Puzzels oplossen, een spin attack doen en tal van schatten vinden die her en der verborgen zitten. Het is bekende kost voor de Zelda-veteraan, maar de manier waarop je het in
The Legend of Zelda Echoes of Wisdom doet is wel een stukje anders. Wij speelden de game alvast en in onze
The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom preview lees je er alles over.
Wat zijn we verwend geraakt door
Nintendo tijdens de Switch-generatie zeg. Bijna elke game uit The Legend of Zelda-reeks is inmiddels speelbaar op de hybride console en met Echoes of Wisdom doet het Japanse bedrijf later dit jaar nog eens een duit in het zakje. Deze belooft alleen wel een compleet andere ervaring voor te schotelen die toch vertrouwd aanvoelt.
Echo, echo, echoooooo
Bij de eerste vijand die je ziet, neig je om er op af te rennen en met een spin attack toe te slaan. Probeer het maar en raak gelijk een hartje kwijt. Nee, in Echoes of Wisdom speel je niet als Link, maar als Zelda en dat vereist een andere aanpak.
De groen gemutste held is een duister gat in gevallen door allerlei mysterieuze scheuren die in Hyrule zijn opgedoken en dus is het dit keer aan prinses Zelda om het rijk te redden. Dat hoeft ze gelukkig niet alleen te doen, want de schattige Tri vergezelt de prinses op haar avontuur en geeft haar wat bijzondere krachten.
Zelda kan met ZR glimmende objecten kopiëren die ze her en der in de wereld tegenkomt en hier een zogeheten Echo van maken. Een bed, een tafel, een krat; de opties zijn uiteenlopend en niet gelimiteerd tot statische objecten.
Ook als je vijanden verslaat, krijg je de kans om hier vervolgens een Echo van te maken. Deze kopieën kun je vervolgens naar hartenlust gebruiken om puzzels op te lossen of om vijanden mee te verslaan.
Wel is het zo dat Tri slechts een aantal kleine driehoekjes achter hem heeft zweven die hij gebruikt om een Echo te maken. Je oudste Echo verdwijnt dan ook als er geen driehoekjes meer achter Tri aan zweven om zo ruimte te maken voor een nieuwe Echo.
Uiteraard komen hier nog andere nieuwe krachten bij, zoals een koppeltechniek waarmee je Zelda kunt verbinden aan andere objecten. De groene straal die hierdoor om bijvoorbeeld een groot rotsblok verschijnt, maakt duidelijk dat je deze met je meesleept om een puzzel op te lossen of iets dergelijks. Ook kan Zelda de bewegingen omgekeerd exact nadoen om te platformen.
De Tears of the Kingdom-methode
Bij de eerste blik op het vertrouwde Hyrule, dat er precies zo uitziet als in de Link’s Awakening remake, zit je misschien opnieuw even vast in de oude patronen, maar dan schiet het weer door je hoofd: je speelt als Zelda en door die Echo’s ga je gelijk op een andere manier spelen.
In de overworld vliegen de geheimen je om de oren en die hoef je niet gelijk meer links te laten liggen. Met een arsenaal aan Echo’s kun je puzzelen tot je de juiste oplossing hebt gevonden. Of in ieder geval een oplossing die voor jou werkt.
Net als in
Tears of the Kingdom kun je middels creativiteit een manier vinden om progressie te boeken. Spring je niet hoog genoeg om op een heuvel te komen? Zet een tafel neer, spring er op en klauter vervolgens de berg op. Of gebruik twee tot drie bedden als alternatieve brug. Laat je creativiteit horendol gaan en geniet constant met een glimlach op je gezicht.
Die manier van puzzelen komt ook uitstekend tot zijn recht in de 2D-secties. Net als in Link’s Awakening zijn deze terug, alleen hoef je nu niet van voorwerpen te ruilen in de menu’s om progressie te boeken. Daar heeft Zelda haar Echo’s voor, al geniet het spel ook van een aantal quality of life-opties.
Zelda kan vanaf het eerste moment springen, zwemmen en duiken. Laatstgenoemden zijn logisch, want de prinses heeft een geek zwaard op haar rug hangen dat haar kopje onder laat gaan. De 2D-secties lijken hierdoor nu al een stukje prettiger weg te spelen. Ook zijn er teleporteerpunten die je eerst aan moet raken, waarna je kunt fast travelen door de spelwereld.
Vraagtekens
Hoewel het spel in de vroege uren van Zelda’s avontuur lekker speelt, gaat Echoes of Wisdom niet vrijuit. In 2019, bij de release van Link’s Awakening was één van de (weinige) kritiekpunten dat framedrops geregeld voorkwamen, maar vooral in de eerste uren voor veel afleiding zorgden.
Dat probleem is in Echoes of Wisdom niet verholpen en valt vooral op wanneer het druk wordt op het scherm. Misschien zijn drie Moblins op het scherm in combinatie met wee Echo’s net iets te veel van het goede. Wie weet dat het mankement voor de release nog opgepoetst wordt, al lijkt hetzelfde niet te gelden voor het fish eye-effect van de camera.
Ook hier was veel kritiek op, maar deze lijkt mindere aanwezig te zijn dan in de 2019-titel. Hoewel het effect niet uit kan, kun je er wel omheen werken met de rechterstick. Daarmee kun je de camera namelijk besturen.
Zo verleg je de focus van Zelda naar haar omgeving en kun je alvast een beetje kijken welke geheimen er zijn om uit te pluizen. Daarbij is het wisselen van perspectief van een uitgezoomde third-person camera naar een top-down perspectief. Dit maakt het plaatsen van Echo’s soms wat gemakkelijker.
The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom smaakt naar meer
Onderaan de streep is een kleine twee uur veel te weinig om een compleet beeld te krijgen van The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom. Wat wel zeker is, is dat de game voor ondergetekende omhoog geschoten is op het verlanglijstje. Sterker nog, wellicht is dit wel dé game van het jaar om nog naar uit te kijken.
Tussen al het blockbustergeweld valt Echoes of Wisdom op met een grafische stijl vol diorama’s, gameplay die je een schouderklopje geeft voor je creatieve brein en een bekende wereld die opnieuw vol geheimen zit om te ontdekken. Kortom, we zijn als een blok gevallen voor
The Legend of Zelda Echoes of Wisdom en 26 september kan niet snel genoeg komen.