Sonic Generations Preview

Preview
maandag, 24 oktober 2011 om 19:30
xgn google image
De Sonic games die de laatste paar jaar op de consoles verschenen zijn eigenlijk allemaal om te huilen. De vaart aan goede games is er dan ook al een tijdje uit, maar daar lijkt met Sonic Generations verandering in te komen. Zoef!!!
Want ja, waar zullen we eens beginnen? Waar mensen vroeger nog bereid waren om grof geld uit te geven aan goede games als Sonic the Hedgehog of Sonic & Knuckles, zijn de games vandaag de dag niet meer zoals toen. De vaart was er uit, de gameplay liet te wensen over en de fans worden al jaren teleurgesteld. Kortom, tijd om de stoute schoenen aan te trekken en te luisteren naar die fans.
Voor ieder wat wils
Dit doet SEGA door het beste van de oude en nieuwe games te pakken en in één spel te stoppen. Zo kun je in Sonic Generations niet alleen als de hedendaagse 3D Sonic rondrennen door de uiteenlopende vliegensvlugge levels, maar kun je ook als de oude 2D Sonic rennen en springen door andere, maar eveneens leuke werelden. Het grote verschil hierin is natuurlijk de vormgeving van de levels.
Ga je voor oud of nieuw?
Want met welke Sonic je de levels gaat spelen - je kunt in een hub wisselen tussen de twee - bepaalt niet alleen de soort gameplay, maar ook de vormgeving van de levels. Zo speel je als Classic Sonic de levels geheel in 2D en zul je van links naar rechts en van onder naar boven de levels doorkruisen. Daarbij zijn er diverse routes die je kunt nemen en die je ook zult móeten nemen als je het spel 100% wil uitspelen. Door de levels heen en op de verschillende routes zijn namelijk overal rode sterren verstopt die je kunt ontdekken.
Bij Modern Sonic zijn de levels totaal anders. Waar je wel in dezelfde vormgegeven levels loopt als met Classic Sonic, beleef je het nu vanuit een ander standpunt, namelijk over de schouder van blauwe egel. Hierdoor spat de actie van het scherm af en is het snelheidsgevoel enorm. Je kunt dus niet echt van de mooi vormgegeven levels genieten, maar wat is het heerlijk om er doorheen te razen! Wel moet gezegd worden dat de levels van Modern Sonic een stuk lastiger zijn dan die van Classic Sonic. Dat komt met name door de stukjes waarin je moet grinden en van de ene naar de andere pijp moet springen.
Vrolijk wereldje
Zoals we van Sonic mogen verwachten, zijn de werelden lekker kleurrijk vormgegeven. En het ziet er ook nog eens prima uit. Dat geldt voor zowel voor de 2D- als de 3D-levels. Felle kleurtjes zijn ruimschoots aanwezig en er zijn allerlei objecten te bewonderen. Ook bevatten de 2D-levels enorm diepe achtergronden, heerlijk om naar te kijken. Is er dan ook nog kritiek? Ja, want niet alle levels waren even goed gevuld, evenals wat ruwe texturen die je zult opmerken als de actie wat minder snel gaat. Maar gelukkig komt dat niet zo vaak voor, want Sonic is immers gemaakt om te rennen.
Is het niet te kort?
Tijdens de speelsessie konden we aan de slag met ongeveer vijf levels per Sonic, plus nog een eindbaas welke alleen te spelen was als Classic Sonic. Na een uurtje spelen hadden we alle levels doorgespeeld als beide personages, inclusief die eerste eindbaas. Daarom zijn we wel wat ongerust over de lengte van de game. Immers is er eerder een lijst uitgelekt waaruit blijkt dat het spel negen levels zal bevatten. Doe dat keer twee voor beide blauwe egels en je komt op achttien uit. Natuurlijk zijn er dan nog de diverse routes om te ontdekken, scores om te verbeteren en eindbazen te verslaan op de Hard modus. Toch rijst dan de vraag: is het spel niet te kort?
Sonic lijkt terug te zijn
Na de speelsessie verlieten wij tevreden het kantoor van SEGA. Want wat is het lekker om weer eens een Sonic game te spelen van de kwaliteit die de serie toebehoort. Benieuwd waarom wij zo enthousiast zijn? Download dan de demo op je favoriete console of op de PC. Die is nu al te proberen en de complete game ligt vanaf 4 november in de schappen.