Shadow Warrior Preview - Aziatisch knalfestijn

Preview
woensdag, 03 juli 2013 om 15:00
xgn google image
Ruim zestien jaar geleden kwam de originele Shadow Warrior uit voor DOS. De game verscheen later nog op iOS apparaten en Steam, maar de game was natuurlijk ontzettend verouderd. Vandaar dat het tijd is voor een complete reboot. Deze nieuwe versie moet de fouten van het eerste deel goedmaken en zorgen voor een ultieme Shadow Warrior ervaring.
De oorspronkelijke Shadow Warrior werd gemaakt door 3D Realms. Helaas weet de game zich tegenwoordig niet meer staande te houden. De game stamt af uit het DOS tijdperk en dat is overal te merken. Ook komen er ontzettend veel racistische stereotypes langs die vandaag de dag heel anders worden opgevat dan toen. Ontwikkelaar Flying Wild Hog wil de serie nu terugbrengen met moderne graphics en politiek correcte karakters. Op de E3 bekeken wij een presentatie van de game, waarna wij ook zelf een poging mochten wagen.
Brute combat
Shadow Warrior heeft dan wel iets van een verhaal, maar grotendeels zul je toch bezig zijn met het afmaken van ontzettend veel vijanden op de meest gruwelijke manieren. Het sterkste punt van Shadow Warrior is dan ook hoe ziek de gevechten zijn, want de wapens zijn ontzettend bad ass. Met de verschillende vuurwapens kun je gemakkelijk grote aantallen vijanden om het leven brengen. Fijn is ook dat ieder wapen een alternatieve vuurmodus heeft. Zo kan een kruisboog met een alternatieve modus pijlen detoneren.
Je speelt als Lo Wang, een ware ninja. Flying Wild Hog heeft dit nog meer naar voren weten te brengen door heel veel werk te steken in de zwaardmechanismes. Het resultaat is ontzettend vette zwaardaanvallen die dit korte afstandswapen toch heel vet maken, waardoor het zwaard uiteindelijk misschien wel het meest gebruikte wapen zal worden bij vele gamers. Dat is best knap voor een game die voornamelijk een shooter is.
Grafisch in orde
Het is duidelijk dat Shadow Warrior een echte reboot is en niet zomaar een remake. De game is niet simpelweg grafisch omhoog gekrikt, maar je kunt zien dat alles opnieuw is gemaakt om mee te kunnen komen met de details die we verwachten van de meeste moderne games. Shadow Warrior ziet er mooi uit en loopt erg vloeiend, wat ook nodig is vanwege de ontzettend snelle gameplay. De locaties zowel binnen als buiten zijn geslaagd en vooral de lichteffecten maken de game een plezier om naar te kijken. Veel tijd zul je waarschijnlijk niet besteden om naar de omgeving te kijken, want je beeld zal voornamelijk gevuld zijn het spetterende bloed van de vijanden die je in mootjes hakt.
Ook qua geluid is de game in orde. De uitspraken van Lo Wang zijn nieuw opgenomen voor de game en zijn van goede kwaliteit. Lo Wang voorziet zijn acties van Duke Nukem-achtige one-liners. Fijn is dat de ontwikkelaar ons heeft beloofd dat de one-liners allemaal uniek zijn en niet worden herhaald. Dit moet ervoor zorgen dat de one-liners niet gaan irriteren.
Typisch arcade
Het is toch mogelijk dat je de one-liners vrij irritant vindt, want ze zijn nog altijd erg typisch en absoluut niet creatief. Lo Wang maakt de meest flauwe uitspraken en woordgrappen tijdens de gevechten. Je hebt duidelijk te maken met een arcade game die zichzelf niet al te serieus neemt. De ontwikkelaar sprak over emotionele diepte in de game, maar hier verwachten wij niet veel van. Zover wij hebben gezien zijn de karakters en teksten niet memorabel en vooral erg cliché. Het ligt er ook maar net aan waar je van houdt.
Ook de gameplay is ontzettend arcade-achtig. Je krijgt punten voor het moorden van vijanden. Hoe indrukwekkender de kill, hoe meer punten je krijgt. Je krijgt zwevende teksten en punten te zien boven je slachtoffers. Het is leuk dat je beloond wordt voor je acties, maar dit soort elementen maken wel duidelijk dat het verhaal niet erg belangrijk is. Alles draait om vechten, wat een voordeel en nadeel kan zijn.
Geslaagde reboot
Shadow Warrior is bij Flying Wild Hog in goede handen. De game lijkt trouw te blijven aan het origineel, maar verbetert ook enorm veel dingen om ervoor te zorgen dat de game een modern publiek kan aanspreken. Achter de technisch indrukwekkende veranderingen zul je nog steeds merken dat Shadow Warrior heel 'old school' is. Er is zover wij hebben gezien vrij weinig variatie, dus je moet echt houden van snelle hak en knal actie om deze in huis te halen.