Op
gamescom kondigde
Glowmade haar nieuwe co-op game King of Meat aan. Wij zaten er al klaar voor en kregen de kans de game met andere journalisten en ontwikkelaars te spelen. Achteraf konden we wat vragen stellen.
Wat is King of Meat?
King of Meat is een coöperatieve dungeon crawler die je alleen of met hooguit drie vrienden kan spelen. De spelers zijn deelnemers van een reality show met dezelfde naam. Denk
Fall Guys, maar met meer geweld.
Het is aan hen om hun weg door de kerkers te springen, slaan en te puzzelen. Wil je een hoge score, dan moet je de fans wel tevreden houden. Dat betekent dat je risico's moet nemen en niet gewoon dezelfde moves mag spammen. De bewoners van Loregok vervelen zich gauw.
Voor je een kerker ingaat, kleed je jezelf aan met kostuums en versieringen. Ook bewapen je jezelf met een tweetal speciale aanvallen, een kruisboog en een mêlee wapen. In de demo hadden we alleen toegang tot de hamer of een zwaard en schild, maar we worden ervan verzekerd dat er meer wapens beschikbaar zijn op releasedag.
Geen zin in dungeon crawlen? Dan kun je ze ook nog zelf gaan ontwerpen. Er zijn een aantal levels gemaakt door Glowmade, maar je kan ook je eigen levels delen met de wereld. Alle tools die de ontwikkelaars tot hun beschikking hadden mag jij ook gebruiken, dus test je creativiteit.
Wel moet je bewijzen dat je ze zelf uit kan spelen, net als in
Super Mario Maker of
Meet Your Maker. De ontwikkelaars laten ons weten dat ze niet kunnen wachten om jullie creatieve ideeën tot leven te zien komen.
King of Meat zal overigens crossplay hebben, dus je hoeft je geen zorgen te maken over welke platforms jouw vrienden graag gebruiken. Er zijn geen verschillen tussen de verschillende versies en ook gemaakte
PlayStation 5 levels zijn te spelen op de Switch.
Dungeon crawlen
Voor de hands-on mochten we alleen aan de slag met het dungeon crawl gedeelte, maar we werden wel opgezadeld met een aantal teammates. Je begint in een hubwereld die Ironlord Plaza heet. Daar zijn een aantal NPC's die je kostuums of vaardigheden kunnen verkopen. Ook is er hier verhaalprogressie, al houdt Glowmade dat voor nu nog lekker mysterieus. Als je tevreden bent met je setup kun je een level selecteren.
Er zijn verschillende monsters die je uit moet schakelen, maar kerkers kunnen ook platformpuzzels of zelfs traditionele puzzels zijn. Dit alles kan ook naar believen gecombineerd worden. Om deze puzzels op te lossen moet je rennen, springen, schieten en slaan.
Verschillende wapens hebben verschillende movesets, een beetje zoals in
Monster Hunter. King of Meat is een
party game, dus de moves zijn aanzienlijk minder complex. Er zijn wat simpele combo's en elk wapen kan zowel de zware als lichte aanval opladen voor een grote mepper, of ze combineren met een sprong.
De ontwikkelaars wilden ons niets vertellen over de wapens die nog in ontwikkeling zijn, dus die moeten we nog even afwachten. Daarnaast ga je een kerker in met twee speciale vaardigheden. Over het algemeen zijn dit krachtige aanvallen. Ook heb je een kruisboog mee met een tiental bolts die je na een cooldown weer terug krijgt.
Er is geen friendly fire, al kun je wel je medespelers onderbreken met je speciale vaardigheden. Je brein kan daarom aardig uit terwijl jij gewoon in hack-and-slash-modus gaat. Met alle monsters die op je af komen wordt het dan heerlijke chaos, perfect voor een aantal vrienden die even samen willen gamen.
Vallen kost ook alleen tijd. Hetzelfde kan alleen niet gezegd worden over aanvallen van monsters of explosies. Als je snel genoeg bent kun je een gevallen medespeler nog op de been helpen. Anders kost het één van jullie gezamenlijke levenspunten. Als die op zijn, falen jullie in het level.
Een mysterieus verhaal
Achter de schermen zijn er een hoop mysteries gaande. King of Meat (de reality show) wordt gesponsord door een aantal grote bedrijven, maar wat is daarvoor hun motivatie? Iets zit duidelijk niet helemaal goed. Studiobaas Johnny Hopper en creative director Mike Green vertelden ons dat King of Meat (de game) een levende game is met een verhaal dat zich over maanden of zelfs jaren zal onthullen.
Voor verhaalprogressie moet je gewoon levels spelen. Hopper liet weten dat er af en toe een serie aan missies gemaakt is door het team, voor een specifieke verhaallijn. Die vormen dan een minicampagne. Maar voor het gros kun je spelen waar je zin in hebt. Spreek met de NPC's op Ironlord Plaza en je weet precies waar je aan toe bent.
Sommige mysteries zullen mysteries blijven, of misschien veel later beantwoord worden. De mascotte van de show zit opgesloten in zijn kostuum en de zipper zit op slot. Waarom dat is zul je, in ieder geval voorlopig, niet te weten komen. Je mag dus lekker gaan vissen naar samenzweringstheorieën.
Zelf levels bouwen
Je eigen uitdagingen maken voor spelers, of die van anderen proberen ligt aan het hart van King of Meat. In principe heb je toegang tot alle tools die de ontwikkelaars ook hadden. Je kan dus alles dat zij kunnen, dus je kan je fantasie lekker los laten gaan.
Ook de levels van Glowmade zijn voornamelijk gemaakt door een enkele werknemer en niet door een team. Ze fungeren een beetje als een showcase van wat er allemaal mogelijk is. Hopper vertelt dat hij onder andere flink onder de indruk is van het level 'Stunning Study', gemaakt door Alec.
Het level heeft allemaal magische, vliegende objecten. Johnny Hopper weet niet hoe Alec dit voor elkaar heeft gekregen, want er zijn geen vliegende assets in het spel. Green, daarentegen, liet weten dat er een level is met een hoop interessante geheime kamers. Hij heeft zelf geen idee hoe hij geheimen op die specifieke manier kan verbergen, terwijl hij zelf verantwoordelijk is voor de meeste assets die gebruikt worden.
Toen we Green en Hopper vroegen wat ze doen als er interessante bugs worden gevonden die spelers toestaan hun levels op andere manieren te versieren of uitdagingen te maken, lieten ze ons weten dat ze die er met alle liefde in laten zitten.
Als een bug het spel niet breekt en spelers toestaat leuke dingen te doen, dan laat Glowmade het erin zitten. Je wordt dus aangemoedigd om lekker te experimenteren. Wel moet je het level zelf minstens een keertje uitspelen voordat je het op de markt zet. Daarmee moet je bewijzen dat het mogelijk is jouw uitdaging te verslaan. Als speler weet je dus ook dat er geen onverslaanbare levels zijn.
Creatief en chaotisch
King of Meat is het soort heerlijke chaos dat perfect is voor vrienden die graag digitaal met elkaar hangen. Met levels die door spelers gemaakt worden zal er ook geen tekort zijn aan creatieve ideeën om te ontdekken. Wil jij met de game aan de slag? Dan zul je nog wel even moeten wachten. Een releasedatum wordt '
binnenkort' aangekondigd.
King of Meat zal te spelen zijn op PlayStation 5,
Xbox Series X/S,
Nintendo Switch en
PC. Voor deze preview speelden wij op een pc.