Ori and the Blind Forest Preview - Meer dan een knappe kop

Preview
zaterdag, 20 september 2014 om 9:00
xgn google image
Wij hebben altijd al een zwak gehad voor handgetekende, schilderachtige graphics. Toen we de eerste trailer van Ori & the blind Forest zagen, konden we dan ook niet wachten om zelf met deze prachtige game aan de slag te gaan.
De demo die wij voor onze kiezen kregen loog er niet om. Ori mag er misschien uitzien als een game die zich op een jonger publiek richt, de platformpuzzels kunnen zich met gemak meten met de moeilijkste levels uit Rayman Origins en Legends.
Ori and the Blind Forest

Red de natuur!

Het gaat niet goed met het bos in de wereld van Ori. Duistere wezens hebben een gigantische levensboom overgenomen, wat de gezondheid van de natuur niet bepaald ten goede komt. Het is aan jou om met een witte Spirit, genaamd Ori, het kwaad te verdrijven en leven terug te brengen naar het eens zo mooie landschap.
Een natuurgebied redden komt blijkbaar neer op een hele berg klim- en klauterwerk. Verschillende vaardigheden zorgen er echter voor dat Ori & the Blind Forest geen standaard platformgame is. Zo kregen wij al snel een skill waarmee we Ori weg konden schieten, alsof een onzichtbare katapult het witte beestje alle kanten op kon laten vliegen.
Als je deze kracht activeert, blijft Ori stilhangen in de lucht, zodat jij de kans krijgt om de goede kant op te mikken. Met je controller trek je een lijntje de andere kant op van waar je heen wilt gaan, alsof je een touwtje uitrekt dat aan Ori vastzit. Zodra je loslaat, schiet je witte Spirit razendsnel de lucht in.
Ori and the Blind Forest

Katapultkracht

Hoewel dit eerst vooral van pas komt om over grote ravijnen heen te vliegen, blijkt deze 'katapultkracht' ook van pas te komen om grote lichtbollen naar een schakelaar te sturen, zodat er zich een doorgang opent. Dit is slechts een voorbeeld van de multifunctionele manieren waarop je deze krachten kunt gebruiken.
Door al deze verschillende krachten en vaardigheden met elkaar te combineren, krijg je namelijk een verrassend complexe game, die je nooit boven de pet gaat, omdat alles één voor één wordt geïntroduceerd.
De grote uitgeholde boom waarin de demo zich afspeelde zag er door de prachtige lichteffecten en animaties al betoverd uit, maar zodra je het 'kwade hart' vernietigd hebt, trakteert Ori and the Blind Forest je pas echt op iets moois. Op het moment dat het hart explodeert komt er overal helderblauw water de boom binnengestroomd, dat zich vliegensvlug verspreidt.
Ori and the Blind Forest

Rennen voor het water

Terwijl een oneindige stroom kolkend water achter je aankomt, dien je het zojuist uitgespeelde level nogmaals te doorlopen, maar dan achterstevoren. Dit is een geweldige manier om je zojuist geleerde skills te testen, omdat je nu dus niet de kans hebt om rustig aan te kijken wat je moet doen. Bovendien is het lastig om je hoofd koel te houden als de verdrinkingsdood achter je aanzit.
Het halve uurtje dat we doorgebracht hebben met deze wonderschone indiegame, heeft ons direct overtuigd van de klasse die erachter schuilt. Het grafische stijltje is eigenlijk al reden genoeg om deze titel in de gaten te houden, maar toen we de controller in handen kregen werd al snel duidelijk dat Ori meer is dan een knappe kop.
Ori and the Blind Forest

Ori and the Blind Forest heeft een fijne balans

Het platformen voelt heerlijk aan, en dankzij de vaardigheden en powers kan de game zich onderscheiden van andere titels in het genre. Bovendien lijkt er een fijne mix te zijn tussen puzzelen, vijanden verslaan en halsbrekende toeren uithalen. Het is lastig om hier een goede balans in te vinden, maar als het level dat wij speelden een goede graadmeter voor de rest van de game is, dan komt er een bijzondere game aan voor fans van Rayman en klassieke Mariogames.