The Callisto Protocol Preview - Dead Space in een nieuw jasje

Preview
woensdag, 26 oktober 2022 om 18:00
ar1nxg1f1666734409
Na jaren op een houtje moeten bijten mogen Dead Space fans zich verheugen op een spiritueel vervolg. Wij kregen alvast een preview te zien en kunnen jullie gerust stellen: Dit is een heuse Dead Space game!
Fans van de space horror-game Dead Space serie hebben er bijna tien jaar op moeten wachten, maar na de oorspronkelijke trilogie mogen zij zich nu op maar liefst twee Dead Space projecten verheugen. Begin volgend jaar verschijnt een remake van de eerste Dead Space uit 2008 van de hand van Motive Studio, maar voor die tijd mogen we ons ook verheugen op een echt nieuw verhaal in The Callisto Protocol.
Striking Distance Studios is opgericht door Glen Schofield, de oorspronkelijke bedenker van Dead Space. Aangezien deze studio niet de rechten heeft van Dead Space mogen ze de bekende naam niet gebruiken. Toch ademt The Callisto Protocol in alles de sfeer van die illustere serie en kunnen we dus zeker van een spirituele opvolger spreken.
The Callisto Protocol speelt zich af op een dode maan van Jupiter, Callisto geheten. Je speelt als Jacob Lee, een gevangene op deze maan, als alles in het honderd loopt. De maan raakt besmet met een agressief virus dat mensen in monsterlijke wezens verandert en die het allemaal op jou gemunt hebben.
tcp af1666737831
tcp df1666766759

Slaan, schoppen, schieten, alles is toegestaan

Belangrijk onderdeel van The Callisto Protocol is het vechtsysteem. De gevechten met de monsters zijn flink opgepept. Zo kan je monsters nog steeds van een afstand beschieten, maar je kogels hebben beduidend minder impact.
Handiger is het om eerst de aanvallen van de aanvallers te dodgen, om vervolgens met je wapen melee-aanvallen uit te voeren. Heb je je tegenstander voldoende schade toegebracht, dan ontwaar je een zwakke plek, waar je met een precisieschot dramatisch meer schade toe kan richten.
De gevechten zijn zo een stuk uitgebreider dan we van Dead Space (we blijven het daar toch maar mee vergelijken) gewend zijn. Je kan nog steeds ledematen beschieten om de bewegelijkheid van je aanvallers te beperken, maar je moet wel tempo maken.
Doe je er te lang over om een vijand onschadelijk te maken, dan heb je kans dat hij je vastklemt en probeert te infecteren met uit zijn lichaam groeiende tentakels. Die tentakels hebben een tweede functie, ze kunnen je geïnfecteerde vijand ook extra laten muteren, waardoor hij nóg sterker wordt.
tcp bf1666737893
tcp ef1666766796
Gelukkig heb je zelf ook nog een extra troef achter de hand: je wapen kan ook dienstdoen als gravity gun. Je kan je vijanden hiermee oppikken en van je af slingeren. Als je dat een beetje tactisch doet kan je de omgeving gebruiken om vijanden te elektrocuteren, vast te spiezen of op een andere manier onschadelijk te maken.
Natuurlijk kan je een rondkruipende vijand ook nog ouderwets plat stampen, waarbij hij diverse goodies dropt. Het vechtsysteem is dus zeker een stuk uitgebreider, maar ook nog vol met herkenbare elementen, waar Dead Space zo bekend mee geworden is.
tcp cf1666737938
tcp ff1666766830

The Habitat

Tijdens onze korte hands-off preview kregen we een korte doorloop te zien van een deel van het vierde hoofdstuk van The Callisto Protocol. Dit zou ergens halverwege het spel moeten zijn.
Het level dat we voorgeschoteld kregen, Habitat geheten, had alle kenmerken van een half vergaan ruimtestation. Veel buizen, half ondergelopen ruimtes waar je door de smurrie moet waden, energiestations die dienst doen als puzzel elementen, workbenches waar je je wapen kan opwaarderen, nauwe ventilatieschachten om door te kruipen en fraaie vergezichten met Jupiter aan de horizon.
In het level zagen we naast vechtactie wat puzzelwerk waarbij Jacob de stroomvoorziening moet herstellen door een zekering te zoeken. Deze zekering was uiteraard ergens anders in het level uit een werkende, maar inmiddels overbodige stroomvoorziening te vinden. Na een paar extra uit te schakelen vijanden kon de zekering geplaatst worden, waarna een brug in het level geactiveerd werd.
Voor de definitieve game kunnen we zeker dit soort gameplay elementen opnieuw verwachten. Ook die herkennen we uit de oorspronkelijke Dead Space games.

The Callisto Protocol Preview - Voorlopige conclusie

Ondanks dat we slechts een korte impressie kregen van de game, kunnen we nu al concluderen dat The Callisto Protocol een echte opvolger van Dead Space is in alles behalve naam. Het vechtsysteem is een stuk uitgebreider, maar heeft nog steeds veel herkenbaars. Ook de setting in een - op gruwelijke monsters na - verlaten ruimtestation komt erg bekend voor.
Onze preview was kort - naast de uitleg van de controls kregen we een twintigtal minuten voorgeschoteld waarbij we zelf nog niet aan de knoppen mochten zitten. Dat wordt dus bewaard voor de definitieve review.
Gelukkig hoeven we daar niet lang op te wachten. Glen Schofield wist te melden dat de game inmiddels gold gegaan is en dus gereed is voor de lanceringsdatum die op 2 december zal zijn. De game zal dan verschijnen op PC, Xbox One, Series X/S, PlayStation 4 en 5.
Om de wachttijd tot december nog wat te veraangenamen heeft Striking Distance Studios het eerste deel van een miniserie over het maken van The Callisto Protocol voor ons in petto. Het eerste deel, genaamd Mastering Horror | The Callisto Protocol Docuseries, Episode 1 zal vanaf morgen 27 oktober op het YouTube kanaal van Striking Distance te vinden zijn.