Kane & Lynch 2: Dog Days Review

door Timo
vrijdag, 20 augustus 2010 om 12:00
De twee psychopaten Kane en Lynch zijn terug van weggeweest. Er is heel wat veranderd in de drie jaar tijd, echter geldt dit niet voor dit duo. De twee pompen nog steeds zonder moeite mensen vol met lood en overvallen elke bank die ze tegenkomen. Maar is het de moeite waard om deze twee psychopaten te volgen of hadden ze beter met pensioen kunnen gaan?
Op naar Shanghai
Kane en Lynch zijn niet veel veranderd na bijna drie jaar er tussenuit te zijn geweest. De twee zijn weliswaar uit elkaar gegaan, maar nog altijd hetzelfde gebleven. De psychopaat Lynch is dit keer de hoofdrolspeler en zit ondergedoken in de Chinese metropool Shanghai. Ex-huurling Kane wordt nu meer gepresenteerd als de sidekick en is nog steeds in de Verenigde Staten te vinden. Vooral Lynch is degene die niet veel is veranderd; hij is nog steeds zijn brood aan het verdienen op zijn geheel eigen manier.
Echter heeft Lynch nu wat groots in handen. Door een wapendeal hoopt hij een mooi leventje te kunnen beginnen met zijn vriendin Xiu. Voor het zover is moet hij echter met Kane op zoek naar een bendelid, genaamd Brady. Je start de game dan ook met een wilde achtervolging door de smalle steegjes en bruisende winkelstraten van de Chinese stad. De achtervolging eindigt echter door de onvoorziene dood van Brady en zijn vriendin.
Hoewel ze denken dat dit de zoveelste persoon is die ze doodmaken, blijkt het dit keer het begin van een ware hel te zijn. De vriendin van Brady blijkt namelijk niemand minder te zijn dan de dochter van Shangsi. En Shangsi is op zijn beurt weer de belangrijkste ‘ondernemer’ in de stad. De hele politie en alle bendeleden van Shangsi gaan naar je op zoek. Het gevecht om te overleven begint dan ook gelijk. Nu merk je ook dat dit geen normale shooter is.
Grauw
Dit komt onder meer door de grauwe sfeer in de game en de speciale effecten. Ontwikkelaar IO Interactive heeft gekozen voor een aparte stijl. Het enige dat wij van dit hele avontuur van de twee mannen te zien krijgen, komt van amateurbeelden gefilmd met een camera. De hele game lijkt erg goed op amateurfilmbeelden zoals je dat van burgeroorlogen kent en in sommige documentaires ziet. Het lijkt bijvoorbeeld net alsof de cameraman achter je aan rent als je een sprintje in zet en de camera schudt hierdoor alle kanten op. En mocht je hier misselijk van worden, kun je dat ook gewoon net zo makkelijk uitschakelen.
De nieuwe presentatie, moeten we toegeven, is in het begin wel even wennen. Wanneer je geraakt wordt, zal het beeld besmeurd worden met bloed en wordt alles wat pixelig, alsof de camera die alles opneemt een storing heeft. De kogels hoor je om je oren suizen en de waas van het beeld maakt het lastig om vijanden te ontdekken en dan ook neer te knallen. Echter ligt dit laatste niet altijd aan de effecten. Het richten in het spel werkt soms namelijk niet altijd even lekker. Als je denkt dat je precies op iemand zijn torso mikt, kan het soms nog een heel magazijn kosten om diegene dood te krijgen.
Mede hierdoor ligt het realisme en de spanning dan weer wel hoog in de game. Hoewel het niet heel erg realistisch is dat alles er zo grauw uitziet, is er wel voldoende afwisseling op grafisch gebied. Zo ren je vanuit een dichtbevolkte straat zo een geweldig vormgegeven Chinees restaurant in, waarin je vervolgens alles overhoop knalt.
Zoek dekking!
En daar zal je dan ook voor moeten oppassen. In dit tweede deel kan veel meer kapot dan je zult verwachten. Denk je veilig achter een houten muurtje te schuilen voor de rondvliegen kogels? Pas maar op, want voor je het weet is het houten muurtje verdwenen en heb je geen dekking meer. Dan zul je het op een rennen moeten zetten en op zoek gaan naar een andere plek om achter te scuilen. Gelukkig gaat dit beter dan ooit te voren.
Het dekkingsysteem is namelijk een stuk veranderd ten opzichte van het eerste deel. In het eerste deel zou het dekkingsysteem automatisch moeten werken, maar dit bleek lang niet altijd goed te gaan. Dit omdat vaak niet duidelijk was waar je wel en niet achter kon schuilen. Nu kun je met één druk op de knop dekking zoeken en wisselen van positie. Het voelt allemaal wat soepeler aan en het ziet er ook allemaal realistischer uit. Lynch zal zo dicht mogelijk tegen de muur aan kruipen en zelfs verder wegkruipen als er kogels jouw kant op komen.
Kane & Lynch 2: Dog Days Screenshot 143262 Kane & Lynch 2: Dog Days Screenshot 143260 Kane & Lynch 2: Dog Days Screenshot 143258
Samen
Zoals je wel zult snappen is Kane en Lynch de perfecte game om co-op te spelen. Dit kan dan ook al te goed. Je kunt een vriend uitnodigen om split-screen als Kane en Lynch aan de slag te gaan, of je kunt online met met z'n tweeën heel Shanghai uit gaan moorden. Beide opties werken erg goed, de game leent zich hier dan ook perfect voor. En ben je het verhaal, wat helaas niet al te lang zal duren, beu? Dan kun je nog met de multiplayermodus aan de slag gaan.
De multiplayer komt in de vorm van vier verschillende modi; Fragile Alliance, Cops & Robbers, Arcade Mode en Undercover Cop. Dit zijn niet je standaard Team Deathmatch en Capture the Flag modi, maar geheel in het thema van de game draait het om het stelen van geld. Fragile Alliance is toch wel de hoofdmodus van het spel. Hierin draait het om het stelen van geld als overvallers en het ontsnappen aan de politie. Wat hierbij nog eens een leuke toevoeging is, is dat je deze zowel online als offline kunt spelen. Voor meer over deze multiplayer, kun je onze eerdere impressie nog even lezen.
We zijn erg te spreken over de multiplayer. Dit komt vooral doordat het geen standaard modi zijn, maar unieke speelstijlen speciaal voor deze game. Het is iets origineels, iets verfrissend. Het is een goede afwisseling voor de andere shooters die dit jaar uitkomen. En om het nog lang leuk te houden, kun je met jouw gestolen geld steeds andere spullen kopen, wapens upgraden en dingen vrijspelen.
Het is zeker de moeite waard om Kane en Lynch op de voet te volgen met hun nieuwe avontuur. Kane & Lynch 2: Dog Days is namelijk een goede verbetering op het eerste deel, maar nog niet goed genoeg om echt uit te blinken. De presentatie is gelijk het eerste wat opvalt. Het is duidelijk origineel te noemen en erg goed uitgewerkt in de game. Het is wel even wennen en het richten wordt er niet makkelijker door. De singleplayer is in je eentje helaas niet al te interessant, maar dit wordt het zeker wel als je het co-op gaat spelen. Je zult echter snel klaar zijn met deze intense achtbaanrit, maar niet getreurd, want dan wacht er nog een interessante multiplayer op je.