Sonic the Hedgehog 4 Preview

Preview
zondag, 11 april 2010 om 19:30
xgn google image
De afgelopen jaren zijn er meerdere Sonic games voorbij gekomen. Deze 3D avonturen van de supersnelle egel wisten nooit echt te overtuigen. Daarom keert SEGA nu terug naar de roots met een totaal nieuw Sonic avontuur, helemaal in de oude 2D stijl.
Sonic the Hedgehog 4 wordt het eerste nieuwe 2D avontuur van Sonic in lange tijd. De blauwe egel heeft de derde dimensie aan de wilgen gehangen, en dat was iets waar de Sonic fans al jaren om schreeuwden. Tevens is de vriendengroep van Sonic, die per game wel groter leek te worden, even aan de kant gezet en gaat onze snelle held in zijn eentje op pad.
Sonic the Hedgehog 4 Screenshot 140516 Sonic the Hedgehog 4 Screenshot 137878 Sonic the Hedgehog 4 Screenshot 140120
Downloaden maar
Tevens is ervoor gekozen om de game niet op een schijfje uit te brengen, maar als download aan te bieden op het PlayStation Network, Xbox Live en WiiWare kanaal. Daarom is de officiële naam ook Sonic the Hedgehog 4: Episode 1. SEGA is namelijk van plan om meerdere delen uit te brengen. Hoeveel precies, dat is nog niet bekend. Misschien dat Team Sonic twee episodes maakt, of stoppen ze er na vier delen mee. Maar we moeten natuurlijk niet al te ver op de zaken vooruit lopen, en eerst maar kijken hoe de eerste episode in elkaar steekt.
Retro sfeertje
Gelijk wanneer Sonic 4 wordt opgestart, word je verwelkomd door een bekend klinkend deuntje. Maar je hebt niet lang om hiervan te genieten, want binnen enkele seconden opent de eerste wereld zich voor je. En dan is gelijk te zien dat SEGA echt terug is gegaan naar de jaren ’90 en de game laat openen met de bekende Sonic wereld: Green Hill Zone. Maar deze keer is dit niet allemaal in 16-bit, maar uiteraard in high-definition op de PlayStation 3 en Xbox 360. Het ziet er allemaal erg scherp uit, maar weet evengoed dat retro gevoel te behouden.
Sonic the Hedgehog 4 Screenshot 137880 Sonic the Hedgehog 4 Screenshot 140134 Sonic the Hedgehog 4 Screenshot 138322
Het begin is in ieder geval goed, maar belangrijker dan het grafische aspect, is natuurlijk de snelheid in een Sonic game. En daarmee lijkt het ook wel goed te komen. Sonic heeft altijd even een korte tijd nodig om op gang te komen, maar raast daarna als een gek de wereld door. Hierbij moet hij vele obstakels ontwijken, vooral veel springen en vijanden uitschakelen. Wanneer Sonic springt, kan hij namelijk even ‘locken’ op een vijand en met nog een sprong razendsnel tegen de bad guy aanknallen om hem te verslaan. Als je echter tijdens je normale geren tegen een vijand opknalt, dan zal Sonic even verward op de grond liggen en uiteraard laat hij hierbij zijn verzamelde ringen vallen.
Want de ringen, die zijn zoals altijd ook weer van de partij. Door deze te verzamelen in het level verdien je punten. Maar ook door een level zo snel mogelijk te doorlopen zul je jouw score verhogen. Aan het einde worden beide scores opgeteld, en krijg je een totaal. Het is natuurlijk de uitdaging om zo hoog mogelijk te scoren, en steeds te proberen die score te verbeteren.
Het Sonic gevoel is terug
Hoewel Sonic 4 in totaal 16 levels zal kennen, verdeeld over 4 werelden, zul je natuurlijk niet met de game stoppen als je ze allemaal één keer hebt doorlopen. Er is altijd wel een manier om nog net een seconde van je tijd af te schaven, een stukje in het level dat je sneller kunt doorlopen, of een sluiproute die je nog niet eerder opgemerkt had. En daar moet Sonic 4 het vooral van hebben, die verslavende factor, waardoor je de game keer op keer weer oppakt. Die verslavende factor die ervoor zorgt dat je zo een uur bezig bent met het verbeteren van je tijd in één level, terwijl je eigenlijk maar even vijf minuten wilde spelen. En zoals het er nu uitziet, lijkt Sonic 4 dat gevoel eindelijk weer terug te brengen.

Populair Nieuws

Laatste Reacties