Tales of Graces F Preview

Preview
zondag, 12 augustus 2012 om 20:00
xgn google image
Verhalen, dat zijn mooie dingen. Liefhebbers van dit gegeven kijken dan ook vooral vaak uit naar mooie avontuur en role-playing games. En dan heb je ook nog een ander type liefhebber, de liefhebber van Japanse role-playing games. Het is een bijzonder fenomeen. Ook deze maand kunnen de fans genieten van een nieuwe JRPG; Tales of Graces ƒ. Hierbij de eerste indrukken.
Tales of Graces ƒ mag wel een bekende zijn. Eerst kwam het spel namelijk uit voor de Wii, dat een bescheiden succesje werd. Eind 2009 verscheen de game, overigens enkel in Japan. Namco Bandai was er content mee, maar vond dat er meer te halen viel uit het spel. Dan maar een PlayStation 3 versie. Eentje die je ook kunt uitbrengen in de Verenigde Staten en Europa. Kijk, dat is goed nieuws. Dat willen JRPG-fans zien.
Heer van Lhant
Het begint allemaal met Asbel, een jong kereltje die het helemaal prima heeft in het stadje Lhant. Zijn vader is landheer. Een strenge vader is ‘t, maar hij heeft zijn beste bedoelingen met Asbel. Asbel is namelijk niet de persoon die heel braaf optreedt, maar eentje die graag over de grens gaat. Daar lijden zijn broertje Hubert en zijn vriendinnetje Cheria onder. Maar goed, soms moet je even kattenkwaad uithalen. Dat doet Asbel ook, wanneer hij op een dag naar de ‘gevaarlijke’ heuvel gaat.
Daar ontmoeten hij en zijn vrienden een mysterieus meisje. Een meisje dat blauw haar heeft. Ze weet niks. Ze weet niet wie ze is, en ze weet ook niet hoe ze hier terecht is gekomen. Asbel besluit haar Sophie te noemen, vernoemd naar de bloem sopheria. Daarna besluit Asbel uit te zoeken waar Sophie vandaan komt en begint hij zijn eigen avontuur. Snel komt hij de prins Richard tegen, met wie hij bevriend raakt. Op een dag besluiten hij, Richard en de vrienden om de kerkers te bezoeken, maar dat loopt slecht af… Zeven jaar later.
Goed verhaal
Wat er zeven jaar later gebeurd? Ja, dat is nog geheim. Een spoiler. Iets waar je zelf nog achter moet zien te komen. Eén ding kan wel gezegd worden; het is een verhaal dat je snel zult waarderen. Dat komt door de manier van vertellen, maar ook door de vele plottwists die het spel kent. Je weet namelijk absoluut niet waar je eindigt, en wat je hoofddoel is. Op één of ander manier is dat een zeer prettig gevoel.
Vechten en rondwalen
Een episch avontuur, wordt het. Voornamelijk ben je bezig met het ronddwalen in de wereld van Tales, waar je zo nu en dan een tegenstander tegenkomt. En dan gebeurt het mooiste. Je komt namelijk één van de beste combatsystemen van het JRPG-genre tegen. Eentje die vloeiend werkt. Eentje die logisch overkomt. Het gaat namelijk bijzonder simpel te werk. Je hoeft niet beurt voor beurt te vechten - het gebeurt allemaal rechtstreeks.
Vechten doe je met de ‘X’- en indien je een zwaard hebt, met de ‘O’-knop. Tegelijkertijd blok je en ontwijk je aanvallen met vierkantje, of je kunt de knop gebruiken om je extra krachten op te laden. Dat wordt aangegeven met de CC-meter, waarvan er zeven niveaus zijn. Hoe hoger, hoe sterker. Naarmate je in het spel vordert zul je uiteraard nieuwe vaardigheden leren, die je in de gameplay kunt toepassen.
Typische stijl
Het mooie aan Tales of Graces ƒ, net als de vele andere Tales games, is dat het een unieke stijl heeft. Soms heb je het gevoel dat je in een heus anime aflevering bent belandt, iets wat een zeer goed teken is. Het spel wordt namelijk soms verteld door wijze van een anime filmpje, maar meestal gaat het gewoon via de cartoon achtige stijl – die je op de screenshots ziet. Het komt kinderlijk over, maar dat is het niet. Het is alleen jammer dat het spel qua omgevingen weinig variatie heeft, waardoor het soms eentonig overkomt.
Eindelijk weer een lekkere JRPG
Met nog dik drie weken te gaan, kunnen we wel alvast concluderen dat Tales of Graces ƒ absoluut niet zal teleurstellen. Het is leuk, het speelt lekker, heeft een boeiend verhaal en weet absoluut niet eentonig over te komen – op de omgevingen na dan. Maar goed, er zijn nog genoeg speeluren over om op tijd de recensie te schrijven. Wellicht zal het cijfer dan nog hoger of zelfs lager uitvallen. We zullen zien.