The Evil Within Preview - Angst en hulpeloosheid

Preview
donderdag, 11 juli 2013 om 18:00
xgn google image
The Evil Within zal de eerste horrorgame worden die Bethesda uitbrengt. Nieuwkomer in het genre dus, maar daarom wordt er samengewerkt met bekende namen. Shinji Mikami, vooral bekend van Resident Evil, staat namelijk aan het roer. Hij toonde de game onlangs en liet zien wat The Evil Within anders maakt dan voorgaande horrorgames.
Waar Erik eind mei al erg enthousiast was over The Evil Within, heeft een tweede presentatie dat gevoel enkel maar versterkt. Het ontbreekt wat aan kwaliteit in het horrorgenre de laatste jaren. Bekende namen als Resident Evil en Silent Hill wisten de laatste tijd de verwachtingen toch niet helemaal waar te maken. Tijd voor Mikami en zijn team bij het nieuwe Tango Gameworks om daar verandering in te brengen en weer een echte horrorervaring neer te zetten.
Echte horror
Waar de twee hiervoor genoemde series steeds meer de actie kant op zijn gegaan, blijft The Evil Within juist trouw aan het genre. Dat wil niet zeggen dat er niets nieuws wordt gedaan, maar wel dat horror daadwerkelijk op de eerste plaats staat, en dus niet het afknallen van zombies of het neersteken van gek geworden karakters. Nee, The Evil Within wil iets anders overbrengen: hulpeloosheid en angst.
De hulpeloosheid omdat je totaal niet weet wat er aan de hand is. Je wordt in een onbekende situatie gegooid waarbij je leven daadwerkelijk op het spel staat. En dan niet omdat er tal van vijanden over je scherm wandelen waar je je tegen moet verdedigen. Nee, The Evil Within heeft genoeg aan één monster om datzelfde gevoel over te brengen. En dat is vele malen toffer. Immers, opgejaagd worden door een enkele seriemoordenaar en moeten improviseren om jezelf te verdedigen is vele malen angstaanjagender dan honderden zombies die de straten overspoelen terwijl jij met een machinegeweer rondwandelt.
Opgejaagd wild
En daar komt gelijk de angst om de hoek kijken. The Evil Within moet het niet hebben van goedkope schrikmomenten, maar zal je constant zwetend in je stoel laten zitten. Je bent daadwerkelijk opgejaagd wild en voelt jezelf kwetsbaar tijdens het spelen. Een verwonding aan je been of arm telt dan ook flink mee. Geen snelle healthpakketjes, maar een flinke tijd mank lopen is het resultaat. Vele malen realistischer en interessanter voor ons als speler.
Realistisch is de game zelf echter zeker niet. Hoewel je speelt als normale detective Sebastian die denkt een nieuwe, maar slechte, dag te beginnen, komt al snel het bovennatuurlijke om de hoek kijken. Een mysterieuze geest duikt op, een gigantische kerel met een kettingzaak krijgt je te pakken, en als je die net denkt afgeschud te hebben en veilig te zijn komt er een soort spinnenmonster om de hoek kijken.
Wederom vluchten dus, wederom die angst en die hulpeloosheid. Welke versterkt worden wanneer de deur naar buiten open gaat. Waar de wereld eerder op de dag nog normaal leek, kijken we nu uit over een verwoest landschap, waar tal van aardbevingen lijken te hebben huisgehouden: heuvels zijn verzakt en wolkenkrabbers tegen elkaar aan gevallen. Wat er aan de hand is is het grote vraagstuk van dit moment. Mikami laat niets los en daarom is het nog flink wat maandjes wachten op de antwoorden.
Een angstaanjagend 2014
Antwoorden die pas gaan komen in 2014. Het is nog een lange tijd wachten voordat we weer opgejaagd kunnen worden. Misschien maar goed ook, want dan kun je je goed voorbereiden op dit angstaanjagende avontuur. Toch hopen we voor die tijd al flink meer van de game te zien, en er ook mee aan de slag te kunnen om te ervaren of de angstige ervaring zich ook goed vertaalt als we zelf achter de controller zitten. Met een release op de PC, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One hebben horrorliefhebbers op de meeste platformen in ieder geval een toptitel om naar uit te kijken.

Populair Nieuws