Project CARS 2 Preview - Gas erop

Preview
woensdag, 08 februari 2017 om 15:00
xgn google image
Als sinds het begin van videogames zijn studio's bezig om de mooiste en beste racegames te maken. XGN is naar Lapland geweest om hier de nieuwe Project CARS 2 te checken. Benieuwd wat de nieuwe racing sim Project CARS 2 gaat brengen aan het einde van 2017? Lees er alles over in de Project CARS 2 Preview.
Jezelf blijven overtreffen, dat is waar het om gaat in het leven. Dit dacht Slightly Mad Studios ook, toen ze twee jaar geleden het succes van de racing sim Project CARS meemaakte. Tot verbazing van het bedrijf speelden al snel miljoenen mensen dit uit crowdfunding gefinancierde spel. Maar, wanneer je iets goeds neerzet, wil je de fans meer geven. XGN.nl reisde af naar Lapland om de nieuwe game eens goed onder handen te nemen en onze bevindingen lees je in deze Project CARS 2 preview.
Project Cars 2 Preview 1

Nieuwe ronde

Twee jaar geleden ontstond het idee voor Project CARS 2. Een game die niet alleen verbeterd moest zijn ten opzichte van zijn voorganger, maar ook vernieuwend. Andy Tudor, creative director en Stephen Viljoen, game director bij Slightly Mad Studios kwamen destijds al snel tot de conclusie dat niets onaangeraakt mocht blijven. Elk puntje van het spel moest aandacht krijgen.
Dat klinkt natuurlijk veelbelovend, maar wat kunnen we hier van verwachten? Het eerste deel had, met name in het begin van de release, erg veel fouten. Bugs zaten op de loer bij elke bocht, het aanbod auto's was matig en de AI was niet bang om je op elk mogelijk moment te rammen. Daar moet natuurlijk iets aan gedaan worden..
Elk aspect van het spel is onder handen genomen. Het is daardoor lastig om uit te leggen wat er allemaal gaat veranderen in Project CARS 2. In totaal zijn er drie hoofdelementen, die deze game ver boven de competitie uit doen stijgen. Viljoen en Tudor noemen het de drie pilaren van Project CARS 2. Deze zorgen voor de fundering van de vernieuwde racegame.
Project Cars 2 Preview 2

Het complete plaatje

Authenticiteit is een van de drie belangrijkste elementen in Project CARS 2. Tijdens het ontwikkelingsproces van de game zijn zowel gamers als racecoureurs aan bod gekomen om het spel vorm te geven. Ben Collins, voormalig STIG-coureur, en Nicolas Hamilton, e-Sports pionier, zijn beiden van het begin tot het einde bij het process betrokken. Dit om de "echte" race-ervaring te creëren.
Wat ook meespeelt, is de hoeveelheid nieuwe auto's en circuits die aan het spel zijn toegevoegd. Een interessante modus, tevens de reden van de perstrip naar Lapland, is het racen op ijs. Dit vergt een bijzondere manier van racen en zal erg uitdagend worden. Daarnaast heeft Slightly Mad Studios tal van nieuwe licenties voor auto's en tracks, om spelers nog meer opties te bieden.
Ook in het tweede deel zal Virtual Reality een grote rol spelen. De VR-optie in deel één werd enorm goed ontvangen en zorgde voor een basis voor het vervolg. Deze 12K-resolutie komt perfect tot zijn recht in de Oculus Rift, maar de game zal ook speelbaar zijn op andere VR-sets. De ontwikkelaar heeft tijdens een presentatie laten weten dat de data die de Virtual Reality headsets nodig hebben publiek zal zijn. Dit betekent dat er nog meer apparatuur door derde partijen ontwikkeld kan worden, om de gamebeleving nog groter te maken.
Op het gebied van gameplay heeft voornamelijk het spelen met een controller een flinke upgrade gehad. Niet iedereen heeft een raceopstelling in zijn of haar huiskamer staan, dus menig gamer zal Project CARS 2 gaan spelen met behulp van een controller. Voor hen is het dus goed nieuws dat de handeling van de auto nu veel toegankelijker is geworden voor nieuwkomers. Hier komen we later nog op terug.
Project Cars 2 Preview 3

Competitie is aan

Project CARS heeft in een korte tijd een enorm grote online wereld opgebouwd. Dit is voornamelijk doordat er vrijwel geen goede racing simulators zijn die zowel vlot werken als tegelijkertijd een respectabele visie van sport weten neer te zetten. Dat komt eigenlijk doordat er meer animo is voor arcade racers: pimpen, tunen en belachelijke snelheden halen, zonder ook maar een keer uit de bocht te vliegen.
Wat is daar de lol nu van? Dit is een vraag die veel competitieve spelers zich afvroegen. In Project CARS 2 zal er veel aandacht worden besteed aan het vervullen van deze behoeftes om een ander eruit te racen. Via cross-platform matchmaking is het nu mogelijk om online tegen zowel bekenden als vreemden te spelen.
Het nieuwe online spelen zal worden bepaald aan de hand van de kwaliteit van de racers. Onderscheid wordt gemaakt door middel van een puntensysteem waarmee jij bepaalt tegen wie je wilt spelen. Dit zorgt ervoor dat je, naarmate je meer speelt, omhoog klimt op de ladder en het opneemt tegen betere racers. Tudor noemt dit een manier om al de vergiftigheid in de online racewereld op één hoop te gooien.
Door middel van een verbeterd matchmaking systeem probeert Slightly Mad Studios het spel klaar te maken voor de wereld van e-Sports. Het eerste deel deed het opvallend goed en tijdens veel e-Sports events werd Project CARS in de consoles of PCs gestopt. De plannen voor Project CARS 2 en e-Sports zijn nog velen malen groter dan in het eerste deel. Langzaam proberen de makers de game naar zo'n hoog niveau te tillen, dat er aan de lopende band professionele teams en wedstrijden ontstaan.
Project Cars 2 Preview 4

Daar gaan we weer

Een levensechte race-ervaring is het derde punt waar de ontwikkelaars voornamelijk op hebben gefocust. Bij lancering van het eerste deel werd al gezegd dat Project CARS de brug tussen de virtuele en echte wereld zou moeten gaan verbreken. Nu, twee jaar later, zijn we nog dichter bij dit einddoel gekomen. Dit blijkt na het zien van de verbeteringen in de dynamiek van de racetracks en motorvoertuigen.
Alles wat je ziet en voelt, moet dus echt aanvoelen. Een van de manieren hoe dit in werking is gezet, is door middel van een feature genaamd Live Track 3.0. Waar vrijwel alle racegames het weer behandelen alsof het "aan" en "uit" kan gezet worden, neemt Project CARS 2 een stap richting realisme. Het weer is dynamisch en een spel moet hier in meegaan. Zodoende dus, dat de invloed van het weer op een echt racetrack nu ook te zien is op de virtuele baan.
Een goed voorbeeld is regen dat op de baan valt en plassen creëert. Na een halve ronde merk je dat de grip onder je wielen minder wordt en de bochten een stuk ruimer zijn met veel onderstuur. Maar na een tweetal rondes klaart het weer op en trekt het water langzaam weg in het asfalt. De zon komt door, je grip komt terug en alles is weer als in het begin.
Project Cars 2 Preview 5

Project CARS 2 Preview - Maak plaats op het erepodium

Project CARS was twee jaar geleden een van de meest verrassende racing sims aller tijden. Beschikbaar op elk platform deed dit crowdfunded project iedereen verbazen door een immens grote community op te richten. Project CARS 2, dat eind 2017 zal verschijnen, gebruikt het beste van de game en verbetert de formule op elk front. Meer auto's, meer realisme en meer competitie. Wij kunnen in ieder geval niet wachten!