wat niet helemaal terecht is. Eerder verschenen er al drie toffe delen en stealth werd dan ook een begrip in de videogamegeschiedenis. Alleen het duurde even, beter gezegd lang, voor de charmante dief weer van zich liet horen. Na tien jaar zal binnenkort Thief uitkomen voor de verse generatie consoles. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: Thief is fantastisch. We geven je acht redenen waarom.

Reden één: grafische pracht

De eerste reden waarom je Thief wilt spelen is de reden die meteen in het oog springt: de grafische kwaliteit. De setting is De Gouden Eeuw en elk detail is raak, scherp geboetseerd door ontwikkelaar Eidos Montreal. In close-up worden de littekens op Garretts gezicht goed zichtbaar; die man heeft leed gekend. Je voelt je dan ook meteen met hem verbonden. Zodra je in een stad rondloopt, waar in het begin meteen lekkere troubadoersmuziek door de speaker schalt, leeft die stad. Wanneer je door rustige omgevingen loopt, is water bijna tastbaar en lijkt het cement net vers tussen de bakstenen te zijn gelegd.
Een sfeertje, mede mogelijk gemaakt door die grafische pracht, waar je 'U' tegen zegt. Het 'wauw'-effect is er meteen. Om nog maar te zwijgen over de prachtige kleuren die gebruikt zijn, zoals mooie blauwe filters waardoor Thief to-taal anders aanvoelt dan een stealth-game zoals Hitman of Splinter Cell.
Thief screenshot 1

Reden twee: de geluiden

De tweede reden sluit aan op de eerste: Thief is meeslepend en voelt op diverse momenten aan als een film. Dat geluid een game naar een hoger niveau kan tillen bewijst Thief. Soms dool je rustig door straten en hoor je niets behalve jouw luidruchtige voetstappen op een trap of in een plas water. Maar wanneer je besluit een vijand uit te schakelen, geheel als verrassing, neemt het geluid een bombastische wending en voel je bijna dat je een pijl in handen vasthoudt, zo intens wordt de muziek. Alsof de muziek gelijktijdig zware klappen uitdeelt terwijl jij op knopjes drukt. Tijdens cutscenes zijn de geluiden anders, dan is het alsof een compleet orkest losgaat met de boodschap dat de filmpjes de kijker moet vervoeren. Missie geslaagd.

Reden drie: Er valt zoveel te jatten

De derde reden waarom je Thief moet spelen is omdat er genoeg te stelen valt. Garrett zou geen meesterdief zijn als hij niet zou stelen. In de proloog wordt meteen duidelijk dat hij maar geen genoegen kan krijgen van al wat blinkt. Het is dan ook raadzaam om elk hoekje en gaatje te verkennen, want overal liggen waardevolle spullen: kammen, scharen, goud, spiegels, bekers enzovoorts. Het is de vraag waar Garrett dat laat, maar zijn interesse werkt als een magneet. Alsof die denkt: 'Give it to me baby! Dat zijn mijn doekoes!' Ok, dat zal hij niet denken. Maar je snapt de boodschap. Hij wil alles. En het leukste is natuurlijk om stiekem uit andermans zakken te jatten terwijl de vijanden recht voor je neus staan. Het is dan ook ontzettend verslavend om van alles te verzamelen en bovendien uiterst zinvol.
Thief screenshot 2

Reden vier: Pijlen!

Want, en daar komt reden vier, met al dat verzamelde geld kun je ontzettend veel kopen. Er zijn standaard opties zoals gezondheid en eten. Maar waar Garretts hart nog sneller van gaat kloppen zijn diverse pijlen. Zijn ongekende kracht ligt bij zijn pijl en boog en dus kan hij ontzettend veel soorten pijlen aanschaffen: Rope arrow, water arrow, fire arrow, broadhead arrow, choke arrow en blunt arrow. Die pijlen zijn jouw schatjes en die schat moet je dan ook bewaken met hart en ziel.
Garrett is het best als hij loopt in de schaduwen; daar waar niemand hem opmerkt. Maar er zijn genoeg plekjes waar bewakers staan bij een vuurfakkel. Wat jij dan doet, is simpel: een waterpijl pakken en die vlam doven. Wil je naar een hoger gelegen gebiedt? Prima, schiet je pijl met touw er maar heen zodat je omhoog kunt klimmen. Er zijn zoveel opties met die pijlen dat dit hét element is waardoor Thief een eigen identiteit creëert. Het lijkt soms wel alsof we in films en games steeds meer futuristisch te werk moeten gaan met technische snufjes en gekke vuurwapens. Thief bewijst dat je met een simpele basis hele toffe dingen kunt doen en bovendien een redelijk diepgaand wapensysteem kunt neerzetten. Want al die pijlen zijn ook weer op te waarderen.

Reden vijf: focus

En dat is niet het enige. Want Garrett heeft de beschikking over Focus. Met één druk op knop activeert hij deze optie en ziet hij aanwijzingen; tips die blauwgekleurd oplichten. Een beetje 'eagle eye' a la Assassin's Creed, maar toch weer anders. Ook hier heeft ontwikkelaar Eidos Montreal goed werk geleverd door een uitgebreid focus-systeem te gebruiken. Er kunnen namelijk focuspunten in de game verworven worden die dan weer op diverse aspecten worden ingezet. Dit zijn intuition, dexterity, sense, combat, speed, effiency, marksman en stealth. Denk dus vooral na waar je als eerste je 'pijlen' op richt.

Reden zes: het stealth-aspect

Alles is erop gericht om jou beter je gang te kunnen laten gaan. Het verhaal wordt voortgestuwd door Garrett die in opdracht van andere personages diverse items moet stelen. Het valt niet aan te raden om dan als een Rambo door de levels heen te rennen. Stealth is dé manier om Thief te spelen. Dat houdt in dat je goed de schaduwen moet opzoeken en goed je vijanden moet observeren om je kansen uit te denken. De A.I. is goed. Als je bijvoorbeeld per ongeluk door glasscherven loopt, niet voorzichtig genoeg door waterplassen loopt, word je opgemerkt en ben je het bokje. Close-combat gevechten wil je liever vermijden, want je tegenstanders zijn sterk. Een paar bewakers kun je wel aan, maar sowieso verlies je snel veel gezondheid. En meestal komen er meerdere bewakers en dan leg je het echt af.
Let vooral ook op dieren. Regelmatig zit er een kraai in een kooitje of een hond in een hokje. Zodra die jou opmerken beginnen ze flink wat lawaai te produceren en worden bewakers gealarmeerd. Wat dat betreft wordt het je niet makkelijk gemaakt in Thief, al heeft het spel gewoon een 'rogue' stand voor de beginnelingen.

Reden zeven: de afwisseling

Thief is zonder twijfel een verslavende game om te spelen en dat komt doordat de mix van elementen eigenlijk een bijzonder goede cocktail is. Je doet de hele tijd van alles. Het ene moment besluip je een bewaker van achteren, om tien seconden later een slot te kraken waarin een schat verborgen ligt. Maar ook zijn er genoeg puzzels op te lossen.
Als voorbeeld halen we hier een scène uit de game aan. Sla deze alinea dus over als je geen spoilers wilt lezen. Zo komt er een moment dat je via een schilderij in de muur in een verborgen ruimte komt. Bijzonder groot met diverse optrekken. En in elk kamertje spelen zich seksuele taferelen af. Eerst hoor je gekreun en dan kijk je door een gaatje in de muur en zie je een man en vrouw seks hebben. Als je verder loopt en door een ander vertrek gluurt vindt een SM-achtige scène plaats waarbij een vrouw een man steeds harder moet slaan. Zo zijn er meerdere kamers met veel bloot en seks en denk je eerst: 'Ehhhh en nu?' We zullen niet het verhaal verklappen, maar er moet gewoon gepuzzeld worden. Leuk toch?

Reden acht: de omvang

Wat dat betreft biedt Thief veel variatie en het ziet er nu naar uit dat de game behoorlijk omvangrijk wordt. Het is nog niet bekend hoeveel hoofdstukken de game zal bevatten, maar tijdens een speelsessie waren we alleen al bijna vijf uur bezig met slechts drie hoofdstukken en zelfs toen was nog niet alles uitgevoerd of gezien. Moet je nagaan, wat dat betekent voor de gehele game. Smullen maar!

Nadelen?

Het lijkt wel een lofzang terwijl de volledige game nog niet eens is gespeeld. Zijn er dan geen minpunten? Enige kritiek valt wel op te merken. De game is namelijk nogal voorgepogrammeerd. Dat houdt in dat je bepaalde stukken echt wel in een specifieke volgorde moet doen, anders kom je niet verder. De puzzelscène met de seksscnes deed ondergetekende al voordat de hint gegeven was. Dat mocht dus niet. Dus alles moest twee keer gespeeld worden om uiteindelijk verder te kunnen. Maar ach, wie loopt nu ook vooruit op een spel of verhaal? Dat zal niet vaak gebeuren.
Verder is er nog een klein aspect, maar dat is geen minpunt, eerder gewenning en dat is de besturing. Met L2 moet je namelijk springen en dat voelt in het begin onnatuurlijk aan, omdat je in andere games anders gewend bent. Toch zul je merken dat je dit aspect snel in de vingers hebt. Bovendien is de besturing an sich verder soepel.

Pre-order alsnog maar die PS4

Bij elkaar opgeteld is de eerste handdruk die Garrett ons gaf in een lange speelssessie een stevige. Dit is niet zomaar een dief. Deze man wil je leren kennen door letterlijk in zijn huid te kruipen, zodat je kunt voelen hoe het is om hem te zijn. Pas dan ervaar je hoe magnifiek hij te werk gaat met zijn pijl en boog, waan je je in prachtige omgevingen en merk je hoe verslavend het is om te blijven stelen totdat je erbij neervalt. Thief wordt de eerste grote klapper van 2014 en als je nog geen PlayStation 4 in huis hebt hebben we alvast één tip: bestel die dan als de bliksem, met Thief er uiteraard bij.

Populair Nieuws