Worms Clan Wars Review

woensdag, 14 augustus 2013 om 16:00
Worms is al een oud spelprincipe. Het bestaat inmiddels zo’n achttien jaar. Velen zullen de eerste Worms dan ook niet direct gespeeld hebben omdat ze in de luiers zaten of iets in die richting. Toch zal het leeuwendeel dat zich gamer noemt wel eens met de gewelddadige wormpjes die centraal staan in de serie aan de slag geweest zijn. Omdat er door de jaren heen veel Worms-games verschenen zijn. Anno 2013 poept ontwikkelaar Team17 Software vrolijk een nieuw deel binnen de serie uit: Worms Clan Wars.
Voor degenen die een leek zijn op dit gebied, nog even Worms in een notendop. In de franchise staan inderdaad de diertjes centraal die menig mens laat krieuwelen. Op die manier worden ze hier niet gebruikt – ze zijn eerder aandoenlijk met hun droge humor en uiterlijk. Met allerlei verschillende wapens proberen ze op turn-based wijze de tegenstander omver te brengen. Daarvoor trekken ze alles uit de kast. Van bazooka’s tot bommen, niets maakt ze bang.

En nu?

Worms Clan Wars doet niet veel af van de gameplay die we gewend zijn van een Worms. Team17 Software stelt een behoorlijk arsenaal aan wapens en mogelijkheden ter beschikking. De één nog gekker dan de ander (weerballonnen vanuit de lucht laten neerstorten viel bij ons erg in de smaak). Het lijkt dan ook niet meer dan logisch eerst de verhalende modus op te pikken, alvorens je online verdergaat. Helaas geeft de game een aantal keren te weinig uitleg waardoor je min of meer vastloopt. De game sommeert je bijvoorbeeld een actie te doen, maar het kwartje valt vaak pas veel te laat.

De slaafjes van de vrouw

Dat soort puzzels moeten voor variëteit zorgen. Samen met het verhaal moet dat de singleplayer boeiend houden. Een vrouwelijke, ietwat stoere, stem praat het aan elkaar. Je helpt haar bij het vinden van een waardevol voorwerp. Hoe simpel dat ook klinkt – goed, de kunstmatige intelligentie van de tegenstander is lachwekkend - in de praktijk blijkt het het tegenovergestelde. Ondanks dat je regelmatig zoekende bent naar wat je precies dient te doen, is het een lange zit voor een game waarvan je het niet verwacht. Twee addertjes onder het gras hebben daar gevoelsmatig een positief effect op.

De rek in de singleplayer

Enerzijds heb je het matige checkpointsysteem waardoor je geregeld plichtmatig doorspeelt. Daar kom je op de dag van vandaag niet goed mee weg. Wat als je door ontwikkelingen in het echte leven onverwachts weg moet maar toch nog een kwartier Worms moet spelen? Anderzijds heeft het team een boeiende ervaring proberen neer te zetten, waar het allerminst in slaagt. De echte vernieuwingen zijn zo schaars dat je het na een paar uurtjes spelen al gezien hebt. Het geheel is te repetitief.
Team17 Software poogt met de modus ‘Worms Ops’ de kers op de taart voor het singleplayer avontuur te vormen. Hierin daagt het de speler uit om moeilijkere missies aan te gaan. Aan het einde rangschikt het je met andere spelers wereldwijd. Echt verleid word je niet, want er wacht iets anders op je: online spelen.

Hetgeen waar het om draait

Wat je kunt doen, is ‘Online Multiplayer’ en ‘Clan Wars’. De eerste is wat je ervan verwacht – je speelt tegen elkaar, wordt gerangschikt, je kent het wel. Clan Wars is waar Team17 deze Worms voor creëerde. Logisch als je naar de titel van de game kijkt. Hoewel we deze modus nog niet aan de tand hebben kunnen voelen, is de potentie overduidelijk. Na de release is het de bedoeling dat de gamers massaal clans oprichten. Daarvoor kunnen ze alles uit de kast trekken: logo’s, uitnodigende teksten, noem het maar op. Steam Workshop ondersteunt Worms Clan Wars volledig, dus wie weet wat voor moois we allemaal kunnen verwachten. Denk dus ook aan de levels die we te zien krijgen.

Een mooie zes

Worms Clan Wars voelt nog aan als een game die je op een willekeurige spelletjessite vindt. Het is saai en repetitief. Het is niet per se een slechte game. De droge humor van Worms tovert immers een glimlach op je mond. Wanneer Clan Wars een grote community weet te werven, groeit het door Steam Workshop mogelijk uit tot iets moois. Dat is vooruitlopend op wat komen gaat. Voorlopig moet de titel het dus doen met een zes. Een mooie zes, dat mag ook gezegd worden.