Brave Frontier Review

dinsdag, 17 juni 2014 om 17:30
Voor Android en iOS apparaten komen iedere dag duizenden games voorbij die lang niet allemaal even vet zijn. Gumi Inc. heeft nu Brave Frontier uitgebracht, een role-playing game die helemaal gratis is en er veelbelovend uitziet. Maakt deze game die belofte waar of is het er een uit een dozijn?
Als je regelmatig in de App Store van je iPhone of de Google Play Store van je Android apparaat kijkt, zie je duizenden titels voorbij komen. Die zijn lang niet allemaal de moeite waard, hoewel sommige games wel echt veelbelovend zijn. Brave Frontier is op het eerste oog een game uit deze laatste categorie.

Brave Frontier oogt moedig

Als je de game opstart krijg je al een stukje geweldige artwork te zien en een heerlijke soundtrack. Gumi Inc. heeft gekozen voor een soort animé-achtige stijl in de karakters van de game en deze is bij de meeste karakters best indrukwekkend. Ook de rest van de game is indrukwekkend te noemen wat betreft graphics.
Er is gebruik gemaakt van een soort 16-bit stijl, waarbij alles redelijk kleurrijk is weergegeven en de animaties erg goed overkomen. Dit geldt voor zowel achtergronden als de karakters in de game, maar ook zeker tijdens de gevechten komt deze stijl erg goed uit de verf.
Gevechten zullen er zijn, maar je moet natuurlijk eerst je karakter kiezen. Je kunt in Brave Frontier namelijk je eigen standaardheld kiezen die in verschillende elementen geschoold is. Je hebt de keuze uit de elementen donder, vuur, water, aarde, licht en duisternis. Ieder element is sterk tegen een bepaald element en weer zwak voor een ander element. Een soort steen-, papier-, schaar -effect dus zoals we in RPG's regelmatig zien. Zoals bij de Pokémon games.

Evolutie ten top

Brave Frontier is echter niet zomaar een schaar, steen, papier formule waarmee je op ventjes moet in hakken. Nee, er komt veel meer bij kijken. Allereerst speel je missies die bestaan uit een aantal gevechten met daarin een aantal vijanden. Stel, je hebt vijf gevechten in een level. Dan krijg je ieder level een aantal vijanden voor je kiezen die je moet verslaan behalve de laatste ronde, want dan krijg je de baas van het level.
De vijanden leveren ervaringspunten, geld en karma op, maar je kunt ze ook vangen. Het geld gebruik je gedurende de game eigenlijk overal voor, maar de karma gebruik je om je dorp te upgraden. Je dorp is echter niet het enige wat er gedurende de game op vooruit gaat. Zoals al gezegd, kun je vijanden vangen en er zijn er ruim 200 beschikbaar in de game.
Deze vijanden kun je dan mee laten vechten of fuseren met elkaar, waardoor ze sterker worden. Een vijand die op de top van zijn level zit kun je daarna evolueren tot een nieuw wezen. Datzelfde geldt ook voor je eigen karakter en de andere karakters in de game. Deze kunnen ook vijanden absorberen door middel van fusie en zo sterker worden tot hun maximale level. Zo krijg je steeds weer een nieuwe karakters waardoor de game interessant blijft.

Niet alles is rozegeur en maneschijn

Gumi Inc. Heeft echter in Brave Frontier niet alles goed doordacht. Je kunt namelijk het verhaal spelen, maar ook een zogenaamde Vortex Gate in, waar je andere levels krijgt. Hier kun je dan extra's verdienen die je normaal niet zo snel bij elkaar spaart. Denk hierbij aan eenheden of extra karma. Sommige van deze levels zijn echter tergend moeilijk en steeds maar tijdelijk beschikbaar. Een klein minpuntje dus als je bedenkt dat je niet onbeperkt kunt spelen.
Als je een level speelt, kost dit namelijk een aantal speelpunten en als die op zijn, moet je wachten tot het weer aangevuld is. Een soortgelijk systeem als de levens in Candy Crush Saga, maar dan lever je dus bij ieder level een aantal punten in. Dit werkt op den duur wel gemakkelijk, maar vooral in het begin is het erg vervelend omdat je nog bijna geen voorraad hebt.
Dan is er nog de Arena. Hierin kun je player versus player matches spelen. Klinkt erg leuk nietwaar? En dat is het ook. Echter niet voor iedereen, want op het moment dat je met level zeven de Arena in stapt krijg je gruwelijk hard op je flikker van andere spelers. Hier had dus best een ranking systeem in gemogen, want op deze manier is het helaas niet zo leuk voor nieuwkomers.

Erg vermakelijke game

Al met al is Brave Frontier een erg leuke titel om te spelen. Als je bedenkt dat de game helemaal gratis is (met in-app aankopen) al helemaal. De game oogt erg goed en speelt heerlijk weg. De enige minpunten die er te vinden zijn, zitten in het wachten op nieuwe speelpunten en de PVP-Arena die een ranking systeem mist. Verder is dit een erg goed uitgewerkte game die je uren zal vermaken.