Overwatch Gamescom Preview - Verrassende nieuwe franchise

Preview
woensdag, 05 augustus 2015 om 23:58
xgn google image
Bij Blizzard denk je niet snel aan shooters, maar eerder aan franchises als Warcraft en Starcraft die jaren bestaan. Toch heeft de ontwikkelaar zich er aan gewaagd met Overwatch. Een multiplayer first-person shooter in een cartoonachtige stijl. Wij konden kijken of Blizzard en shooters een goede combinatie is en onze resultaten lees je in de Overwatch gamescom preview!
Overwatch is de eerste nieuwe franchise van Blizzard in 17 jaar. Ja, er zijn wel nieuwe games zoals Heroes of the Storm gemaakt, maar die bouwen allemaal verder op de oudere franchises van Blizzard. Overwatch niet. De game is vanaf de grond af opgebouwd en helemaal nieuw. De spanning neemt alleen nog maar toe!

Overwatch voelt als Blizzard

Wat we in Blizzard vaak terug zien komen, zijn verschillende klassen en rollen die spelers kunnen vervullen. In Overwatch is dit ook het geval en daardoor merk je direct dat het een Blizzard game is. De personages zijn onderverdeeld in offensief, defensief, tank en support. Daarnaast heeft elk personage zijn eigen wapens en vaardigheden.
Defensief en tank klinkt misschien een beetje hetzelfde, maar er zit wel degelijk verschil in. Tanks hebben veel meer health points en zijn echt gemaakt om de klappen op te vangen. Defensieve personages lijken meer op tamme assassins. Momenteel zijn er zestien unieke personages. Later worden er meer toegevoegd.
Overwatch gamescom preview

Meer dan hersenloos schieten

Doordat elk personage andere wapens en vaardigheden heeft is Overwatch veel meer dan alleen een shooter. De support Mercy heeft bijvoorbeeld een staf om haar team te healen en een pistool om op vijanden te schieten. Daarnaast heeft elk personage een extra aanval op de E-toets en een soort van snellere movement speed op de linker Shift. Het laatste is een ultieme aanval op Q die je moet opladen door bijvoorbeeld kills te maken.
De movement speed is ook bij iedereen anders. Zo kan Mercy met Shift naar andere teamleden toespringen, terwijl de defensieve Widowmaker een haak heeft om op gebouwen te klimmen. Op alle aanvallen zit overigens een cooldown periode van enkele seconden. Afhangend van hoe sterk de aanval is.
Het laatste verschil is hoe snel personages elkaar doodmaken. De een is non-stop aan het sprayen en doet steeds kleine beetjes schade, de ander heeft een hamer waarmee die mensen in één keer doodslaat. Ondanks dat lijkt de game goed in balans te zijn, maar om daar helemaal zeker van te zijn moeten we het meer spelen.
Overwatch gamescom preview

Constant aanpassen op je vijanden

Een vette toevoeging aan Overwatch is dat je tijdens de killcam van personage kan wisselen. Stel dat het verdedigen niet lukt, dan kan je als team besluiten om alleen maar tanks en supports te nemen om de tegenstander tegen te houden. Het vijandelijke team kan zich hier dan weer op zijn manier op aanpassen.
Hoewel dit niet nodig is, je kan immers spelen wie je wilt, voegt het toch een nieuwe moeilijkheidsgraad toe. En dat is zeker niet verkeerd voor mensen die er veel tijd in gaan stoppen. Of misschien wil je gewoon die beschamende killcam niet bekijken en kies je daarom een ander personage. Welke reden het ook is, handig is het zeker!
Naast de killcams is er vervolgens nog een speciaal videomomentje aan het einde van een match. Hier wordt dan de coolste kill van de match getoond. Kan eindelijk iedereen die dikke multikill van je bekijken. Humiliation!
Overwatch gamescom preview

Welcome to Russia

Tijdens de persconferentie van Blizzard op de Gamescom werden er voor Overwatch twee nieuwe mappen en een nieuwe personage aangekondigd. In de demo gingen we aan de slag in een van de nieuwe mappen: Volskaya Industries. Je hoeft geen expert te zijn om te zien dat het hier om Rusland gaat. Die typische gebouwen met sneeuw zeggen genoeg.
In Volskaya Industries moet het ene team verdedigen en het andere team aanvallen. Eerst moet punt A over worden genomen en daarna punt B. Lukt dit dan wint het aanvallende team en anders het verdedigende team. En zo gaat het in alle mappen. Elk team heeft steeds verschillende opdrachten uit te voeren naast het doodmaken van je vijanden.
De gameplay is daarnaast lekker vlot en de potjes vliegen voorbij. Het maakt niet uit met welk personage je speelt, plezier heb je wel. Daarnaast zit er voor de echte fans nog overal een verhaal achter. Zoals we gewend zijn van Blizzard. Hiervoor kun je beter even een kijkje nemen op de website van Overwatch.

Overwatch gamescom preview - Blizzard en shooters? Yes!

We kunnen dan ook maar tot één conclusie komen. Overwatch gaat een hele strakke shooter worden. Het is een dynamische shooter met veel actie en een zekere moeilijkheidsgraad door de verschillende personages. Naar verwachting blijft Blizzard ook nieuwe mappen en personages toevoegen nadat het spel uit is om het verfrissend te houden.
Het is nog niet bekend wanneer de game zijn debuut gaat maken op de PC. De béta begint in ieder geval in de herfst mocht je nog mee willen doen.

Populair Nieuws