WRC: FIA World Rally Championship Review

donderdag, 14 oktober 2010 om 18:00
Ontwikkelaar Milestone, voornamelijk bekend van de franchises MotoGP en SBK, heeft met het uitkomen van WRC: FIA World Rally Championship alweer haar derde game dit jaar uitgebracht. Met een officiële WRC licentie en de passie die Milestone heeft voor het creëren van games lijkt deze game een heuse topper te zijn, maar is dit Milestone daadwerkelijk gelukt?
Over het algemeen verschijnt er bijna ieder jaar wel een racegame die gebaseerd is op de rallysport. Vorig jaar was dat Colin McRae: DiRT 2, afkomstig van ontwikkelaar Codemasters. Dit jaar is het de beurt aan ontwikkelaar Milestone, die met de titel WRC: FIA World Rally Championship een rallygame op de markt brengt met een WRC licentie aan boord waardoor alle namen en details uit de realiteit zijn overgenomen en in de game verwerkt zijn.

Echte wereld nagemaakt
Het blijft niet alleen bij de namen van de coureurs en enkele details, ook de circuits en omgevingen zijn nagemaakt uit de echte wereld. Hierdoor zou het moeten lijken alsof je zelf aan een rally mee doet. Maar hoe staat dit tot verbinding met de gameplay, de graphics en het geluid?
Opletten met de snelheid
Bij het kiezen van een snelle race valt al snel op dat dit geen standaard arcade racegame is. Er dient echt opgelet te worden op welke ondergrond je rijdt en vooral hoeveel kilometer per uur de teller aangeeft. Je kunt namelijk niet met 100 km/u door elke bocht gaan. Doe je dit wel, dan is de kans zeer groot dat je bijvoorbeeld tegen een boom of de railing aanknalt met als mogelijk gevolg dat er onderdelen in een auto kapot gaan wat de rijervaring direct een stuk onprettiger maakt.
Neem bijvoorbeeld een haperende versnellingsbak en een niet lekker lopende motor, dan is het onmogelijk om fatsoenlijke snelheden te halen waardoor je de eerste plaats wel gedag kan zeggen. De eerste paar races zal het scheuren over de wegen niet helemaal vlekkeloos gaan. Je auto zal in ieder geval een paar keer behoorlijk slippen, maar na enkele races krijg je er vanzelf de handigheid in en gaat het racen steeds beter.
Belabberde presentatie
Tijdens het navigeren in het menu en het racen op de circuits kan er niet ontgaan worden aan de behoorlijk belabberde presentatie van de game. Het ziet er allemaal ouderwets en hakkelig uit en mooie animaties zijn ook niet aan de orde. Tevens duurt het bij wijze van spreke eeuwen voordat je een geselecteerde auto te zien krijgt. Op de circuits is er sprake van hetzelfde, het ziet er allemaal gedateerd uit en de overgangen in de omgeving zijn duidelijk zichtbaar. Zo is er een dikke zwarte streep te zien bij de afscheiding van de weg en een berg. Hiermee slaat Milestone volledig de plank mis.
Ook het geluid is niet fantastisch, en dan met name de stem die jou de weg wijst en de frituurgeluiden die de auto's af en toe maken. De navigeerder praat als een echte computer waardoor je in plaats van complete zinnen afgekapte zinnen te horen krijgt. Tevens hoor je heel duidelijk dat je op een weg aan het racen bent. Het geluid wat de banden maken overstemt bijna alle andere geluiden.
Genoeg te racen
Dit was even een dipje, maar gelet op andere dingen, gaat het weer de positieve kant op. Er zijn namelijk 13 landen met elk zes verschillende circuits aanwezig. Dit maakt het totaal aantal circuits op 76 stuks. Gemiddeld ben je hier wel zes á zeven uur zoet mee in de carrière modus. In deze modus begin je met een simpele auto en je zult jezelf moeten opwerken tot de absolute top in de WRC. Hoe meer races je wint, hoe meer de sponsoren zullen betalen om een sticker op je auto te plakken en met al dit geld kun je uiteraard weer snellere auto's kopen. Daarnaast kun je de auto een eigen tint meegeven, maar dit is allemaal niet zo bijzonder.
Uiteraard kun je ook online de circuits onveilig maken, dit kan met in totaal 16 man. Het principe is simpel, hoe meer punten, hoe hoger je staat op de ranglijst die bijgehouden wordt. Online kan er gespeeld worden in drie modi, namelijk in Stage, Rally en Championship. Bij de Stage modus dient er in een enkele race uitgevochten te worden wie de winnaar wordt. Bij de Rally modus worden er zes routes gereden, wie hierna de beste totale tijd neerzet, staat uiteraard op de eerste plek. De Championship modus is een soort mix, hier kan de host kiezen hoeveel routes er gereden worden en in welke landen dit plaatsvindt.
WRC: FIA World Rally Championship doet dingen goed, maar ook enkele dingen fout. Zo is het visueel verre van prachtig en het geluid laat ook te wensen over. De gameplay en de replay zijn dan wel weer behoorlijk positief, wat de game dan toch wel weer wat naar boven trekt. In vergelijking met Colin McRae: DiRT 2 heeft WRC een betere gameplay op realistisch gebied, maar visueel kan het niet op tegen DiRT 2, die toch alweer een ruim jaar in de schappen ligt. Niet een aanrader voor nu, maar voor de budgetbak houden we je niet tegen.