Shadows Heretic Kingdoms Preview - Pakt je bij je ziel

Preview
maandag, 25 augustus 2014 om 13:19
xgn google image
Hoe zou je reageren als iemand zegt dat zij twee persoonlijkheden bezitten? Je zou die persoon voor gek kunnen verklaren of hem of haar regelrecht naar de huisarts sturen. Zoiets slaat natuurlijk nergens op. Tenzij je aan de slag gaat met Shadows: Heretic Kingdoms. Dan wordt het hebben van meerdere persoonlijkheden opeens heel vanzelfsprekend.
Shadows: Heretic Kingdoms is de spirituele opvolger van de game Kult: Heretic Kingdoms, een game die precies tien jaar geleden uitkwam. Jij kruipt in de rol van een Devourer, een demonenras dat graag zielen opslokt in een droomwereld. Echter krijgt de demon het niet altijd even makkelijk. De zielen van overledenen met een heleboel macht of aanzien zijn aanzienlijk sterker en kunnen niet zomaar geconsumeerd worden.
Dit verschijnsel komt ook al snel aan bod in de game. Shadows: Heretic Kingdoms dropt je meteen in de actie en de eerste minuten spendeer je meteen in donkere kerkers, terwijl je monster na monster verslaat. Verhaaltechnisch is nog niet helemaal duidelijk wat de game je precies wil vertellen, maar dat komt mede doordat de game zich in de pre-alpha fase bevindt. De game is nog lang niet af.

Shadows: Heretic Kingdoms is nog lang niet af

Een heleboel dialogen, alsook audio ontbreken nog volledig, waardoor de ervaring op het moment van schrijven nog niet compleet is. De speelbare versie is slechts een glimp van het eindproduct. De gameplay is waar je je op moet focussen, en gelukkig zit dat een stuk beter in elkaar.
Al snel na het begin zal je namelijk de unieke functie in de game omarmen, jij als Devourer gaat een ziel van een grote krijger oppeuzelen. Je hebt de keuze uit drie verschillende zielen: Kalig de soldaat, Jasker de boogschutter of Evia de magiër. Die laatste is op het moment helaas nog niet te selecteren.
een screenshot van de demonenwereld

Twee worden één

Nadat jij jouw keuze hebt gemaakt wordt duidelijk waarom het consumeren van een sterke ziel aanzienlijk anders is. In plaats van dat je de energie uit een ziel zuigt, wordt de persoonlijkheid uit het ziel samengesmolten met jou karakter. In principe krijg je dus de beschikking over meerdere karakters, die allemaal in elkaar zijn gepropt.
Het onhandige is dat de Devourer niet in de menselijke wereld kan komen, iets dat jouw tweede en nieuwe ziel wel kan. Met een druk op de knop schakel je over naar jouw nieuwe kameraad en bevind je je op dezelfde plek, maar in een andere wereld; een ander realiteit. De nieuwe eigenschap levert een nieuw element van gameplay op.

Subtiele puzzels

Doorgangen kunnen namelijk geblokkeerd zijn en alleen in een bepaalde dimensie open te krijgen. Een voorbeeld is te vinden aan het begin van de game, als je je nog in de kerkers begeeft. Devourer stuit op een brug waarover hij niet kan lopen. Met een druk op de knop switch je naar de mensenwereld en verschijnen er plots twee hendels die de brug gangbaar maken. Het zijn kleine, simpele puzzeltjes die op speelse wijze in de game zijn geïmplementeerd.
Zoals het een echte Role-playing game beaamt, krijg je ruimschoots de gelegenheid om jouw karakter te bewapenen en te beschermen. Doormiddel van loot vind je nieuwe wapens en armor, die je kunt gebruiken voor zowel Devourer als je tweede karakter. Speciale krachten zijn ook van de partij, inclusief een skilltree die je bestaande krachten laat upgraden en nieuwe krachten laat leren.
Een screenshot van de mensenwereld

Kan nog alle kanten op

Shadows: Heretic Kingdoms is nog lang niet wat het hoort te zijn. Hoewel de basis van de game nu is gelegd, moet er nog van alle kanten aan gesleuteld worden. Niet alle audio is aanwezig en dialogen missen soms compleet. Toch is hetgeen dat de game wel laat zien best interessant. De introductie van meerdere karakters in één gedaante is erg tof uitgevoerd en voelt erg fris aan. De subtiele puzzels houden je bovendien scherp, zodat je altijd weet wat er speelt. Vooralsnog kan het met Shadows: Heretic Kingdoms nog alle kanten opgaan.