Oogappels 2012: BioShock Infinite

Article
woensdag, 04 januari 2012 om 18:30
xgn google image
We hebben al een aantal grote titels behandeld in de Oogappels rubriek dit jaar en daar komt vandaag een mooie game bij. Eentje die bij vele gamers op het verlanglijstje zal staan: BioShock Infinite.
Infinite is alweer de derde game in de BioShock franchise, maar weet op voorhand al een frisse wind erdoor te gooien. De game speelt zich namelijk niet af in de onderwaterstad Rapture, maar hoog boven de wolken in Columbia. Een stad die door ballonnen in de lucht blijft zweven en waar je dus niet vanaf moet vallen. Het is daarom wel vreemd dat de voornaamste manier om je voort te bewegen via een kabelbaan is waar je zomaar vanaf kunt springen om op een ander spoor terecht te komen. Een missprong en je stort duizenden meters omlaag naar je dood.
Veel anders dus dan de eerdere BioShock games, maar nog steeds duidelijk een game die zich in de BioShock franchise afspeelt. Je beschikt nog steeds over speciale krachten die je kunt gebruiken tegen de vijanden. Het doel in BioShock Infinite is het redden en beschermen van Elizabeth. Jij speelt als Booker DeWitt, een ontslagen agent die zich nu laat inhuren door gure typetjes om vuile klusjes af te handelen. Een van die klusjes is dus het bevrijden en beschermen van Elizabeth.
Elizabeth zit al twaalf jaar gevangen boven de wolken en is inmiddels het middelpunt van een burgeroorlog geworden die plaatsvindt tijdens de game. Aan de ene kant staan de ‘Founders’. Zij staan achter de originele bevelhebbers van Columbia en willen de krachten van Elizabeth gebruiken om het volk te onderdrukken. Aan de andere kant staat de ‘Vox Populi’, de stem van het volk. Dit is een mengeling van verschillende partijen die besloten hebben samen te werken tegen de onderdrukking. Zij willen Elizabeth vermoorden omdat ze denken dat daarmee ook de machthebbers op Columbia tot hun einde zullen komen. Je zult dus goed je best moeten doen om Elizabeth veilig te houden terwijl je ontsnapt uit Columbia.
Om het je niet te makkelijk te maken weigert Elizabeth om Columbia te verlaten tot ze de waarheid weet achter haar krachten. Iets wat wellicht te maken heeft met de scheuren in de tijdruimtedimensie die in Columbia voorkomen. Zo zagen we in eerdere video’s al dat Elizabeth en Booker het ene moment nog in het jaar 1900 waren, maar het andere moment opeens naar 1983 zijn getransporteerd. Hoe dat precies in elkaar zit krijgen we allemaal in de game te zien, maar niet door middel van tussenfilmpjes. Ken Levine, regisseur van BioShock Infinite, gaf eerder al aan dat de game gebruik maakt van ‘dynamische verhaalvertelling’. Dat houdt in dat je nooit verplicht stil hoeft te zitten om het verhaal aan te horen, maar dat alles verteld wordt terwijl je in actie bent.
BioShock 2 werd door vele minder beoordeeld dan de eerste BioShock game omdat het veel van hetzelfde was. Daar lijkt BioShock Infinite perfect omheen te werken door weer een geheel nieuwe ervaring te creëren boven in de lucht. In een prachtige stad kun je weer aan de slag met verschillende krachten. Het verhaal klinkt ons tot nu toe erg interessant in de oren en we horen dan ook graag snel meer van BioShock Infinite. Een game als deze verdient dan ook absoluut een plekje in onze Oogappels rubriek van 2012.

Populair Nieuws