Pillars of Eternity Preview - Doet de harten kloppen van klassieke RPG-fans

Preview
zondag, 06 juli 2014 om 12:00
xgn google image
Met Project Eternity haalde ontwikkelaar Obsidian Entertainment bijna vier miljoen dollar op via Kickstarter. Het Kickstarter project eindigde op 16 oktober 2012 en bijna anderhalf jaar verder hebben wij Pillars of Eternity als live demo mogen ervaren op de E3.
Obsidian Entertainment is een ontwikkelaar met veel ervaring op het gebied van role-playing games. Dit gaat van Neverwinter Nights 2 naar Fallout: New Vegas tot aan het pas uitgegeven South Park: The Stick of Truth.
In vergelijking tot die games is Pillars of Eternity dan weer een klassieke RPG, die zichzelf een spiritueel opvolger noemt van games als Planescape: Torment, Icewind Dale en Baldur’s Gate. Alleen is Pillars of Eternity niet gebaseerd op Dungeons & Dragons, in plaats daarvan heeft het een geheel eigen wereld en plot.

Een prachtige 2D-omgeving

Het eerste wat opvalt, is de stijl van Pillars of Eternity, want wij praten hier over een 2D-omgeving die op het scherm verschijnt. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door BioWare’s Infinity Engine, dezelfde engine waar ook Baldur’s Gate en de andere inspiratiebronnen mee zijn gemaakt. Hierdoor krijg je bij het zien van het spel meteen dat retro gevoel, zonder te denken dat de game er lelijk uitziet. Integendeel, Pillars of Eternity ziet er heel goed uit, maar dan wel in 2D.
De gameplay van Pillars of Eternity is vrij traag, zeker als je het vergelijkt met de huidige games die uitkomen. Zo krijg je in Pillars of Eternity veel tekst voorgeschoteld in dialogen, zoals een klassieke RPG behoort te doen. De cutscenes komen in de vorm van een illustratie met een voice-over die op een kalme wijze vertelt wat er precies aan de hand is.
Kristal

Bepaal je eigen geschiedenis

In een dialoog heb je zelf de mogelijkheid om vragen te stellen door de cijfers één tot en met zes in te drukken op je toetsenbord. Dit om even aan te geven hoe veel tekst er voorkomt in Pillars of Eternity. Het leuke aan deze dialogen is dat je tevens vragen beantwoordt over de geschiedenis van je personage. Hierdoor bepaal je de geschiedenis van je personage door de game heen en dat is toch wel erg grappig om te doen.
Als je uiteindelijk gaat vechten in Pillars of Eternity, dan gaat dit ook vrij traag. Zo kun je namelijk het spel pauzeren om aanvalstactieken te bepalen, waardoor de game toch ook iets strategisch krijgt. In de live demo die wij te zien kregen, was praten ook een oplossing in plaats van vechten. Het ging in dit geval om een gijzeling die wij moesten tegenhouden.
Om de gijzeling tegen te houden ga je onderhandelen met de gijzelnemer. De antwoorden die je geeft of keuzes die je maakt vallen in een bepaalde categorie, zoals diplomatie of hartstochtelijk. Naar mate je de game speelt val je uiteindelijk binnen één van deze categorieën en dat is bepalend voor hoe je wordt gezien als personage.
Waterval

Keuzes die er echt toe doen

Waar Pillars of Eternity de nadruk op legt is dat keuzes er echt toe doen. Dit was iets wat vooral terugkwam in de live demo in combinatie met je teamgenoten. Voor de live demo hadden wij twee teamgenoten, maar in de game zelf zijn dit er maximaal zes. Hoe dan ook, na een gevecht was een teamgenoot gewond geraakt, waardoor wij een belangrijke keuze moesten maken.
Zo heb je de mogelijkheid om uit te rusten, waardoor je gewonde teammaat weer gezond wordt. Je andere teammaat wilt daarentegen doorlopen en stopt niet. Dus als speler heb je dan de keuze om door te lopen met een gewonde teammaat of te stoppen en daardoor een teammaat te verliezen. Een moeilijke keuze, aangezien personages ook echt dood kunnen gaan, waarna je ze niet meer terugziet.

Een echte dood komt vrij langzaam

Nou heb je wel een bepaalde speelruimte voordat personages ook daadwerkelijk doodgaan. De gezondheid van een personage bestaat namelijk uit twee delen. De eerste balk is stamina en wanneer die leeg raakt, dan is het personage bewusteloos. Gaat de tweede gezondheidsbalk eraan, dan blijft het karakter nog steeds leven, maar is wel heel erg zwak.
Blijft het personage in deze zwakke staat en komt de gezondheidsbalk nog een tweede keer op nul te staan, dan is het personage echt verleden tijd. Daarom is het belangrijk om af en toe te rusten, om zo de gezondheidsbalk weer op te laden. Althans, als je niet voor een moeilijke keuze komt te staan zoals wij hadden in de live demo.
Kampement

Pillars of Eternity is een RPG zoals vanouds

Pillars of Eternity lijkt een zeer interessante game te worden voor mensen die van klassieke role-playing games houden. Zo bouw je echt een eigen personage op, door zowel de geschiedenis als het karakter van je personage te bepalen. Bovenop dit geheel zit een 2D-omgeving die er zowel retro als prachtig uitziet. Wij zijn er dus klaar voor om heftige beslissingen te maken in Pillars of Eternity.

Populair Nieuws

Laatste Reacties