X-Men Destiny Review

zondag, 16 oktober 2011 om 17:00
De bedenkers van X-Men hebben het goed bekeken. In plaats van zich te beperken tot één superheld verzonnen ze meteen een heel leger. Al is de term superheld niet helemaal juist. Het zijn mutanten. Of deze mutanten hun mutatie voor het goede of het slechte gebruiken is aan hen. Zo is dat ook in de game X-Men Destiny. Welke kant zou jij kiezen: goed of slecht? En wat is deze game: goed of slecht?
X-Men Destiny is een game die de insteek van de X-Men comics volgt, en dat is een goed iets. Daarmee bedoelen we niet dat de X-Men films zo rampzalig zijn, maar een game gebaseerd op een film (gebaseerd op een comic) doet het over het algemeen nou eenmaal niet zo goed. X-Men Destiny is trouwens niet gebaseerd op één specifieke comic. Het verhaal is compleet uniek, speciaal verzonnen voor deze game. Het begint met een bijeenkomst waar gewone mensen en mutanten vrede willen sluiten. Magneto zorgt echter voor wat opschudding. Aan jou de taak om alles weer rustig te krijgen. Op welke manier je dat doet, is aan jou.
Keuzes maken
De hele game door kun je namelijk keuzes maken die allemaal invloed hebben op het verhaal en de gameplay. De eerste keuze die je moet maken is met welk karakter je de game gaat doorlopen. Geen bekende mutanten, maar drie nieuwelingen die hun krachten pas net ontdekken. Je kunt kiezen uit het Japanse meisje Aimi Yoshida, de stoere en verwende Adrian Luca en de studerende rugbyspeler Grant Alexander. Ieder personage komt met een eigen achtergrondverhaal. Wij kozen voor Adrian Luca die door zijn vader streng is opgevoed om een uitstekende purifier te worden. Purifiers strijden tegen mutanten om de mensheid zuiver te houden van mutaties. Het is voor hem dan ook niet te geloven dat hij zelf een mutant blijkt te zijn. Hoe gaat hij dat nou uitleggen aan zijn pappie? Een niet begrepen rijkeluiskindje met vaderproblemen, een perfecte situatie voor een nieuwe superheld als je het ons vraagt.
Met het kiezen van een personage staat nog niet vast welke mutatie je hebt. Ook dat is een keuze die je zelf mag maken. Je kunt kiezen uit drie mutaties. Per mutatie maak je tijdens de game nog meer keuzes, zodat je jouw mutatie zo kunt kiezen zoals je zelf wilt. Deze keuzes tijdens de game geven een goed beeld van het leerproces, dat je als beginnend mutant doorloopt. Al die keuzes geven je echt het gevoel je mutatie in de hand te hebben. Erg goed gedaan dus en ze zorgen er ook nog eens voor dat je de game meerdere keren kunt doorlopen.
Eentonige gameplay met leuke elementen.
Of je dat wilt is een tweede. Qua gameplay weet X-Men Destiny namelijk weinig interessants te bieden. Welke keuzes je ook maakt, de gameplay blijft vrij standaard. Het komt er steeds op neer dat je een groep vijanden in elkaar moet slaan. Met een mooi verhaal en verschillende locaties probeert de game die eentonigheid te verbloemen, maar na een gegeven moment heb je het wel gezien. De gameplay wordt soms afgewisseld met een beetje platformen, maar langer dan een minuut ben je daar nooit mee bezig.
Bekende X-Men zullen je ook keer op keer vragen of je hen wilt helpen. Zo kun je jezelf het goede of slechte pad laten bewandelen. Aan het eind van de game sluit je je dan ook aan bij de X-Men of bij Magneto. De gameplay verandert hier echter niet door. Je slaat nog steeds iedereen in elkaar, alleen je doel is anders. Gelukkig heeft het in elkaar slaan van iedereen wel nut. Het levert namelijk XP op, waarmee je upgrades kunt kopen voor jouw krachten. Het is wederom jouw keuze om te beslissen wat je sterker gaat maken. Zo krijgt de gameplay nog een leuk RPG-sausje, dat de keuzemogelijkheden nog maar eens benadrukt.
Tijdens het vechten kun je heel standaard een normale aanval doen of een zware aanval. Door verschillende knoppencombinaties te gebruiken doe je verschillende trucjes. Daarnaast kun je nog aanvallen ontwijken of blokkeren. Niets speciaals dus, en het voelt allemaal aan alsof je het in tien andere games ook al hebt gedaan. Heel vrolijk zul je daar niet van worden. Het lichtpuntje bij deze gevechten is de inbreng vanuit de comics. Zo zul je te zien krijgen wanneer je bijvoorbeeld nog maar tien vijanden hoeft te verslaan. Dit komt dan met een header op je scherm te staan. Deze header blijft echter staan waar hij staat, ook als je de camera draait. Dit is erg leuk gedaan. Het is wel bij ieder gevecht dezelfde header en dus is de leukigheid er na een paar gevechten wel af.
Saaie graphics
Een leuke toevoeging dus, maar toch best saai. Net als de graphics, die ook niet echt voor spektakel kunnen zorgen. Hoewel het met die mutaties soms behoorlijk bont wordt, spat het nooit van je scherm af. Hetzelfde geldt voor de omgevingen, Het zijn vooral stedelijke gebieden en er zijn wel verschillende wijken waar je komt, maar het ziet er allemaal redelijk saai uit. Dat komt mischien omdat het er uitziet als een comic in een semi-realistisch jasje. De game zou waarschijnlijk beter af zijn geweest met een overtuigend comic-uiterlijk of juist geheel realistisch.
Nog wat foutjes
Al zou realistisch geen goed beeld geven met alle foutjes die nog in de game voorkomen. Om maar even een voorbeeld te noemen lijkt water niet te bestaan in X-Men Destiny. Spring je over een hekje het water in dan blijf je gewoon omlaag vallen tot je doodgaat. Geen plons, geen nattigheid, alleen maar vallen tot je sterft. Het gebrek aan weerstand door water wordt dan weer opgeheven door het teveel aan weerstand door alles dat niet hoekig is. Alles met een enigszins ronde vorm is stiekem toch hoekig. Het ziet er rond uit, maar als je er tegenaan loopt, dan merk je dat je wordt tegengehouden door een onzichtbaar muurtje. Een laatste ergernis is dat je filmpjes niet kunt overslaan, ook niet als je ze al eens gezien hebt. Sterf je dus net na een filmpje moet je het hele verhaal nog een keer aanhoren en dat is echt vreselijk irritant.
Niets speciaals
Een game over mutanten kan natuurlijk niet zonder enkele mutaties. Helaas zijn die mutaties er in negatieve zin en is X-Men Destiny een eentonig geheel geworden. De gameplay is niets speciaals, de graphics zijn niets speciaals en een veelvoud aan foutjes maakt het er ook niet beter op. Wat dan wel weer leuk is, zijn alle keuzemogelijkheden die de game je biedt. Je kiest je eigen personage, je eigen mutatie en je eigen pad naar glorie of verderfenis. Op één leuk aspect kan een game als X-Men Destiny echter niet draaien en daardoor stelt het toch teleur. Als je dan toch per se een X-Men game wilt spelen, haal dan X-Men Origins: Wolverine uit de koopjesbak.
Cijfer: 5