Sonic & SEGA All-Stars Racing Preview

Preview
door Limpie
woensdag, 10 februari 2010 om 18:00
xgn google image
Vorig jaar werd aangekondigd dat SEGA met een eigen racegame gaat komen waarin alle SEGA sterren meedoen. Dit klinkt natuurlijk allemaal als een Mario Kart achtige game, dus gingen wij alvast met het spel aan de slag om dit te onderzoeken.
Een vrolijke bende
Het eerste was opvalt als je Sonic & SEGA All Stars Racing opstart is de vrolijkheid die het spel uitstraalt. Met Mario Kart in het achterhoofd valt hier niet te ontkennen dat je gelijk denkt aan dit spel, maar toch is het net iets anders. Doordat het spel namelijk op de Xbox 360 over HD graphics beschikt, dit is het platform waarop wij het spel gespeeld hebben, kent het spel een net iets volwassenere uitstraling.
Dat het spel van SEGA is mag duidelijk zijn en ook de verschillende werelden waarin je racet komen duidelijk van deze uitgever. Er zullen namelijk meerdere karakter specifieke banen zijn die alles te maken hebben met onderdelen uit bepaalde spellen. Zo zullen de banen die bijvoorbeeld met Sonic te maken hebben ook geheel om snelheid draaien.
Sonic & SEGA All Stars Racing Screenshot 136682 Sonic & SEGA All Stars Racing Screenshot 136679 Sonic & SEGA All Stars Racing Screenshot 136700
Banjo-Kazooie of Sonic
In de Xbox 360 versie van Sonic & SEGA All Stars Racing kun je straks als extra mogelijkheid racen met Banjo-Kazooie. Dit karakter was dan ook één van de speelbare karakters waarmee wij aan de slag gingen. Opvallend was dat er ook karakter specifieke wapens aanwezig waren, want Kazooie had de magische moersleutel op een gegeven moment vast en er vielen puzzelstukjes uit de Banjo-Kazooie games naar beneden.
Naast de karakter specifieke items zijn er nog een aantal gewone items aanwezig, zoals we die ook in Mario Kart kennen. Uiteraard verschillen de items wel, maar zijn er zeker ook overeenkomsten. Voorbeelden van items die we gezien hebben zijn grote bokshandschoenen, raketten en bommen. Ook de schoenen van Sonic waren aanwezig. Deze kon je gebruiken als turbo.
Sonic & SEGA All Stars Racing Screenshot 134006 Sonic & SEGA All Stars Racing Screenshot 134002 Sonic & SEGA All Stars Racing Screenshot 134004
Een fijne besturing
Ook qua besturing doet het een beetje denken aan de game van Nintendo, maar dat maakt niet uit. Beter goed gejat dan slecht bedacht denk we dan maar. Voorbeeld van overeenkomsten is de mogelijkheid tot slippen en de bochten waardoor je een turbo krijgt. Dit werkt overigens beter dan in Mario Kart.
De eerste keer dat we reden werden we onlangs de grote Mario Kart ervaring wel laatste, en hieraan is te zien dat er toch ook zeker verschillen zijn. De tweede keer wisten we het tot een vijfde plek te halen en zo zal de groei waarschijnlijk constant zijn. Het grootste verschil hierbij is het eerder genoemde slippen. Door hiervan gebruik te maken, kun je een stuk beter de bochten doorkomen. Het is makkelijk om te gebruiken, maar moeilijk om te perfectioneren. Daar moet dan ook de grote uitdaging van de game te vinden zijn, en het lijkt erop dat je flink wat rondjes moet racen voordat je het helemaal goed kunt doen.
Een rip-off, maar het is ok
Ondanks de overeenkomsten met Mario Kart, is dit niet erg. Het spel ziet er goed uit, de besturing is fijn, en eindelijk kunnen ook Xbox 360 en PlayStation 3 gamers met een dergelijke racegame aan de slag. We hebben nog niet alle modi gezien, dus hopelijk komt er nog wel wat meer vernieuwing, want anders scoort het spel op dit vlak natuurlijk niet goed. Voorlopig kijken we in ieder geval met een goed gevoel uit naar Sonic & SEGA All-Stars Racing.