Shaun White Skateboarding Preview

Preview
door Timo
vrijdag, 15 oktober 2010 om 14:00
xgn google image
Creativiteit uit iedereen op zijn eigen manier. Muzikanten doen dit met hun instrument, schilders met hun kwast en skaters met hun skateboard. Tenminste, zo ziet professioneel skate- en snowboarder Shaun White het. Laat je creatieviteit dus maar op de losse loop gaan, want dat is het enige wat de Nieuwe Harmonie in Shaun White Skateboarding kan redden.
Conformiteit is goed voor de gehele mensheid. Het is dan ook ongehoord om jezelf te onderscheiden van de rest. Wees normaal!” In de Nieuwe Harmonie is dit één van de vele propaganda uitspraken van het Ministerie. De bevolking wordt goed door het regime van het Ministerie onderdrukt en zij probeert ieder mens zo zielloos mogelijk te maken en alle creativiteit uit te bannen. Het lijkt erop dat dit aardig gelukt is. De hele stad is één grauwe massa en elke persoon die er in rond loopt, doet enkel wat het Ministerie hen opdraagt.
Om te zorgen dat het beleid van het Ministerie stand houdt, is skateboarden ten strengste verboden. Skateboarden gaat namelijk hand in hand met creativiteit en dat is nou juist iets waar het Ministerie een hekel aan heeft. Als laatste burger die in staat is om zowel vrij te denken als te gekke stunts met een skateboard uit te halen, is het aan jou om creativiteit terug te brengen en de mensheid te redden. Hoe zie je dit terug in het spel? Simpel, alles wat jij beïnvloedt met je toffe trucs komt weer tot leven en hiermee breng je de kleur terug in Nieuwe Harmonie.
Go with the flow
Het komt er dus op neer dat je zult skaten tot je erbij neervalt. Via trucjes bouw je namelijk flow op. Deze flow stelt je in staat om serieus dingen te gaan veranderen in de wereld. Dit systeem is erg slim bedacht. Er zijn altijd wel dingen om te beïnvloeden, waardoor het rondskaten in de stad erg interessant blijft. Daar komt ook nog eens bij kijken dat je maarliefst drie verschillende niveaus flow hebt.
Bij niveau één komen er simpele objecten tevoorschijn, zoals ramps en jumps. Een flow van niveau twee zorgt al voor wat meer mogelijkheden, je kunt hier bijvoorbeeld afgesloten gedeeltes mee vrijspelen. Het krachtigst is niveau drie, met dit niveau kun je zwaar beveiligde gedeeltes of gebouwen weer terug in hun glorie herstellen. De grauwe massa van de Nieuwe Harmonie transformeer je hierdoor op een originele manier in een kleurvolle stad, die als een zevende hemel is voor skateboarders.
Creëer je eigen weg
Dacht je dat dit al leuk was? Dan hebben we goed nieuws, hier blijft het namelijk niet bij. Ubisoft is nog een stapje verder gegaan. Kom je rails tegen waar een groene pijl op staat, dan kun je deze voor een korte tijd verlengen. Terwijl je aan het grinden bent, zal de rail vanzelf voor je uit zweven en kun je ook nog eens de richting van de rail bepalen. Dit geeft je de mogelijkheid om op plekken te komen die normaal onbereikbaar zijn.
Dit is dan ook een interessant gegeven voor verschillende opgaven, die je krijgt van enkele mede-skaters die je tegenkomt. Zo moesten we op een gegeven moment een gebouw binnendringen van het Ministerie. Het dakraam stond open, maar is normaal onbereikbaar. Wat doe je dan? Huppa, je springt op een groene rail, springt eraf, creëert een vert om snelheid op te bouwen, bepaalt waar de volgende rail heengaat en maakt zo langzamerhand een eigen weg naar het raam toe. Soms wordt het parcours wat je aflegt zo gek dat je haast zou denken dat de ontwikkelaar van Prince of Persia deze routes bedacht hebben.
Geen totale controle
De vraag bij dit concept is echter hoe lang het leuk blijft. Dit gevaar komt onder andere door de besturing van het spel. Shaun White Skateboarding is namelijk veel minder een simulatiespel dan Skate, maar ook weer niet zo arcade als Tony Hawk was. Om zowel alle trucjes te kunnen uitvoeren, maar niet zo arcade over te komen, is Ubisoft op zoek gegaan naar een gulden middenweg.
Na de eerste paar uur spelen hadden we echter nog niet het gevoel dat Ubisoft hierin geslaagd is. Het voelt een beetje aan alsof je niet de totale controle hebt over je skater. Welke truc je doet, voelt wat willekeurig aan. Bij Skate of Tony Hawk weet je vrijwel altijd precies welke truc je uitvoert als je een bepaalde beweging maakt of op een bepaalde knop drukt. Bij Shaun White kan het nog wel eens voorkomen dat je, in plaats van een kickflip, een ollie doet en op een rail begint te grinden.
Originele insteek
Ondanks dat we dus een klein beetje sceptisch zijn over de besturing, is het concept van Shaun White Skateboarding erg tof. Door het systeem dat wordt gebruikt bij het inkleuren van je omgevingen en het creëren van jouw eigen rails, ramps en verts blijft het spel hopelijk voor langere tijd interessant genoeg. Dit idee stimuleert je om steeds nieuwe gedeeltes in de stad op te zoeken, hier je eigen weg te creëren en de kleur te herstellen. Het lijkt er dan ook op dat Shaun White Skateboarding, dankzij z’n originele insteek, een interessant titel wordt. Of de game in volle glorie net zo goed is, als we hopen, kun je binnenkort lezen in onze recensie.