Football Manager 2012 Review

dinsdag, 25 oktober 2011 om 19:30
Voetbal is liefde. Daarom is het geen wonder dat spellen als FIFA en Pro Evolution Soccer het enorm goed doen bij menig voetbalfan. Maar soms gaat de liefde voor voetbal verder waardoor je een control freak wordt. Nou, gelukkig is er dan ook Football Manager voor onze fanatieke voetbalfans. Dit jaar komt versie 2012 alweer, met op het eerste gezicht weinig grote verbeteringen. Is dat een groot gemis?
Nee. Eigenlijk niet. En wat zegt één grote verbetering nou precies? Straks blijkt die heel slecht te zijn, krijg je dat gezeik weer. Nee, ontwikkelaar Sports Interactive heeft voor maar liefst achthonderd toevoegingen gezorgd. Van minuscule tot iets grote veranderingen. Het hoeft niet elk jaar weer zo groots te zijn.
Ongelofelijk groot
Football Manager is in de afgelopen tijd uitgegroeid tot een complete game. Gameplay technisch gezien dan. Maar ja, Sports Interactive is van mening dat het nog completer kan. En dat is maar goed ook. Om even duidelijk te maken wat het spel inhoudt: in Football Manager word je de manager van een club naar keuze. Je beheert zelf het transferbeleid, je bent zelf de coach op de bank, je moet zelf met je spelers communiceren, noem maar op. Alles, maar dan ook alles wat met het managen te maken heeft, zit in Football Manager.
Het is niet voor niets een simulatiespel. Ook dit jaar zijn duizenden spelers in het spel opgenomen, ieder met zo zijn eigen specialiteiten. Robben is natuurlijk ongelofelijk snel, Kaká juist weer niet. Maar dat zie je ook bij de linksback van Telstar en de rechtsbuiten van Excelsior, waarbij je als fan van een van die twee clubs ziet dat die spelers inderdaad nauwkeurige statistieken hebben. Dat je ziet dat het inderdaad klopt dat die ene linksback zo slecht in tackelen is, dat soort dingen.
Enige veranderingen
Dat is dus Football Manager. Het zit ontzettend goed in elkaar. Maar voor de meeste mensen die deze recensie nauwkeurig lezen, is dit allemaal een bekend verhaal. Ze willen weten wat er nu zo nieuw en leuk is aan versie 2012. Nou, er zitten genoeg veranderingen in. De ontwikkelaar is er namelijk goed in geslaagd om het spel moderner te maken.
Grote toevoeging aan Football Manager 2012 is het ‘toon systeem’. Daarmee wordt in feite bedoeld dat je communicatie met het bestuur en de spelers niet meer zo eentonig is. In de voorgaande edities kon je dingen maar op één manier zeggen. Nu kun je aangeven of je iets op een rustige manier wil zeggen, of juist zeer gedreven. Voor een game als Football Manager is dit een ontzettend goede toevoeging. Het is zeer welkom én het werkt nog ook. Zo krijg je echt het gevoel dat je goed moet nadenken met wat je zegt. Want ja, de spelers kunnen allemaal nerveus zijn en dan heeft het geen zin om tegen ze te gaan schreeuwen.
Maar dat is niet het enige, hoor. Zo is er nu ook een tutorial modus voor de beginnelingen onder ons, en bestaat de mogelijkheid om je interface enigszins te veranderen. Het is ook niet meer nodig om het spel op een maximale resolutie te spelen – het spel verandert zelf de layout naarmate je het meer op een kleinere resolutie (windowed mode) speelt.
Toegankelijkheid
Dan heb je ook nog de achievements, de Facebook integratie, noem maar op. Football Manager zit bomvol vernieuwingen. Het is duidelijk te merken dat Football Manager voor een enorme toegankelijkheid gaat. Iedereen zou het spel moeten kunnen spelen. Maar ja, dat gaat bij andere games vaak ten koste van het hardcore gedeelte. Nou, dat zit bij Football Manager 2012 wél goed. Je kunt namelijk als speler zelf ervoor kiezen hoe geavanceerd je het wil hebben. Dat doe je niet via een simpele knop, maar dat doe je gewoon door hoe je het spel speelt. Je kunt er voor kiezen hoe moeilijk je het wil hebben, door bijvoorbeeld de tactiek door je assistent te laten doen, via een wizard (met daarbij een soort van vragenlijst, waarin vragen staan als hoe aanvallend of verdedigend je wil spelen), of via een geavanceerd systeem. De balans is zeker goed gevonden door Sports Interactive.
Match engine
Over naar het belangrijkste van het spel: de match engine. De wedstrijden! Ja, daar draait het spelletje ook om. Hoe realistisch verloopt het spel? Nou, prima. De animaties zijn een stuk beter, waardoor je acties beter zult begrijpen. Eén-op-één situaties die niet door de spits benut worden zijn dus niet meer zo onbegrijpelijk. Waar Football Manager nog steeds de mist in gaat: de onlogische uitslagen. Nog altijd zijn er onlogische uitslagen, die iets te vaak langskomen. Dat gebeurt bij je eigen team, maar ook bij andere teams. Toeval is niet uitgesloten. Je komt namelijk best vaak wedstrijden tegen waar je twintig kansen niet benut, terwijl je tegenstander juist met één kans een doelpunt maakt. Dat is frustrerend.
Moeilijke Nederlandse taal
Zo erg is het allemaal ook weer niet. Maar soms zit je wel na te denken en je te verwonderen over hoe zoiets kan gebeuren. Gelukkig staat Sports Interactive erom bekend dat het bedrijf snel na het uitbrengen van het spel een nieuwe patch uitbrengt, zodat alle kleine foutjes meteen hersteld worden. De ervaring uit het verleden leert ons dat het spel een stuk fijner te spelen is na de eerste patch. Maar wat ze in het verleden niet hebben gedaan, en nu nog steeds niet, is het verbeteren van de Nederlandse vertaling. Moeilijke, niet passende woorden als ‘assertief’, ‘ongewillig’ en dergelijke zijn not done bij een voetbalspel. Keep it simple, alstublieft! Al jaren is dit zo. Voor de jonge Nederlandse speler is dat bijzonder jammer, want in een moeilijk spel als deze heb je juist behoefte aan een goede Nederlandse tekst.
Gewoon weer ontzettend goed
Toch moet je toegeven dat Football Manager 2012 het gewoon weer waarmaakt. Het maakt het spel weer een stuk completer en als voetbalfanaat en control freak moet je dit spel in huis hebben. Het is dus wel jammer dat alles nog niet honderd procent goed werkt, maar na wat enkele patches zal dat hopelijk wel goed komen. Het is jammer van de gebrekkige Nederlandse taal, maar het is niet anders. Het gaat tenslotte om voetbal, niet om taal!