Styx 2 Preview - Vrolijk verder sluipen in de duisternis

Preview
zondag, 03 juli 2016 om 13:10
xgn google image
In 2014 mocht Styx, die we eerder zagen in Of Orcs and Men, zijn debuut maken in zijn eigen game, Styx: Master of Shadows. Ontwikkelaar Cyanide is ondertussen hard bezig aan een vervolg, Styx 2 Shards of Darkness. Wij namen een bezoekje aan de ontwikkelaar op de E3, voor een Styx 2 Preview.
De Styx 2 Preview begint met een mooi shot van de volle maan, waarop de camera langzaam begint te dalen totdat Styx in beeld komt, de kleine goblin en de protagonist van het verhaal. Styx 2 Shards of Darkness speelt zich af na Styx Master of Shadows, maar nog voor Of Orcs and Men. Fans van de Styx-franchise hoeven dus niet te rekenen op een rol van de Orc Arkail, tenzij de soldaat later in de game wordt geïntroduceerd. In de Styx 2 Preview maakte hij in ieder geval nog niet zijn opwachting.
Styx 2 Preview

Klein maar fijn

Volgens ontwikkelaar Cyanide maakt Styx 2 Shards of Darkness gebruik van een nieuwe engine, en dat zien we gelijk bij de Styx 2 Preview. Zoals we al zeiden is de maan goed in beeld, want het level dat we te zien krijgen speelt zich af bij een haven, midden in de nacht. De sfeer komt enorm goed naar voren, met een aantal fakkels die de duisternis proberen te verdrijven en het maanlicht dat open plekken enigszins verlicht. Maar Styx voelt zich gelukkig perfect thuis in de schaduwen, om zijn lugubere zaakjes te regelen.
Styx moet in het level drie verschillende voorwerpen zien te stelen en daarbij het liefst niet gezien worden. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want ondanks dat de uurtjes klein zijn, lopen er in de haven een flink aantal bewakers rond met wapens en een luide stem. Hoe je echter bij de voorwerpen komt ligt helemaal aan jezelf, want de levels zijn open, met tal van verschillende mogelijkheden om ergens te geraken.
Zo liet die ontwikkelaar zien dat je goed gebruik kan maken van de lenigheid en de ietwat korte lengte van Styx, om zijn langere tegestanders te verrassen. Met een aantal grote sprongen kan de goblin via de daken de situatie van bovenaf aanpakken, maar het is bijvoorbeeld ook mogelijk om via de onderkant te komen en gebruik te maken van de riolering en steigers.
Styx 2 Preview

Attack of the Clones

Eén van de tofste nieuwe mogelijkheden is echter het tactisch inzetten van jouw kloon. Styx kan door middel van magie een kloon van zichzelf maken, die hij zelf kan besturen en waarmee hij veilig de omgeving kan verkennen, zonder dat hij zelf in gevaar komt. Het is echter wel van groot belang om Styx ergens neer te zetten waar geen patrouille langskomt, want je kan de goblin niet besturen als je bezig bent met de kloon.
Met een druk op de knop kan je echter wisselen tussen de ware Styx en zijn hersenloze tweelingbroer, waarmee je bizar veel mogelijkheden kan creeëren, want je kan namelijk van plek wisselen met je kloon. Bij die laatste actie verdwijnt jouw kloon wel, maar met zo’n tactisch voordeel is dat niet echt van belang. Ga je overigens dood als je kloon ergens anders staat, dan teleporteer je automatisch naar je kloon en heb je als het ware een gratis ‘Continue’, maar weten vijanden wel dat er iets mis is.
In de Styx 2 Game Preview kregen we een situatie te zien waarbij Styx een verdieping hoger staat dan drie vijanden en er hangt een grote hanglamp die de vijanden vermorzelt als het bovenop hun hoofd valt. Helaas staan ze net niet goed om alle vijanden in één keer te pakken. Maar de ontwikkelaar zet een kloon neer op de bovenste verdieping, springt naar beneden en snijdt de keel door van één van de bewakers, waarop ze op Styx afrennen, waarna hij teleporteert naar zijn kloon en het touw van de hanglamp doorsnijdt. Drie bewakers dood en we zijn weer vlekkeloos een gevaarlijke situatie verder.
Styx 2 Preview

Verschillende speelstijlen in Styx 2

Het klonen van jezelf is één van de speelstijlen waarop je Styx 2 Shards of Darkness kan spelen en de ontwikkelaars lieten weten dat het ook één van de meest complexe stijlen is. Spelers kunnen investeren in vijf verschillende takken die de speelstijl drastisch veranderen, te weten Alchemy, Clone, Perception, Stealth en Combat.
Puur investeren in één tak zal waarschijnlijk niet heel handig zijn, want niet elke situatie leent zich voor elke speelstijl. Volgens de ontwikkelaar zullen er ook boss fights inzitten en als we ons lesje hebben geleerd van andere games, zoals Deus Ex: Human Revolution, zullen vaardigheden uit de Combat- of Alchemy-tak betere voordelen bieden dan uit de Stealth- of Clone-tak. Dit kunnen we echter nog niet met zekerheid zeggen, daarvoor moeten we wachten totdat we zelf met Styx 2 Shards of Darkness aan de slag kunnen.
Styx 2 Preview

Styx heeft vrienden gemaakt

Een andere nieuwe toevoeging die ook de speelstijl drastisch verandert, is de nieuwe drop-in, drop-out co-op multiplayer. Het aantal vijanden en hun kracht wordt niet aangepast en je zou denken dat het daardoor veel makkelijker wordt, maar Cyanide liet bij de Styx 2 Game Preview weten dat dat niet het geval is. Styx 2 Shards of Darkness blijft immers een pure stealth game en des te meer spelers er zijn, des te meer vijanden de kans hebben om één van de spelers te zien, en Styx is nog steeds vrij zwak in directe gevechten.
Styx 2 Preview

Enthousiast geworden van de Styx 2 Preview

Wij zijn behoorlijk positief de deur uitgelopen bij de Styx 2 Game Preview. De game ziet er enorm sfeervol uit en de gameplay is nog steeds zeer bevredigend, met oudewets lastige stealth-levels. Hoewel spelers nu wel toffe nieuwe manieren hebben gekregen om die situaties te omzeilen of op te lossen. Met name het experimenten met klonen en het doorspelen van een level met een vriend ziet er zeer veelbelovend uit. Wij kijken uit naar de release van Styx 2 Shards of Darkness, ergens in 2016.

Populair Nieuws