Pentiment gameplay bewijst de grootste troefkaart van Xbox

Preview
zondag, 04 september 2022 om 17:00
pentiment 1f1662038091
Als we kijken naar het jaar van Xbox is 2022 toch vrij karig. Microsoft heeft haar grootste titels van 2022 moeten uitstellen naar 2023, wat de weg vrijmaakt voor de kleinere games, zoals As Dusk Falls. Pentiment valt ook onder dat rijtje en komt later dit jaar uit. Wij namen alvast een kijkje op gamescom en vertellen je precies waarom de Pentiment gameplay ervoor zorgt dat dit Xbox’ grootste troefkaart is voor het najaar.
Pentiment is de nieuwe game van Obsidian Entertainment, de multifunctionele studio die Xbox een paar jaar geleden overnam. Waar de studio bekend is geworden met Pilars of Eternity, Fallout New Vegas, The Outer Worlds en Grounded, belooft Pentiment een compleet nieuwe ervaring voor te schotelen. Dit keer maakt de studio een adventure game die doet terugdenken aan de King’s Quest-reeks.

Moord in de kerk!

Dat heeft vooral ook te maken met de setting en visuele stijl van de game. Pentiment speelt zich af in de 16e eeuw waarin je speelt als Andreas Maler die onderzoek doet naar een moord. Sterker nog, voor Maler is het een race tegen de klok, want een vriend van de beste man wordt beschuldigd als de dader!
Op het eerste gezicht lijkt Malers vriend de dader, want ja, als je met een bebloed mes gevonden wordt bij het lijk, heb je toch al snel een heel Middeleeuws dorp tegen je. Aan Maler om het tegendeel te bewijzen door op onderzoek uit te gaan. Hier kom jij als de speler aan bod.

Je eigen Maler schilderen

Voordat je detective gaat spelen in de Middeleeuwen heb je alleen wel eerst de keuze om je personage te vormen. Jouw versie van Maler kan aan de academie hebben gestudeerd met een focus op rechten, maar je zou ook maar zo de kunstacademie gevolgd kunnen hebben. De keuzes die jij maakt zorgen ervoor dat je dialoogopties en keuzes verschillen wanneer je op onderzoek uitgaat.
Het onderzoeken van de moord zelf blijkt dan ook al snel het tofste aspect van de game te zijn. Zien wat er speelt in het Middeleeuwse Bavaria bij de bewoners wordt op toffe wijze verpakt, waarbij de dialogen een hoogtepunt zijn. Zo kreeg ondergetekende het aan de stok met een oud vrouwtje dat maar bleef zeuren over de kerk. In die tijd was dat, zoals in de game ook duidelijk gemaakt wordt, letterlijk en figuurlijk not done.
Dat de dialogen en gesprekskeuzes die je maakt het onderdeel zijn wat de game het meest laat stralen, zal alleen niet bij iedereen goed vallen. Het toont namelijk ook dat de game vrij simpel is qua gameplay. Je loopt tussen de gesprekken en wat simpele taken die je moet uitvoeren immers alleen maar een beetje rond door een wereld die dankzij een pakkende artstyle erg tof oogt.
pentimentf1662038113

Middeleeuws kunstwerk

Pentiment heeft voor de visuele vorm gekozen om Middeleeuwse manuscripten te mengen met houtsneden die uit die tijd afstammen te mengen. Het resultaat is een zeer unieke stijl die spelers gelijk meesleept in de tijdsperiode. Hierbij krijg je zelfs de keuze of je de teksten die je tijdens de game tegenkomt leest met de traditionele lettering van de 16e eeuw.
Mocht je dit niet willen, kun je uiteraard ook gewoon normale letters gebruiken. Obisidian Entertainment probeert de game op deze wijze toegankelijk te houden, iets waar Xbox over het algemeen wel goed in is. Of Pentiment later dit jaar voor Xbox ook aan gaat slaan, moeten we nog zien. De game verschijnt in ieder geval op 15 november op Xbox One, Xbox Series X/S en PC.