Rock Band 3 Preview

Preview
zaterdag, 18 september 2010 om 16:30
Ook aanwezig op de GamesCom dit jaar was Rock Band 3, de nieuwste telg uit de Rock Band franchise van Harmonix. Zonder al teveel verwachtingen stapten wij de kamer binnen en wat er in die kamer getoond werd, veranderde de toekomst voor muziekgames misschien wel voorgoed.
De bovenstaande inleiding klinkt misschien wel heel erg als een lekkermakertje voor de rest van het artikel, maar dat is niet het geval. Rock Band 3 is namelijk van plan om de barrière tussen muziekgames en het echte werk te verbreken door een compleet nieuwe manier van gamen te introduceren. Het kan al eigenlijk geen gamen meer genoemd worden, want het komt steeds dichter bij het echte werk.
Rock Band 3 Screenshot 144918 Rock Band 3 Screenshot 144888 Rock Band 3 Screenshot 144915
Een nieuwe, revolutionaire manier van gamen
Rock Band 3 introduceert namelijk de Pro modus. In deze modus speel jij de muziek zoals je dat ook in het echt zou doen. Deze modus wordt ondersteund door drie instrumenten: de drums, gitaar en het keyboard. Laatst genoemde is overigens totaal nieuw en belooft nu al een leuke toevoeging te worden aan de muzikale ervaring.
De Guitar Pro modus, onderdeel van de Pro modus toevoeging, is misschien wel de meest indrukwekkende en revolutionaire toevoeging ooit aan een muziekgame. Eerder al konden spelers met een elektronisch drumstel aan de slag, iets dat enigszins ook het echte drummen simuleerde. Maar met Rock Band 3 kun je bij wijze van spreken de elektrische gitaar uit je kast pakken en beginnen te spelen.
Eén andere nieuwe controller is namelijk de 'besnaarde' gitaar. Deze is te gebruiken bij de Guitar Pro modus. Door middel van tabs (één van de echte manieren om muziek te lezen) die naar beneden scrollen, zorg jij voor de juiste sound tijdens een nummer. Dit is vergelijkbaar met de noten die altijd naar beneden scrollen uit voorgaande muziekgames.
In het begin is dit lastig, en sommigen noemen dit misschien zelfs vergezocht of te moeilijk. Wij zijn echter van mening dat het puur wennen is. Bij de eerste muziekgame waarin je met een gitaar aan de slag kon, Guitar Hero, was het ook even wennen, maar nu weten we niet anders meer.
Rock Band 3 Screenshot 154025 Rock Band 3 Screenshot 154024 Rock Band 3 Screenshot 154023
Geef de besturing de tijd, het went wel!
De besnaarde gitaar is misschien wel een enorme stap verder, aangezien je nu meer dan 100 verschillende mogelijkheden hebt, maar wij zijn ervan overtuigd dat je met genoeg oefening binnen enkele weken al gewend bent aan deze nieuwe manier van besturen.
Ondanks dat de Pro modus en de nieuwe instrumenten de unieke eigenschappen zijn geworden van de game, is er nog veel meer verbeterd. Tevens is de game grafisch ook weer behoorlijk opgekrikt, waardoor alles er netjes uitziet met een bijpassende sfeer op elke locatie waar er opgetreden wordt. Qua toevoegingen aan de gameplay moet je denken aan de Party modus, wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt als het drop in, drop out principe van Guitar Hero 5. Niet compleet nieuw dus, maar wel een leuke en nodige toevoeging.
De setlist knalt deze keer ook weer met een divers aantal nummers. Denk hierbij aan artiesten en bands als Jimi Hendrix, Queen, The Doors, The White Stripes en zelfs Ozzy Osbourne. Een leuk weetje is dat de game alle gedownloade content van de voorgaande Rock Band games ondersteunt, waarvan het meeste ook compitabel is met de Pro modus. Als je deze content hebt, begin je dus gelijk al met een enorme lijst aan nummers.
Guitar Hero opgepast!
Eerder deze week kon je overigens al in mijn impressie over Guitar Hero: Warriors of Rock lezen dat die game qua vernieuwing ver te zoeken was. Rock Band 3 zal dan ook een enorme klap in het gezicht zijn voor Activision, en zal hen dan ook dwingen terug naar de tekentafel te gaan met de Guitar Hero serie. Want deze nieuwe besturing kan gewoon niet onopgemerkt aan de neuzen van Activision voorbij gaan, en we zijn dan ook benieuwd hoe deze uitgever erop gaat reageren.
Frisse stijl
Kortom, wij zijn zeer te spreken over Rock Band 3. Na het ervaren van de game zijn we heel erg enthousiast over de nieuwe besturing en instrumenten. De nummers klinken wederom weer lekker en gepast, en de game ademt een nieuwe, frisse stijl uit. Wat ons betreft mag deze titel dus snel uitkomen. Wat ook gaat gebeuren, want Rock Band 3 ligt vanaf 29 oktober in de winkels. Koop in de tussentijd alvast vette speakers zodat je tegen die tijd helemaal los kunt gaan.