RAGE Preview

Preview
donderdag, 19 augustus 2010 om 19:01
xgn google image
Volgens de vele 'best of show' awards die RAGE op de E3 heeft mogen ontvangen, was het de beste game op die show. Daarom hebben wij nu al hoge verwachtingen. Na ook een presentatie op de Gamescom te hebben bijgewoond kunnen we nu onze eerste indrukken met jullie delen.
Een FPS in schaapskleren
De aarde is niets meer van de mooie planeet die het ooit is geweest nadat er een astroïde is ingeslagen op onze mooie thuisplaneet. Enkele mensen die in speciale capsules verscholen zaten hebben de inslag overleefd, maar komen tot een nare ontdekking. Een groot deel van de rest van de menselijke bevolking is in mutanten veranderd. Dat is de wereld van RAGE.
RAGE is een first-person shooter die op ontelbaar veel fronten van de klassieke FPS-game verschilt. Het belangrijkste verschil is de openheid in de game. Bij een FPS denken wij aan een objective die je moet voltooien om een missie te halen, en naar het volgende level te gaan, echter is dat in RAGE helemaal anders.
RAGE Screenshot 99198 RAGE Screenshot 99192 RAGE Screenshot 124550
In RAGE heb je namelijk geen levels, je hebt één gigantische open wereld. Op deze manier is RAGE natuurlijk meteen al geen standaard FPS meer. Wat je in RAGE ook ziet is dat de game met een soort quests werkt. De quests die wij hebben gezien volgden elkaar in logische volgorde op waardoor het verhaal verder vorderde. Het is dus nog niet helemaal zeker of je ook zijmissies kan doen die onafhankelijk zijn van de rest van het verhaal.
Rage mag dan wel een FPS zijn, maar door dingen als de zojuist genoemde open wereld en vrijheid in missies lijkt het ook wel wat op een role-playing game. Wat ook aardig aansluit bij het RPG genre is dat je in Rage je eigen wapens kunt kopen en aanpassen. Hierbij gaven de ontwikkelaars van id software die de presentatie gave een dikke knipoog naar de makers van Borderlands, door te zeggen dat je geen miljoenen wapens hebt, maar dat een paar verschillende types ammunitie voor elk wapen ook al een wereld van verschil uit kunnen maken.
RAGE Screenshot 127307 RAGE Screenshot 127317 RAGE Screenshot 146014
Hebben we dit niet eerder gezien?
Over Borderlands gesproken, Rage toont wel meer overeenkomsten met die titel. Zo is de cartoony stijl uit Borderlands vrijwel rechtstreeks gekopieerd naar de wapens die id Software in de demo heeft laten zien. Ook toont de open wereld enkele overeenkomsten, al moeten we zeggen dat Rage er veruit het beste uitziet. De game draait op een constante snelheid van 60 FPS volgens de ontwikkelaars, en daar hebben ze ook gelijk in voor alle gameplay die zich buiten afspeelt. Maar toen er in een klein kamertje een explosie plaatsvond, zagen we toch een aardige framedrop. Overigens moet wel vermeld worden dat alle omgevingen uit de map niet naadloos op elkaar aansluiten, en dat je deze versie van de game nog best lang moet laden voordat er verder gespeeld kan worden.
Om de grote afstanden in de nog grotere open wereld af te bruggen vinden we voertuigen terug in de wereld van Rage. Je begint op een quad, maar eindigt in een compleet bepantserd voertuig dat zelfs nog enkele raketten van het dak af kan schieten. Die raketten zal je ook wel nodig hebben, omdat je onderweg regelmatig lastig gevallen zult worden door mutanten die zelf ook een voertuig met wapens hebben. Vervolgens barst er een strijd los met veel kogels en remsporen. Deze gevechten zagen er mooi uit, maar er vloog wel erg veel metaal van de auto’s af zonder dat we daadwerkelijk de bepantsering kleiner zagen worden.
RAGE Screenshot 146018 RAGE Screenshot 146020 RAGE Screenshot 127303
Kruisbogen en metaalplaten
Natuurlijk zijn er ook genoeg vuurgevechten waarbij je zelf een wapen vasthoudt. We hebben erg veel mutanten gezien die een paar kogels door het lijf gejaagd hebben, maar lang niet alle wapens werken even goed. Zo is een normaal machinegeweer niet erg effectief tegen mutanten, maar een elektriciteitsschok terwijl de mutanten in het water staan is natuurlijk erg dodelijk zoals de wetenschap het ons heeft geleerd. Opvallend is de aanwezigheid van een kruisboog als krachtigste geweer dat we hebben gezien. Echter zal je nog veel zwaarder geschut nodig hebben voor de bazen die je door het spel tegen zult komen.
Grafisch gezien is RAGE een van de mooiere games die we dit jaar op de gamescom zien. De complexiteit waarmee alles ontworpen is is echt briljant. Het zijn namelijk vooral de kleine dingetjes waar id Software erg goed naar heeft gekeken. Voorbeelden hiervan zijn alle losse metalen plaatjes die samen het pantser van een voertuig vormen, of de gehele stad Wellspring, die geheel uit overblijfselen als beschadigd metaal en stukken hout is opgebouwd.
Laat die asteroïde maar komen!
Een half uur lang hebben wij mogen geniet van wat Rage ons allemaal gaat brengen. De game brengt echt vernieuwing naar het FPS genre door goed combinerend werk te doen met andere genres. De aarde uit Rage is echt prachtig, zowel de half ingestorte steden als de heropgebouwde nederzettingen. Id Software heeft aan elk detail aandacht besteedt, en samen met erg goede gameplay geeft dat een geweldige game. Het is geen wonder dat Rage veel geprezen werd op de E3. Op de Gamescom zal namelijk precies hetzelfde gebeuren. Helaas moeten we nog 13 maanden wachten voordat de game in huis gehaald kan worden.