Smart As Preview

Preview
dinsdag, 21 augustus 2012 om 12:00
xgn google image
Jaren geleden was Brain Training dé game op de DS. Vrijwel iedereen kende het spel en speelde het met groot plezier om de efficiëntie van het brein te verhogen. Sony wil die rage nogmaals doen oplaaien met Smart As. Is de game inderdaad zo slim als de titel doet vermoeden? XGN ging op onderzoek uit.
Smart As draait om het meten van je brein: hoe effectief is die? Daartoe krijg je dagelijks enkele puzzels voorgeschoteld uit vier verschillende categorieën die gezamenlijk een percentage opleveren. Het zal geen verassing zijn dat wij de eerste dagen tamelijk veel moeite hadden om een goede score neer te zetten; het zijn immers nieuwe spelletjes en niet elk daarvan is even intuïtief. Na verloop van tijd raakten we meer aan de aanpak gewend en schoot onze score omhoog. Het werkt dus, maar is het ook leuk?
Vier onderdelen
Het spel deelt zichzelf op in vier delen: logica, taal, observatie en rekenen. Elk onderdeel bevat meerdere minigames, waardoor het totaal aan spelletjes op twintig komt. Deze zijn weliswaar vermakelijker, maar de vanzelfsprekendheid tussen de spelletjes verschilt sterk. Zo moesten we in onze eerste speelsessie ontbrekende letters uit Engelse woorden invullen. Eitje. Vervolgens moesten we een pion via een vast patroon naar een doel leiden door de omringende muren te manipuleren. Klinkt ingewikkelder? Vonden wij ook!
De spelletjes maken doorgaans gebruik van de mogelijkheden van de Vita en in een aantal van de door ons geprobeerde minigames werkt dit erg aardig. Zo is er een spel waarbij je sommen op moet lossen door bolletjes met cijfers naar elkaar toe te slepen. Dit werkt heel natuurlijk door middel van het touchscreen. Hetzelfde geldt voor het opschrijven van missende letters. Dit resulteert in een collectie van leuke spelletjes die je in sommige gevallen zelfs uitdagen.
Oefening baart kunst
Je zult hoogstwaarschijnlijk merken dat je de eerste paar dagen over minigames struikelt en daardoor een lage score neerzet. Na verloop van tijd krijg je de twintig minigames echter door en kun je je richten op het halen van een hogere score. En dat is best leuk, zeker omdat je het van dag tot dag kunt verbeteren. Vervelend is wel dat je de dagelijkse training ook maar echt één keer per dag kunt doen. Maak je een fout, dan ben je voor die dag uitgespeeld. Tegelijkertijd merkten wij dat het (nog niet) mogelijk is om vrienden de dagelijkse training te laten spelen wanneer jij deze al gedaan hebt. Het vergelijken van scores kan nu alleen tussen eigenaren van het spel en niet per se je vrienden.
De slimste van Nederland
Mocht een vriend of vriendin dan toch echt met Smart As aan de slag willen, dan is er de mogelijkheid om de minigames los van elkaar te spelen en scores te verbeteren. Op die manier kun je tevens oefenen om een betere score neer te zetten. Want om deze score draait het allemaal. Dat maakt Smart As een game die vooral in korte speelsessies gespeeld dient te worden; elk dag een paar minuutjes om je brein wakker te maken. We betwijfelen of het je echt slimmer maakt, maar misschien is het een goede warming-up. Smart As wil echter meer dan enkel je eigen breinefficiëntie inzichtelijk maken. Je moet het ook vergelijken met anderen.
De game laat je score met een druk op de knop versturen via Facebook en Twitter. Daarnaast stelt de game je af en toe een ogenschijnlijk triviale vraag. ‘Ben je links of rechts’, ‘ben je banger voor spinnen of hoogtes’. Wanneer het spel daadwerkelijk uitkomt, zal het vergelijken welke groepen ‘beter’ zijn. Misschien zijn linkshandigen wel veel beter in logica. En zijn mensen die bang zijn voor hoogtes waardeloos in rekenen. We gaan het allemaal uitvinden. En John Cleese gaat het ons allemaal uitleggen. Dat hebben we zelf helaas nog niet kunnen ondervinden. Wij moesten het nog doen met een alleraardigste damesstem, ook geen probleem.
Predicaat: sceptisch potentievol
Smart As belooft een leuke collectie minigames te worden om je brein te testen. De vraag blijft echter of het leuk genoeg is om meer dan vijf minuten per dag op te pakken voor de dagelijkse score. Het spel moet namelijk voor een normale prijs in de winkels liggen en dan mogen we meer verwachten. Op dit moment durven we nog niet te zeggen of Smart As die meerwaarde echt weet te bieden. Tot de recensie drukken wij het predicaat ‘sceptisch potentievol’ op de game. Klinkt dat niet slim?

Populair Nieuws