Planetoid Pioneers Preview - Indrukwekkende 2D engine

Preview
dinsdag, 25 augustus 2015 om 17:24
xgn google image
Indie games genoeg op gamescom! Lees de Planetoid Pioneers Preview van XGN voor onze mening over deze ambitieuze indie titel!
Hoewel de grote AAA-titels met hun gigantische gamewerelden, mega-explosies en sterrencasts zeker hun charme hebben, is het af en toe ook nodig om een stapje terug te nemen van al dit geweld. Dit is precies wat we deden op gamescom, toen we de ‘grote’ games achter ons lieten en we ons een hele dag richtten op indie games.
Planetoid Pioneers is hier één van. Wist deze ambitieuze indie-titel een goede indruk op ons achter te laten? Lees snel verder!
Planetoid Pioneers Preview

Noodlanding!

In Planetoid Pioneers bestuur je een astronaut in een sc-fi setting. Zijn ruimteschip is ontploft, en hij moet zich zien te redden op de meteoriet waar hij op geland is. Dit betekent met zijn speciale Atomizer/Assembler tool grondstoffen verzamelen en deze omzetten in allerlei uitvindsels.
Met deze uitvindsels ontdek je de grotten in de planeet, met als uiteindelijke doel om een nieuwe ruimteschip maken en vanaf de zwevende steen afkomen. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, want er staan natuurlijk allemaal obstakels in de weg. Buitenaardse levensvormen, robots en zelfs het klimaat hebben het op je gemunt.
Planetoid Pioneers Preview

Geen levensbalk

De planeet waarop onze astronaut zich bevindt, heeft zijn hele eigen ecosysteem. Het kan erg warm (en koud!) worden op de planeet, dus je moet je constant zien te bewegen door het grottensysteem. Je gaat in Planetoid Pioneers ook pas dood bij zogenoemde ‘critical damage’.
Dit betekent geen levensbalkje of een regenerating health bar. Als je bijvoorbeeld een arm kwijt raakt, moet je het de rest van de speelsessie zonder arm doen. Word je hard geraakt op het hoofd? Ook dan is het spel voorbij.
Planetoid Pioneers Preview

Crush2D

Achter dit alles zit de indrukwekkende Crush2D engine verwerkt. Omdat er nog geen vergelijkbare engine bestond waarin objecten konden breken op een realistische manier, heeft ontwikkelaar Data Realms (bekend van Cortex Command) zes jaar gewerkt aan deze eigen engine. De engine heeft ondersteuning voor dynamische destructie en procedureel gegenereerde effecten.
Simpel uitgelegd betekent dit dat Planetoid Pioneers allerlei gave effecten kan bereiken die je normaal gesproken niet ziet in een game als deze. Dingen als vuur zien er goed uit in de engine. Een knap staaltje werk van Data Realms!
Planetoid Pioneers Preview

Epische levels

Planetoid Pioneers hoopt een platform te zijn voor gamers die graag zelf willen proberen een game te ontwerpen. De Crush2D engine is namelijk heel uitgebreid, maar redelijk makkelijk te gebruiken. Volledig geprogrammeerde elementen als robots of andere dingen kunnen als png afbeelding opgeslagen worden en daarna overgezet worden naar de game van iemand anders. Je hoort het goed, alles zit in een afbeelding verwerkt.
Het klinkt bizar, maar het werkt echt. Nieuwe elementen toevoegen aan de game is dus simpelweg te doen door een afbeelding in de game te slepen. We waren echt onder de indruk van deze techniek, en als we andere games als voorbeeld nemen is de kans groot dat er epische dingen gemaakt kunnen worden in Planetoid Pioneers.
Planetoid Pioneers Preview

Planetoid Pioneers Preview - De engine is er, nu de game nog!

We zijn dus serieus onder de indruk van het geraamte van Planetoid Pioneers, maar hoe zich dit vertaalt in een goede game is ons nog niet helemaal duidelijk. Dat mensen in principe hun eigen game kunnen maken binnenin Planetoid Pioneers is geweldig. Maar we weten nog niet of de game zonder al deze community gecreëerde content ook de moeite waard is.
Wat we hebben gezien qua gameplay is namelijk minimaal. We hopen dat Data Realms Planetoid Pioneers ook voor de technologische leken onder ons een vermakelijke game maakt. Twee vliegen in één klap!
Planetoid Pioneers komt in de herfst van dit jaar naar de PC, Mac en Linux.

Populair Nieuws