Shiness The Lightning Kingdom Preview - Eigen smoel, eigen taal

Preview
woensdag, 24 augustus 2016 om 15:40
xgn google image
Shiness: The Lightning Kingdom belooft een schattige mix te worden van JRPG en open world. Onze Shiness The Lightning Kingdom preview zal je er alles over vertellen.
Enigami, de indiestudio achter Shiness: The Lightning Kingdom, is niet over één nacht ijs gegaan. Karl Lalonnier, gamedesigner voor Enigami, is aanwezig op de beursvloer van de gamescom in Keulen en vertelt ons dat het idee om Shiness tot een game te verwerken al vijf jaar geleden in de hoofden van de ontwikkelaars is komen te zitten.
De inspiraties die tot Shiness: The Lightning Kingdom hebben geleid, zijn lang niet de minste. De setting van de mysterieuze spelwereld genaamd Mahera is volgens Enigami gebaseerd op games als Final Fantasy, Secret of Mana en Skies of Arcadia. Het vechtsysteem in de game komt meer uit de hoek van Naruto en andersoortige JRPG's. Meer Naruto, omdat Enigami turn-based gevechten maar saai en langdradig vindt.
Shiness The Lightning Kingdom Preview

Een compleet eigen taal

Twintig man werkt op dit moment aan Shiness: The Lightning Kingdom, vertelt Lalonnier. Dat is behoorlijk veel voor een kleinschalige indiegame, maar Shiness is dan ook niet zomaar een game met cartoony graphics en antropomorfe dieren als hoofdpersonen. Nee, ontwikkelaar Enigami heeft een heuse eigen taal in het universum van zijn game verstopt!
Deze taal noemt Enigami 'Maherian', naar de naam van de planeet die in de game centraal staat. Volgens Lalonnier zijn de uitspraak en grammatica beïnvloed door onder meer het Frans (Frankrijk is het thuisland van ontwikkelaar Enigami), Japans, Afrikaans en Indisch. Hiervoor hebben de Fransen zelfs twee professionele linguïsten (taalkundigen) ingehuurd.
Enigami denkt dat ze de game hiermee een unieke feeling geven, en met zulke toewijding kunnen we ze daarin alleen maar gelijk geven. Lalonnier grapt even dat spelers de taal kunnen leren door vaak genoeg naar de cutscenes te kijken. Hij noemt taal het belangrijkste element om een cultuur te leren kennen. De cultuur die in de niet-bestaande wereld van Mahera door Enigami is geschapen, moet nu dus wel overtuigend op de gamers overkomen, lijkt de boodschap.
Shiness The Lightning Kingdom Preview

De cultuur van Mahera

Een andere reden voor het creëren van een eigen 'gametaal' is het feit dat Enigami een hekel heeft aan de soms slechte lokalisaties van bijvoorbeeld Japanse games in het Westen. Door het Maherian wereldwijd in Shiness: The Lightning Kingdom te verwerken, kunnen spelers van Brazilië tot Japan met dezelfde, voor hen onbekende, taal aan de slag.
Op de gamescom konden we al een beetje met de compleet nieuwe taal stoeien. Zo heet één van de vijf personages die je over het verloop van de game bestuurt Chado, een katachtige beer die onder het ras 'Waki' wordt geschaard. Zijn unieke ability is het oproepen van zware rotsblokken op zijn rug, die Enigami 'Menhir' heeft genoemd. Hiermee komt de puzzelactie tot zijn recht in Shiness: denk aan het plaatsen van maximaal twee tegelijk op te roepen stenen op gewichten, om zo deuren te openen of andere voorwerpen te slopen.
Shiness The Lightning Kingdom Preview

Aanvallen met de vier elementen

Ook de aanvallen in Shiness zijn met het Maherian opgemaakt. De game leunt zwaar op de vier oerelementen lucht, water, aarde en vuur. Chado, die we in Duitsland bestuurden, is als Waki vooral gespecialiseerd in aarde-aanvallen. Poky, Chado's beste vriend en tevens van het Waki-ras, kan weer beter met vuurballen overweg. Die vuurballen heeft Enigami de benaming 'Tshalem' gegeven; dat klinkt weer een beetje als Hebreeuws.
Lalonnier legt uit dat, hoe meer de gamer een van de vier elementen gebruikt, des te sterker die aanvallen én de resistentie ertegen worden. Tegelijk neemt de 'affiniteit' met de drie andere elementen af. Zelden hebben we een creatievere oplossing gevonden in een game om alle aanvallen even vaak te gebruiken!
Shiness The Lightning Kingdom Preview

Op zoek naar het centrum van het universum

De volledige game speelt zich af op de planeet Mahera, die weer uit meerdere eilanden bestaat. Chado en Poky bouwen een vliegtuig om van hun saaie eiland af te komen, op weg naar het Land of Life. Dat vermeende centrum van het universum zullen de twee helaas niet bereiken, omdat ze al gauw neerstorten in een storm. Chado wordt wakker op het eiland Meteora, waar de hele game zich volgens Lalonnier afspeelt. De grote vraag is vooralsnog wat de speelduur zal zijn.
Terwijl Chado zijn vriend Poky probeert terug te vinden, wordt hij vergezeld door de fee-achtige Terra. Deze sidekick is volgens Enigami gebaseerd op Navi uit The Legend of Zelda, al konden we ook sporen ontdekken van Tinkerbell uit Peter Pan.
Tijdens onze speelsessie was er nog erg weinig gesproken dialoog. Soms maakte Chado wat vreemde geluidjes, dus we hopen van harte dat de eerdergenoemde taal Maherian straks stukken beter in Shiness wordt geïmplementeerd. Anders zou al dat 'vertaalwerk' voor niks zijn...
Shiness The Lightning Kingdom Preview

Beter goed gejat dan slecht bedacht

De gevechten met aparte vijanden als vleesetende planten zijn vermakelijk, maar waren in Duitsland nog wel erg makkelijk. Tof is echter dat aan de linkerzijde van het scherm een typische Japanse hitmeter gaat lopen, en dat na afloop van elk gevecht statistieken als verstreken tijd en toegedane en geïncasseerde schade worden getoond. Onderaan staat zelfs een rang, die Enigami heeft afgekeken van Devil May Cry en Metal Gear Solid.
Shiness: The Lightning Kingdom is tot nu toe een culminatie gebleken van 'beter goed gejat dan slecht bedacht'. Door nieuwe, innovatieve elementen te introduceren, zoals een volledig eigen taal en een manier om de speler alle aanvallen in de game te laten gebruiken, onderscheidt het spel zich van de rest. Maar dan moet het dialoogsysteem wel eerst naar een hoger niveau worden getild.
Shiness: The Lightning Kingdom verschijnt eind dit jaar voor de PlayStation 4, PC en Xbox One.

Populair Nieuws