Shadow Warrior 2 Hands-on - Demonen in stukken hakken in co-op

Preview
zondag, 03 juli 2016 om 12:02
xgn google image
In 2013 werden we plotseling getrakteerd op een remaster van Shadow Warrior, een game uit de jaren ’90 die veel overeenkomsten telt met Duke Nukem. Op de E3 brachten we een bezoekje aan ontwikkelaar Flying Wild Hog voor een Shadow Warrior 2 Hands-on, om te kijken hoe het staat met de sequel.
Net zoals de vorige twee Shadow Warrior-titels, mogen we tijdens onze Shadow Warrior 2 hands-on ook weer met protagonist Lo Wang aan de slag. In de Shadow Warrior-titel uit 2013 moest Lo Wang het opnemen tegen legers van demonen, om een eeuwenoude katana in handen te krijgen voor zijn werkgever Zilla. De katana heeft namelijk de mogelijkheid om onsterfelijke entiteiten te doden.
Aangezien Enra, de heerser van de Shadow Realm waar alle demonen wonen, wel geniet van onsterfelijkheid, probeert hij alles om Lo Wang aan zijn einde te laten komen. Aan het einde van Shadow Warrior lukt het Lo Wang om de heerschappij van Enra te beëindigen, maar niet zonder slag of stoot. En in het proces verraadt hij ook zijn werkgever Zilla, die wist te ontsnappen aan Lo Wang met een arm minder.
In Shadow Warrior 2 zitten de demonen dan ook zonder heerser en de demonen die vastzitten in de mensenwereld besluiten om vrede te sluiten met de mensheid, om als broeders samen te leven. Dit gaat vijf jaar lang goed, totdat Zilla besluit dat het tijd is voor wraak en stuurt demonen uit een andere dimensie, om voor eens en voor altijd af te rekenen met mensheid en de demonen die met de mensen bevriend zijn.
Shadow Warrior 2 Hands-on

Hakken met vier spelers in de Shadow Warrior 2 Hands-on

Gelukkig staat Lo Wang er in Shadow Warrior 2 niet alleen voor, want hij krijgt hulp van drie andere journalisten. Shadow Warrior 2 is namelijk volledig te spelen in co-op met een maximum van vier spelers, waarbij iedereen het verhaal beleeft als Lo Wang, maar de andere spelers ziet als andere ninja’s. Ontwikkelaar Flying Wild Hog zei niks over de moeilijkheidsgraad met meer of minder spelers, maar wij gokken erop dat er bij co-op meer vijanden tevoorschijn zullen komen, want de Shadow Warrior 2 Hands-on was een chaotisch bloedbad.
De missie die we moesten voltooien tijdens de Shadow Warrior 2 hands-on kwam neer op een aantal objecten verzamelen, maar veel kregen we er niet van mee. Dit omdat we van Flying Wild Hog de conversaties met opdrachtgevers over moesten slaan vanwege de gelimiteerde tijd. Dat geeft echter niet, want waar de Shadow Warrior 2 hands-on echt om draaide waren de gevechten met hordes aan demonen. En wat betreft zit het zeker snor met Shadow Warrior 2.
Shadow Warrior 2 Hands-on

Shadow Warrior meets Borderlands?

Je kan demonen in stukjes hakken met je katana, en tevens kun je speciale aanvallen uitvoeren met het Japanse zwaard door de muisknop in te houden en is specifiek voor welke kant je oploopt. Daarnaast hadden we toegang tot een scala aan vuurwapens in de Shadow Warrior 2 hands-on, van shotguns tot enorme miniguns en zelfs demonische wapens. De wapensmeden uit de Shadow Realm hebben na de eerste Shadow Warrior immers hun winkels nu staan in de mensenwereld en zullen maar al te graag hun waar aan jou verkopen.
Het was af en toe al een beetje onoverzichtelijk om te wisselen tussen negen wapens die we tot onze beschikking hadden, maar dat is nog niks vergeleken het totale aantal wapens waaruit je moet kiezen in de volledige versie van Shadow Warrior 2. De hoeveelheid wapens is namelijk gestegen tot meer dan 70 verschillende vuurstokken. Dat heb je inderdaad correct gelezen.
Shadow Warrior 2 Hands-on

Meester der elementen

Flying Wild Hog heeft ook een andere nieuwe functie geïmplementeerd die we ook al konden uittesten bij de Shadow Warrior 2 hands-on, en dat zijn Augmentation Slots. Elk wapen heeft één of meerdere slots, die je kan opvullen met Augmentations die de vaardigheden van de wapens veranderen en die ook grote invloed hebben welke manier je demonen bevecht.
Zo kan je bijvoorbeeld een machinegeweer omtoveren tot een elektrisch wapen, die een flinke duit in het zakje moet doen als het gaat om de afstand waarop je vijanden kan raken, maar de bliksem kan ook overschieten op andere demonen en met een beetje mazzel ze ook verlammen. Zo zal elke Augmentation een voor- en nadeel bieden en het kan de speelstijl van een wapen compleet veranderen.
Het kan echter ook voorkomen dat een vijand, en dat is met name het geval tegen sterkere vijanden zoals bazen, resistent of juist zwak tegen een bepaald element of status effect is. In de Shadow Warrior 2 hands-on kwamen we bijvoorbeeld een vijand tegen die enorm sterk is tegen ijs, waardoor onze shotgun die ijskogels afvuurt vrij weinig effect heeft, maar een vuurwapen zal weer extra sterk tegen die demoon zijn. Het is dus ook van belang dat wanneer je gaat knutselen met Augmentations om een gebalanceerd arsenaal aan wapens bij je te dragen.
Shadow Warrior 2 Hands-on

Met de gameplay van Shadow Warrior 2 zit het wel goed

We konden bij de Shadow Warrior 2 hands-on helaas nog niet veel meekrijgen van het verhaal en de missies, maar met de old school chaos is niets mis. Het aantal wapens is enorm uitgebreid, de Augmentations zorgen voor impactvolle keuzes en de co-op met vier spelers is natuurlijk altijd een goede toevoeging. Aan het einde van 2016 kunnen we aan de slag met volledige versie van Shadow Warrior 2, en dan kunnen we alle woordgrappen over Lo Wang aanhoren.