Outcast Second Contact Preview - Terug van weggeweest

Preview
donderdag, 15 juni 2017 om 14:51
xgn google image
Na anderhalf decennium zijn de oud-ontwikkelaars van studio Appeal bij elkaar gekomen voor een remake van de cultklassieker Outcast. Dit najaar kunnen gamers opnieuw de planeet Adelpha verkennen als Cutter Slade. Wij blikken alvast vooruit in onze Outcast Second Contact preview.
De originele Outcast dateert uit 1999 en kwam alleen uit op de PC. Het werd met name positief ontvangen vanwege de open 3D-wereld, wat destijds behoorlijk revolutionair was. Inmiddels is de game-industrie enorm gegroeid en het open-worldgenre immens populair geworden. Weet Outcast Second Contact nog te imponeren?

Welkom op Adelpha

In Outcast speel je als Ex-Navy SEAL Cutter Slade. Je bent met drie wetenschappers op een missie gestuurd naar de door aliens bewoonde planeet Adelpha om een satelliet te vinden. Bij het kapot gaan van de satelliet is energie vrijgekomen die een scheur in het ruimte-tijdcontinuüm veroorzaakt. Adelpha bevindt zich in een parallel universum en dreigt samen met de aarde vernietigd te worden. Aan jou de taak om dit te voorkomen.
Outcast preview

Maak je keuze

Hoe je dat doet is geheel aan jou. Waar ga je als eerst heen? Speel je als good guy of knal je iedereen overhoop? Dankzij een reputatiesysteem zoals we kennen van bijvoorbeeld inFAMOUS heeft dit daadwerkelijk consequenties. Jouw acties vormen de wereld waarin je speelt.
Schakel bijvoorbeeld in een bezette stad een groep soldaten uit en het kan zijn dat er aliens wonen de volgende keer dat je daar komt. Aangezien alle NPC’s een achtergrondverhaal hebben en je met hen kan communiceren – overigens via een scrollwiel à la Mass Effect – kan je je vast voorstellen dat het een hoop quests gaat opleveren.
Deze quests zijn op verschillende manieren te spelen. Het is mogelijk om de hele game uit te spelen zonder ook maar één personage te doden. Bovendien is er een nieuw stealthsysteem geïntroduceerd, waarbij je voornamelijk van cover naar cover sluipt. Ook heeft de game een logboek gekregen om bij te houden wat je moet doen. Dit was een probleem in het origineel, want je moest alles zelf onthouden of uit gesprekken proberen te herleiden.
Outcast preview

Verfijnde ervaring

De nieuwe Outcast is dus een stuk duidelijker, wat een strakkere ervaring moet geven. De menu’s zijn toegankelijker en quests zijn makkelijker bij te houden. Dit moet vooral voor nieuwkomers fijn zijn, aangezien de game behoorlijk groot (met minstens 40 uur aan quests) is en je niet echt bij de hand houdt. Toch draait het niet om skills, maar om ontdekking en het beleven van een avontuur.
De ontwikkelaar wil daarnaast de minder zichtbare elementen naar voren brengen die in de oude game zaten. Zo kan je de voedselvoorziening van je vijanden saboteren om hen zwakker te maken. Ook zit er een vorm van hiërarchie in de game met verschillende typen vijanden. Hoe minder kleren ze dragen, hoe sterker ze zijn.
De intelligentie van de vijanden is ook beter. Ze reageren op jou en zoeken dekking tijdens gevechten. Het blijft namelijk een actiegame, weliswaar met RPG-elementen. Wapens zijn te upgraden, waarbij onder andere area of effect en range toeneemt.
Dit werkt via een craftingsysteem, waarvoor je bij een recreator terecht kan nadat je de benodigde onderdelen hebt gevonden. Naast upgrades zul je ook munitie moeten craften. Kogels zijn beperkt, dus ga er voorzichtig mee om. We zijn benieuwd hoe dit gaat uitpakken, want een heel eind teruglopen omdat je munitie op haalt je waarschijnlijk wel een beetje uit de game.
Outcast preview

Nieuwe graphics en geluid

Bij een remake hoort een grafische overhaul. De originele Outcast die met voxels werkte zag er voor zijn tijd erg mooi uit, maar is nu flink achterhaald. De remake maakt gebruik van de Unity-engine en dat zorgt voor een enorm verschil. Alles oogt een stuk gedetailleerder en de effecten zijn overtuigend. In plaats van ‘slechts’ het toevoegen van een betere resolutie en textures is alles met de hand opnieuw gemaakt.
Daar is het niet bij gebleven. Ook de dialogen zijn onder handen genomen met zo’n 20 uur aan opnieuw ingesproken tekst. Alle stemmen komen van acteurs, dus met de voice-acting zal het wel goed zitten. De stem van Cutter is zelfs ingesproken door niemand minder dan Bruce Willis.
Outcast preview

Outcast Second Contact Preview - Belooft veel goeds

Outcast Second Contact is nu ongeveer een jaar in ontwikkeling door dezelfde twaalf mensen als het origineel, dat overigens drie jaar duurde om te maken. In eerste instantie zou er een tweede Outcast komen, maar de toenmalige uitgever Atari wilde een andere richting op dan Appeal voor ogen had en dat leidde tot een splitsing. Daarna werkte iedereen aan eigen projecten tot ze in 2015 weer samen zijn gekomen.
Sindsdien werken ze hard aan de remake van Outcast en zijn er veel dingen verbeterd. Alles met de hand getekend en de game draait op een nieuwe engine, wat de visuals enorm ten goede komt. Dialogen zijn opnieuw opgenomen en de menu’s en gameplay zijn verfijnd. Tot we er zelf mee aan de slag kunnen zullen we moeten wachten tot na de zomer. Wat we al hebben gezien belooft in ieder geval veel goeds!
Outcast Second Contact verschijnt in september voor Xbox One, PlayStation 4 en PC.

Populair Nieuws