Resident Evil 6 Preview

Preview
donderdag, 13 september 2012 om 11:00
xgn google image
Belangrijke tijden breken aan bij Capcom. Resident Evil is één van zijn franchises die elke keer weer zijn waarde bewijst. Maar toch, iedere keer als er een nieuwe game komt zegt de ontwikkelaar dat het spel nog niet goed genoeg was. Zo ook nu bij Resident Evil 6. Ondanks positieve kritieken over deel vijf was men bij Capcom nog niet tevreden. Het moet terug naar de roots van de franchise. Die indruk wilde Capcom dan ook geven bij de eerste versie van deel zes, waarin drie campagnes deels te spelen waren.
Dit jaar is dat nog niet gunstig verlopen voor Capcom, op het gebied van Resident Evil. De spin-off Resident Evil: Operation Raccoon City maakte weinig indruk en daarom zijn alle ogen gericht op Resident Evil 6. Maar het bedrijf wil groots uitpakken, met maar liefst vier campagnes. Kijk, zo maak je een gamer bijna van te voren al tevreden. Het is echter nog maar de vraag of de kwaliteit wel hoog genoeg is. In de vorige impressie was XGN daar nog niet zeker over.
Drie campagnes
Resident Evil 6 bestaat dus uit vier campagnes, maar om de vierde campagne te spelen moet je eerst de andere drie gespeeld hebben. In de versie waar wij mee aan de slag gingen was de vierde campagne dus nog niet beschikbaar, aangezien de eerste drie nog niet volledig speelbaar waren. Maar er was genoeg speeltijd. Heel erg veel zelfs, en dat is een goed teken. Het was nog erg onduidelijk of de campagnes wel van lange duur zouden zijn of niet. Tegenwoordig is dat helaas bij veel games aan de korte kant. Maar nu niet. Resident Evil 6 geeft je, godzijdank, bijzonder veel speeluren. En dat is fijn.
Je volgt het avontuur van Leon, die op de vlucht is. Hij is nog steeds in dienst van de president, die overigens ongelofelijk veel macht in handen heeft. Maar dat maakt hem niet een puur slechte man, want volgens hem is het tijd om het volk te vertellen wat de échte waarheid achter het incident in Raccoon City was. Want ja, de wereld raakt steeds meer besmet met het virus – de president immers zelf ook. En daar moet Leon voor op de hoede zijn. Hij slaat op de vlucht, om te kijken of er nog wat te redden valt. Hij krijgt hulp van Helena Harper, maar ook dat maakt het niet al te makkelijk.
Het is eigenlijk het enige verhaal van Resident Evil 6 dat telt. Waar Jake en Chris zelf ook aan het verhaal meedoen krijg je eerder het gevoel dat je enkel aan het schieten bent. Dat komt ook door het feit dat Jake en Chris niet vechten uit een bepaalde overtuiging, maar meer in een team zitten of betaald krijgen voor hun baan. Het is echter wel zo dat het verhaal, naarmate je verder in het spel komt, een stuk interessanter wordt. Dat komt door het feit dat de drie verhalen steeds meer met elkaar verbonden raken. En dan moet er ook nog eens een vierde campagne komen. Dat zorgt ervoor dat je het spel blijft spelen. Je wilt absoluut weten hoe het eindigt.
Complexe combat
Het verhaal doet iets goed, maar tegelijkertijd weer iets fout. Dat kan gebeuren. Resident Evil 6 is immers niet een game die je koopt voor het sterk in elkaar zittende verhaal. Nee, je doet het voor de zombies. En dat aspect valt eigenlijk een beetje tegen in Resident Evil 6. Het enge gevoel dat ons wél belooft is, is amper aanwezig. Enkel bij de campagne van Leon krijg je te maken met een aantal schrikmomenten, maar het zit zó vol met clichés dat je de indruk krijgt dat je eerder moet genieten van het soort zombies dan van de momenten zelf. En ook qua combat, die overigens zeer complex is, weet het weinig indruk te maken. Dat komt omdat Capcom je weinig bewegingsvrijheid in de besturing geeft. Het voelt absoluut niet modern aan, een kritiekpunt dat keer op keer terugkomt bij Resident Evil. En dat is natuurlijk jammer. Om met nog meer argumenten te komen: de variatie in de gevechten van dichtbij ontbreekt en dus zul je al na vijf minuten merken dat de animaties behoorlijk vaak hetzelfde zijn.
Om het negatieve beeld toch enigszins te nuanceren; bij de campagnes van Jake en Chris is er geen sprake van een matige combat. Dat komt ook door het feit dat je daar meer te maken hebt met dikke actie, dus de focus op het horrorgedeelte ligt veel lager dan bij de campagne van Leon. Mede door het feit dat de mutaties en zombies nu ook kunnen schieten, zul je ook veel gevechten van een bepaald afstand meemaken. En dat is tof. Niet des Resident Evils, maar wel een aangename aanvulling op de gameplay.
Een co-op hemel
En om toch even Resident Evil 6 de hemel in te prijzen, het heeft godzijdank een offline coöpmodus. En ja, dat zie je tegenwoordig nog maar heel erg weinig in games. Drie andere vrienden kunnen met je meedoen – en het maakt niet uit wanneer, ze kunnen je gewoon ter plekke helpen – afhankelijk van het soort campagne dat je speelt. Bij Leon is tot nu toe niet mogelijk geweest om het met z’n vieren te spelen, maar dat komt simpelweg door het feit dat enkel Helena je partner is. Maar ja, het is dus geweldig. Resident Evil 6 zorgt er wederom voor dat het op het gebied van co-op nog steeds de leider is. Onbetwistbaar.
Wikken en wegen
Het is echter nog maar de vraag hoe Resident Evil 6 zich staande gaat houden. Er zijn namelijk relatief veel minpunten voor een game als deze, maar dan ook weer sterke pluspunten. Het wordt dus wikken en wegen. Met name de afronding zal ongelofelijk van invloed zijn, en het is dus te hopen dat het eindproduct een ongelofelijke sterke indruk zal afleveren. Potentie heeft het namelijk zeker. Capcom weet wat het te doen staat!