Street Fighter X Tekken Preview

Preview
zondag, 16 oktober 2011 om 18:00
xgn google image
Sinds jaar en dag nemen Street Fighter en Tekken het tegen elkaar op. Nu gaan ze de samenwerking aan om écht met elkaar op de vuist te gaan. Hoe pakt deze cross-over uit?
Street Fighter X Tekken plaatst personages uit de wereld van Tekken in de wereld van Street Fighter. Een belangrijke vraag is daarbij; hoe worden de mechanieken van Tekken overgezet in deze nieuwe game? Die serie staat immers bekend om ellenlange combo’s, terwijl Street Fighter over het algemeen korte aanvallen huisvest, aangevuld met een Haduken hier en daar. Beide spellen zijn weliswaar vechtgames, maar toch vormen ze een wereld van verschil. Ontwikkelaar Capcom weet gelukkig de zeer verschillende vechtsystemen op een ingenieuze manier met elkaar te versmelten en creëert daarbij een compleet nieuwe game.
Bekend doch nieuw vechtsysteem
Nog steeds gaat Capcom uit van de controls van Street Fighter (acht richtingen en zes knoppen) in een 2D-jasje. Maar de Tekken-personages kunnen nog altijd hun combo’s uitvoeren. Sterker nog: als jij een Tekken-karakter helemaal beheerst, zul je veel van diens combo’s gewoon in deze cross-over kunnen uitvoeren. Natuurlijk zullen de moves vaak iets korter zijn, maar nog altijd voelt het voor Tekken-veteranen verrassend vertrouwd. Het is dan ook geen gekke gedachte dat deze game een perfect instappunt voor fans van Tekken is. Al spelende zullen zij namelijk steeds beter de Street Fighter-stijl leren beheersen en ontstaat er bovendien een geheel nieuwe speelstijl.
De komst van Tekken voegt tevens het Tag Team-systeem toe. Je speelt nu standaard met twee personages die je te allen tijde kunt omwisselen. Let echter wel op, want zodra één personages sterft heb je verloren. Dat zorgt voor een extra dimensie op het gebied tactiek en het feit dat je speciale tag-aanvallen kunt doen, staat garant voor een aantal hele stoere aanvallen. Het blijft overigens bij een team van twee, wat gezien de potentiële chaos misschien wel het beste is. Met drie personages zouden de matches kunnen resulteren in een drukke bende van continu wisselende vechters. Dat wordt nu – gelukkig – binnen de perken gehouden.
3D-personages in een 2D-wereld?!
Natuurlijk is de meest in het oog springende verandering de overzetting van Tekken-figuren in een Street Fighter-wereld. Laten we eerlijk wezen, het is even schrikken. 3D-personages in een getekende 2D-wereld plaatsen is en blijft moeilijk. Na een kwartiertje spelen zijn we echter tot de conclusie gekomen dat het best wel kan. We hebben natuurlijk niet met elk personage kunnen spelen, maar voor zover we het hebben mogen aanschouwen passen de figuren prima in het wereldje. Zo speelden we even met King en Nina Williams, die er allebei erg stoer uitzagen. Het is te hopen dat alle personages zich zo subliem laten overzetten.
Over personages gesproken: volgens producent Yoshinori Ono mogen we er daar een hele hoop van verwachten. Logisch ook, want er worden nu twee franchises in één game gestopt. Een gevaar hierbij is wel dat een aangepast vechtsysteem én een hele zooi nieuwe karakters voor balansproblemen zorgen. Die zijn wij weliswaar nog niet tegengekomen, maar het is niet ondenkbaar dat Capcom per ongeluk een aantal vechters te sterk of zwak maakt en bovendien is het met twee verschillende stijlen bijzonder moeilijk iedere wedstrijd eerlijk te laten verlopen. Het is echter nog te vroeg om daar een oordeel over te vellen.
Boordevol potentie
Street Fighter X Tekken heeft absoluut de potentie om niet alleen een bijzonder vermakelijke cross-over te worden, maar tevens een zeer sterke vechtgame die bestaansrecht heeft naast de twee losse series. De mix tussen de vechtsystemen zorgt voor een bekende doch nieuwe stijl die veteranen zal uitdagen en nieuwelingen zal verwelkomen, en het Street Fighter-sausje leent zich prima voor Tekken-personages. Het is te hopen dat de balans goed is, want dat lijkt de voornaamste hobbel die Capcom moet zien te overkomen. Lukt dat, dan hebben we te maken met een topper in het vecht-genre.