The Witcher 3 Wild Hunt Preview - Prachtige karakters

Preview
dinsdag, 17 juni 2014 om 23:00
xgn google image
In The Witcher 3: Wild Hunt volg je voor de allerlaatste keer het verhaal van Geralt of Rivia. Samen met Geralt ontdek je een gigantische open wereld, waar er genoeg monsters zijn om te vermoorden of te laten leven. Iedere keuze heeft namelijk consequenties in The Witcher 3.
Tijdens de E3 2014 was ontwikkelaar CD Projekt RED aanwezig om een uitgebreide demo en presentatie te geven van The Witcher 3: Wild Hunt. Deze demo pakte het verhaal op waar de gameplaybeelden op de persconferentie van Microsoft eindigde. Zo versloeg je de Griffin, hakte zijn kop eraf en nam deze ter paard mee een stad in.

Stad komt tot leven

De stad in kwestie is Novigrad. Een stad in het noorden van de wereld, waar echt heel veel gebeurt. Onderweg loop je mensen omver die je vervolgens uitschelden, of je stopt eventjes om het meest nutteloze gesprek tussen twee doodnormale mensen af te luisteren. Novigrad is echt een levende stad en volgens de ontwikkelaar heeft het moment van de dag en het weer invloed op de mensen in de stad.
In de ochtend is het bijvoorbeeld erg druk in de haven, omdat vissers op dat specifieke moment van de dag hard aan het werk zijn. Op weer andere momenten kom je in de stad muzikanten tegen of luister je naar de verkooppraatjes van handelaren. Er is dus genoeg leven in de stad, maar wij zoeken naar ons contact Dijkstra.
Novigrad

Gigantische wereld

Tegen inlevering van de Griffin geeft Dijkstra informatie, die ons op pad stuurt naar het moeras. Vanaf Novigrad duurt het ongeveer vijftien tot twintig minuten om ter paard naar het moeras te rijden. Gelukkig is het via een wegwijzer mogelijk om fasttravel te gebruiken naar eerder bezochte gebieden. Hierdoor duurt het slechts enkele seconden voor wij op de plaats van bestemming zijn.
Dat het vijftien tot twintig minuten duurt om in real-time van plek naar plek te gaan, geeft wel aan hoe groot de open wereld van The Witcher 3 is. De ontwikkelaar zegt ook met trots, dat alles wat je ziet in de wereld, daadwerkelijk te bezoeken is. Zie je in de verte een berg, en wil je zien wat daar is? Nou dat kan gewoon in The Witcher 3.

Gezichten zijn grafisch hoogtepunt

De wereld op eigen houtje ontdekken is heel erg aantrekkelijk gemaakt door de grafische kwaliteit van The Witcher 3. De omgeving ziet er gewoon heel erg goed uit. Van de eerder genoemde bergen in de verte, tot aan de vegetatie bij je voeten.
Hoogtepuntje zijn overigens de gezichten van de karakters. Bij het spelen van het hoofdverhaal komen er veel karakters voorbij en de emoties op het gezicht laten het verhaal echt tot leven komen.
Geralt of Rivia

Exploderende gaswolken en verwarrende bijen

In The Witcher 3 speel jij nog steeds Geralt of Rivia, een geduchte monsterjager. Hiervoor heb je uiteraard twee zwaarden, een metalen- en een zilveren zwaard. Naast de zwaarden maakt Geralt ook gebruik van speciale magische krachten. Zo kan je vijanden verwarren, een magisch schild oproepen, of gewoon de vijanden in vuur en vlam zetten.
Het meest interessante is om de omgeving als wapen te gebruiken. In het moeras vind je bijvoorbeeld gaswolken, die exploderen als zij in aanraking komen met vuur. Op weer een ander moment kun je bijenkorven kapotslaan, om zo de vijand te verwarren. Niets is zo verwarrend als een zwerm bijen die je aanvalt.

Klimmen en zwemmen zijn nieuwe vaardigheden

Nieuw aan The Witcher 3 is de mogelijkheid om te klimmen en te zwemmen. Tijdens de demo moesten wij een berg op om een bepaald object te verkrijgen die bovenop de berg lag. Voorheen moest je een weg zoeken die zonder klimmen en klauteren je naar de top bracht. Nu is dat enkel een zorg van het verleden, want waar je lengte het toelaat kun je nu gewoon de berg opklimmen.
Op een ander moment in de demo liepen wij een grot in waar de ingang was versperd met een rots. Door te zwemmen en te duiken vonden wij een alternatieve route om de grot in te komen. Op deze manier wordt klimmen en zwemmen ingezet. Het zijn manieren om op een alternatieve wijze bij je bestemming uit te komen.
Grot vuur

Mediteer naar een beter moment van de dag

Om monsters te vinden heeft Geralt nog twee handige vaardigheden op zak. De eerste is Witcher Senses, een speciale modus waarin Geralt de voetstappen van een monster in felrood ziet. Hierdoor is het een stuk makkelijker om je doelwit te achtervolgen en uiteindelijk te vinden.
De andere vaardigheid is meditatie. Hiermee kun je het moment van de dag bepalen. Dit helpt in het vechten van monsters, aangezien sommige monsters zich enkel op bepaalde momenten van de dag laten zien. Daarbij kun je tijdens meditatie ook potions brouwen, die je mogelijk kunnen helpen tijdens een gevecht.

Elke keuze heeft een consequentie

Het meest interessante aan The Witcher 3 zijn de dynamische quests. In de demo kregen wij een mooi voorbeeld hiervan te zien. Zo moesten wij het kwaad uit het bos verjagen. Dit kwaad kwam in de vorm van een kwaadaardige geest die het hart van het bos had overgenomen. Deze geest smeekte om zijn leven, maar Geralt was voor geen reden vatbaar.
De kwaadaardige geest was vermoord, waardoor jij je quest had vervuld en verder kon gaan met het verhaal. Na het verslaan van de geest bleek alleen wel dat een weeshuis van de aardbodem was verdwenen. Een hele groep aan wezen was met de noorderzon vertrokken en jij bent daarvoor verantwoordelijk.
Griffin

Op ontdekking in The Witcher 3

Het is jammer dat wij The Witcher 3: Wild Hunt niet zelf konden spelen. Toch kun je niet anders dan enthousiast worden. Een gigantisch levende wereld met prachtige karakters wacht om ontdekt te worden. Daarbij laat Geralt zich van zijn beste kant zien in deze laatste game met de mogelijkheden om te klimmen en te zwemmen. Dit buiten de sterke gameplay om met zwaardgevechten en magie.