Ridge Racer Unbounded Preview

Preview
woensdag, 04 januari 2012 om 16:00
xgn google image
Het is weer tijd om keihard te gaan driften. Jazeker! En als je aan driften denkt, dan denk je natuurlijk aan Ridge Racer. Toch is er iets aan de hand met de franchise. Het nieuwste spel, Ridge Racer Unbounded, lijkt namelijk niet veel aandacht te geven aan het drift gedeelte. Wat krijgen we nou?
Ridge Racer Unbounded gooit het over een andere boeg. Misschien is het daar inderdaad wel tijd voor, ondanks dat deel zeven aardig hoge ogen scoorde bij ons. Maar een franchise moet met de tijd meegroeien, en dus gaat ontwikkelaar Bugbear Entertainment (FlatOut) met de verantwoordelijkheid van de ontwikkelaar ervandoor. De vraag is echter; zijn we toe aan zo'n verandering?
Burnout?
Ja en nee. In de vorige impressie kon je al lezen dat het driften niet geheel verdwijnt, maar daarover later meer. Ridge Racer Unbounded is een nieuwe race game waarin het kapot maken van doelen centraal staat. Tegenstanders, wagens, gebouwen, noem maar op. De hoge snelheid van de auto's typeren een Burnout-achtige sfeer. Telkens op een haar na iets missen, dat geeft je gewoon adrenaline.
Dat Burnout gevoel krijg je al snel wanneer je een standaard race in de Domination modus opstart. Helaas moesten we aan de slag met een vroege code, waardoor niet heel veel speelbaar was. In de Domination modus krijg je een simpele taak: zorg dat je de wedstrijd wint. Al krijg je echter voor het vernietigen van auto's en gebouwen extra punten - die je later weer kunt spenderen aan extra's, wagens en dergelijke. En ja, voor het gevaarlijk rijden krijg je ook nog extra lachgas, waardoor je nóg harder kunt rijden. Chaos alom in Ridge Racer Unbounded.
Meer dan alleen de Domination modus
Wat jullie waarschijnlijk nog niet wisten, is dat Ridge Racer Unbounded meer dan enkel de Domination modus bestaat. Wat jullie wel wisten is dat het doel in het spel is om verschillende steden te veroveren. Dat doe je door het winnen van verschillende races. En zolang daarin genoeg variatie zit is dat nog behoorlijk leuk om te doen ook. Die variatie is er, gelukkig!
Zo heb je onder andere Frag Attack, waar je met een grote vrachtwagen ervoor moet zorgen dat je zoveel mogelijk politiewagens en omgevingen kapot ramt. Maar nu komt het leuke: je hebt niet alle tijd. Je begint bijvoorbeeld met dertig seconden tijd, die je vervolgens kunt verlengen door een politiewagen of gebouw kapot te rammen. Zorg er dus voor dat je het zolang mogelijk uithoudt, want dan scoor je het meeste punten.
Een andere modus is de Drift Attack. Daar kom je op een speciaal parcours terecht waar je binnen een aangegeven tijd de finish moet halen. En ja, ook hier krijg je extra tijd als je goed genoeg drift. Deze modus laat gelukkig zien dat Ridge Racer haar unieke identiteit houdt. Oké, tijdens het racen kun je nog steeds heerlijk driften, maar daar is het niet meer noodzakelijk. In deze modus wel, en dat is maar goed ook.
City Creator
Helaas zijn er niet meer modi bekend, maar wat wel in de speelsessie beschikbaar was is de City Creator. Deze is in de vorige impressie al besproken, maar het is uiteraard geen schande om de City Creator opnieuw aan te halen. Je krijgt de mogelijkheid om je eigen stad te bouwen, met de 'blokken' die je van het spel hebt gekregen. Helaas heb je niet onbeperkt de ruimte, maar hoe verder je in het spel komt hoe meer ruimte je krijgt.
Deze zelf gemaakte steden kun je vervolgens delen met je vrienden via Xbox Live, PlayStation Network of het internet. Zoals in LittleBigPlanet dus. Maar er is meer. Namco Bandai heeft ook laten weten dat het bedrijf frequent nieuwe gebouwen en omgevingen zal uitbrengen voor de City Creator van Ridge Racer Unbounded. Kijk, dat maakt de modus een stuk aantrekkelijker. Of deze downloadbare content een prijskaartje zullen krijgen, is echter nog niet bekend.
Ziet er goed uit
Gezegd moet worden dat Ridge Racer Unbounded er prima uitziet. Normaal hebben Ridge Racer games een typische Japanse look, maar het lijkt er nu op dat het spel een volledige metamorfose ondergaat. En dat is een positieve ontwikkeling. De gebouwen zien er goed uit, de auto's zijn werkelijk waar om te kussen en ook de animaties van explosies en dergelijke worden goed en mooi in beeld gebracht. Wel valt er nog te discussiëren over het achtergrondmuziekje van Ridge Racer Unbounded, maar aan de andere kant is het ook best prettig om zo'n typische Ridge Racer muziekje te hebben. Zo word je er tenminste nog aan herinnerd dat je Ridge Racer aan het spelen bent.
Gaat de goede kant op
Hou ervan of hou er niet van; Ridge Racer Unbounded gooit het over een andere boeg en daar moet je mee leven. Sta je voor zoiets open, dan is de kans groot dat je het spel leuk zult vinden. Ondanks dat het typische Ridge Racer gevoel enigszins weg is, wordt de game een leuk spel waar je veel plezier aan zult beleven. En hé, het is best fijn dat het Burnout-achtig is. Zo'n spel missen we. Het is overigens nog afwachten hoe de andere modi en de multiplayer zullen uitpakken, maar het vertrouwen in een goed afloop is er.

Populair Nieuws