Sid Meier's Civilization V: Gods & Kings Preview

Preview
donderdag, 10 mei 2012 om 16:00
xgn google image
We hebben er anderhalf jaar op moeten wachten maar er komt dan toch een uitbreiding op Sid Meier's Civilization V. Het is nu mogelijk om met Nederland de wereld over te nemen en dat alleen verdient al een pluspunt. Maar heeft deze uitbreiding ook nog iets anders te bieden?
Sid Meier's Civilization V verscheen in 2010 en is ook nu nog een zeer populaire strategiegame. Het spel heeft al wel wat downloadbare content, maar een echt grote uitbreiding is er nog niet. Op 22 juni zal dit veranderen want dan verschijnt de eerste uitbreiding onder de naam Civilization V: Gods & Kings. Ontwikkelaar Firaxis Games heeft dus ruim de tijd genomen om aan Gods & Kings te werken en voegt religies, betere vormen van spionage, nieuwe eenheden en maar liefst negen nieuwe beschavingen toe. Wij mochten onlangs al aan de slag met het spel en onze bevindingen lees je hier.
Spionnenwerk
Spionnen zijn altijd al aanwezig geweest in Civilization V, met name om technologie te stelen van andere beschavingen. In Gods & Kings spelen ze echter een grotere rol. Het is nu mogelijk om informatie te stelen, staatsgrepen op te zetten, verkiezingen naar je hand te zetten en nog veel meer. Dit zorgt ervoor dat spionnen ook een grote diplomatische rol spelen. Je kunt je invloed in een bepaalde beschaving of stadstaat nu veel eenvoudiger vergroten door met spionnen te werken. Maar als je spion wordt betrapt, zit je in de problemen. Je spion wordt omgebracht en de kans is groot dat er een oorlog uitbreekt, of dat je stadstaat zich tegen je keert. Doordat je met spionnen werkt, daalt het vertrouwen dat steden in je hebben. Spionnen zijn ook geen pion meer op de map, maar hebben nu een eigen menu.
Indrukwekkend vechtsysteem
Maar de grootste vernieuwing is ongetwijfeld de toevoeging van religies. Religies waren altijd al aanwezig in de voorgaande games en duiken nu dus terug op dankzij Gods & Kings. Religie werkt nu met een soort puntensysteem. Door bijvoorbeeld ruïnes te ontdekken of wonderen te bouwen, verdien je meer punten en kan je beschaving een eigen religie beginnen. De eerste religies die je kunt starten, staan in verband met de natuur. Staat je stad in de buurt van een grote oceaan? Dan kun je een pantheon bouwen waar zeegoden aanbeden worden. Zijn er bergen in de buurt? Dan zijn het de goden van de berg.
Een religie heeft invloed op de gebouwen die je bouwt en de acties die je onderneemt. Als je berggoden aanbidt, zullen je mijnen beter werk leveren etc. Al je steden die zich in de buurt bevinden van eenzelfde machtige locatie, zullen meteen dezelfde goden aanbidden. Maar religie gaat veel verder dan de aardrijkskundige ligging van je rijk. Je speelstijl bepaalt namelijk de toekomst van je godsdienst.
Heilige voordelen
Telkens als je genoeg geloofspunten hebt verdiend, krijg je een grote profeet in je rijk. Dankzij deze profeet kun je twee nieuwe geloofsvormen toevoegen aan je religie, die op deze wijze sterk zal groeien. Naarmate je religie groter wordt, kun je meer voordelen krijgen. Kies je voor de geloofsovertuiging van 'Tithing', dan zullen alle steden die je religie delen, geld aan je geven. De 'Rechtvaardige Oorlog' zorgt er dan weer voor dat je militaire bonussen krijgt bij het aanvallen van steden die je geloof delen.
Bovendien speelt religie ook een diplomatieke rol, vooral dan in de beginfase. Andere beschavingen zullen je beoordelen op je geloof. Deelt je geloof bepaalde regels met die van een andere beschaving? Dan is de kans groot dat jullie een verbond zullen sluiten. Ook het tegengestelde kan gebeuren waardoor je al erg vroeg vijanden maakt. In de latere fases wordt het diplomatieke belang van religie afgezwakt. Dan zul je beoordeeld worden op je politieke standpunten. Of je bijvoorbeeld een alleenheerser bent of gelooft in pure vrijheid. Toch blijven je religieuze punten van belang. Waar je anders erg specifieke grondstoffen en punten nodig hebt om bijvoorbeeld belangrijke personen te kopen, kun je religie gebruiken voor nagenoeg alles.
Langere gevechten
Daarnaast merken we ook grote veranderingen in het vechtsysteem. In Civilization V duren de meeste gevechten tussen verschillende eenheden slechts één ronde. Een oorlog kon op die manier snel voorbij zijn en de speler met het grootste aantal troepen, verspreid over een grote lijn, ging maar al te vaak met de overwinning aan de haal. Dit is helemaal anders bij Gods & Kings. Eenheden zijn veel sterker dan voorheen en zullen nu meerdere rondes kunnen overleven. Een zeer goede aanpassing die het mogelijk maakt om meer tactiek in je oorlogsplannen te stoppen. Als je wordt aangevallen, kun je nu de volgende ronde proberen te vluchten of zelfs andere troepen op pad sturen ter versterking. Er zijn veel meer opties, die een militaire overwinning heel wat lastiger, en vooral leuker, maken.
Oranje boven
En is het niet leuk dat je nu ook met Nederland de wereld kunt veroveren? William I is van de partij en heeft erg sterke schepen meegebracht, namelijk de machtige watergeuzen die we kennen uit de Tachtigjarige Oorlog. Het is ook mogelijk om polders op te richten en om geweldige handelsroutes op te zetten met de Verenigde Oostindische Compagnie. Maar we mogen ook de andere landen niet vergeten. Attila de Hun is waarschijnlijk de meest algemeen bekende nieuwkomer. Ook Oostenrijk, Byzantium, Carthago, de Kelten, Ethipië, de Mayas en Zweden zijn van de partij, elk met speciale eenheden en mogelijkheden.
Te land, ter zee en in de lucht
Ten slotte zijn er ook heel wat nieuwe eenheden, met name schepen en vliegtuigen. In de vroegere fases van het spel kun je nu schepen bouwen die flink wat manschappen aan boord hebben. Dit maakt het enteren van andere vaartuigen mogelijk. En daar eindigt het niet, deze schepen kunnen zelfs vijandige havens binnenvaren en overnemen. Landtroepen die je op een boot zet voor transport, zullen helpen bij het enteren en overnemen van schepen en havens. Een positieve aanpassing want zo is de kans kleiner dat iedereen sterft wanneer een schip tot zinken wordt gebracht. Daarnaast kun je nu vroeger vliegtuigen de lucht insturen.
Niets dan pluspunten
Civilization V is ook in 2012 nog een prachtige game en ontwikkelaar Firaxis Games lijkt netjes verder te bouwen op de succesformule. De langverwachte religies worden toegevoegd en zullen erg veel invloed hebben op het verloop van het spel. Ook de militaire vernieuwingen en de mogelijkheid om tal van plannen te smeden met je spionnen, zorgen voor een frisse adem die tal van nieuwe tactische mogelijkheden met zich meebrengen. Ook de AI lijkt slimmer te zijn en andere beschavingen zullen sneller over je oordelen. Voorlopig niets dan pluspunten dus en het lijkt dan ook onwaarschijnlijk dat deze uitbreiding geen succes zal worden.