Shelter Preview - Uniek voor een select publiek

Preview
door Wouter
dinsdag, 13 augustus 2013 om 15:00
xgn google image
Ontwikkelaar Might and Delight is bezig met een nieuwe game waarin we de avonturen van een das en haar kroost volgen. Een tocht door de wildernis wat makkelijker is gezegd dan gedaan voor een dier dat niet bovenaan de voedselketen staat. Wij kregen alvast de kans om deze familie te helpen op zijn reis en onze bevindingen over Shelter lees je hieronder.
De das. Een zwaargebouwd dier dat zowel vruchten als kleine dieren eet. Het is zeker geen dier waar je snel aan denkt en in het echte leven zul je er ook niet snel een tegen komen. Niet in de dierentuin en in het wild al helemaal zelden. En toch heeft dit wezen iets interessants en Might and Delight moet dit gezien hebben, aangezien zij er een complete game aan wijden. Een spel dat simpelweg een kijkje geeft in het dagelijkse leven van de das. Het is de bedoeling dat je op die manier een band gaat krijgen met een moeder en haar jongen en zo de wereld door de ogen van de das en Might and Delight ziet, maar weet Shelter dit ook klaar te spelen?
One by one they fall
In Shelter begin je in een hol onder de grond. Een burcht zoals dat bij dassen heet. Vanuit een third-person perspectief krijg je de controle over een das met zijn karakteristieke vacht en scherpe tanden en klauwen. Er wordt verder geen informatie gegeven, maar kijkend naar het vijftal kleine dasjes dat vrolijk achter je aan loopt, kun je al snel de conclusie trekken dat je een moeder bent met haar kroost. Je verplaatst je direct in deze rol en zoals het een goede moeder betaamt, wil je natuurlijk het beste voor je kinderen. Dus bij het kleinste teken van honger verlaat je de veiligheid van jouw huis op zoek naar eten. En hoewel dit voor een sterke das als jij geen probleem is, vormen jouw kinderen een makkelijke prooi voor de krachten der natuur. De vraag die Shelter dan ook stelt is: Heb jij het in je om al jouw welpen te beschermen?
Wat volgt is een reis door een groots landschap vol met bomen, planten en potentieel eten. Maar achter al dit moois schuilt ook een hoop kwaad. Dieren en natuurkrachten die er op gericht zijn om jouw familie met een lid per keer uit te dunnen. En dan kun je nog zo voorzichtig zijn, we garanderen je dat je welpen zult verliezen. En dat doet pijn. Geloof ons maar. Ook wij zagen een voor onze kleine welpjes weggesleurd worden door de genadeloze natuur.
Moederliefde
Het principe achter Shelter is hierdoor vrij simpel. Vind eten voor jouw kroost en ontwijk alles dat met een hongerige blik naar jouw jongen kijkt. Het eerste gevaar waar je mee in aanraking komt is een roofvogel. Het enige dat je hiervan waarneemt is een schaduw op de grond en een aantal bloedstollende krijsen. Door van struik naar struik te rennen voorkom je dat een van je welpen gegrepen wordt. Het gevaar wijkt weer wanneer je het open veld verruilt voor de dichte begroeiing. Hiernaast zul je met andere krachten worstelen, zoals de nacht waarin wolven op de loer liggen, maar ook een bosbrand en een serie overstromingen maken hun intrede. Hierdoor wordt er veel variatie gecreëerd in het gevaar dat op jouw pad komt.
Jouw acties blijven daarentegen altijd hetzelfde. Je kinderen in de gaten houden en zo snel en goed getimed mogelijk van dekking naar dekking rennen. Het valt niet te ontkennen dat Shelter een interessant concept biedt waar mensen een plezier aan zullen beleven, maar toch zullen er ook veel zijn die hier geen bal aan vinden. De simpele gameplay, hoe krachtig deze ook kan zijn, is misschien iets te simpel.
Visueel uniek
Op visueel gebied is Shelter ook erg uniek te noemen. Woorden als “mooi” zouden we echter niet gebruiken. De hele wereld en zijn karakters hebben een soort papier gevouwen uiterlijk, wat op zich wel sfeervol oogt, maar of het de juiste keuze is geweest weten we zo net nog niet. Shelter komt hierdoor namelijk een beetje grijs en somber over, terwijl de game juist probeert in te spelen op het gevoel dat je als speler krijgt voor de kleine dasjes. De soundtrack is op zichzelf gezien ook goed, maar weet net als de omgeving niet echt in te spelen op het emotionele gebied dat toch een grote rol speelt. Een game als Journey uit 2012 wist dit juist wél goed te doen. Het is te hopen dat hier nog een beetje mee wordt gespeeld door de ontwikkelaar.
Heel uniek, maar voor een select publiek
Het valt niet te ontkennen dat Shelter een unieke game aan het worden is. De keuze van een dassen familie in de hoofdrol klinkt misschien raar, maar als je eenmaal aan het spelen bent raak je echt geïnteresseerd in dit wezen. Je zou zelfs een band kunnen krijgen met de kleine welpjes en in dat geval heeft Might and Delight zijn doel behaald. De simpele gameplay doet alleen wel denken dat Shelter voor een specifiek publiek bestemd is. Op een beetje lopen, sluipen en rennen na doe je namelijk niet veel, wat de game alleen interessant maakt voor de mensen die streven naar de artistieke experimenten.

Populair Nieuws