Operation Flashpoint: Red River Preview

Preview
dinsdag, 05 april 2011 om 11:30
xgn google image
Operation Flashpoint is een zeer gewaardeerde franchise. Tactische gameplay op zijn top, aldus de vele fanaten. Terwijl de meeste gamers het tactische aspect uit Brothers in Arms al behoorlijk uitgebreid vinden, weten de échte fans van het genre dat Operation Flashpoint de meest realistische tactische shooter verkrijgbaar is. Na Dragon Rising, waar de trotse Amerikanen op het fictieve eiland Skira mochten vechten, is het tijd voor Red River. Een uitstapje naar Tajikistan.
Tajikistan? Dat is wel een hele rare naam voor een land. Het is ook voor de meesten een onbekend land. Je zou zo de naam Tajikistan zingen op het ritme van Karma Chameleon. Maar goed, de Amerikanen gaan dus naar Tajikistan. Men beweert dat dit land de meest ideale plek is voor gevluchte terroristen uit Afghanistan. Zou Osama Bin Laden daar ook zitten? Misschien. Niemand weet het. Nog altijd wordt er in de politiek volop aandacht besteed aan Afghanistan, want daar zijn al problemen genoeg.
Operation Flashpoint: Red River Screenshot 167895 Operation Flashpoint: Red River Screenshot 167893 Operation Flashpoint: Red River Screenshot 167891
Trotse Amerikanen
Red River neemt je dus mee naar Tajikistan. We schrijven het jaar 2013. Een jaar waarin een oorlog is ontstaan tussen de Amerikaanse mariniers en mensen van het People Liberation Army, dit zijn Chinezen die in samenwerking met foute Tajikistanen het land Tajikistan willen overnemen. Jij, William Kirby, marinier en leider van het fireteam, moet ervoor zorgen dat het leger de PLA verslaat. William Kirby vormt met zijn drie teamgenoten een eenheid. En daar draait het spel vooral om. Teamwork en tactiek. Je teamgenoten moeten dus goed en te vertrouwen zijn.
Al in de eerste vijf missies die speelbaar waren, merk je dat de Amerikanen ongelofelijk zelfverzekerd zijn. Tijdens de ritjes naar de missies vertelt de legerleider mooie verhalen. Over de belangrijkste regel: dat je niet geraakt mag worden. En over de vuile “ Taji’s”. Dat “wij” Amerikanen de zwakke Tajikistanen makkelijk kunnen verslaan. Die trotsheid overheerst in het spel, waardoor je soms even het gevoel krijgt dat men in Amerika vaak dingen nogal eens overschat. En dat gebeurt nu ook. Een mooi gegeven van Operation Flashpoint: Red River.
Operation Flashpoint: Red River Screenshot 167889 Operation Flashpoint: Red River Screenshot 167752 Operation Flashpoint: Red River Screenshot 167750
Realisme
Even terugkomend op de regel “don’t get shot”. Die regel overheerst enorm in het spel. Zoals de meesten al weten is Operation Flashpoint een zeer geavanceerde shooter. Dat heb je waarschijnlijk al gemerkt in Dragon Rising. In de campaign modus merk je dat je voorzichtig moet zijn. Verwacht geen spectaculaire gevechten als in Call of Duty. Eén schot is in Red River genoeg, maar die moet dan wel raak zijn. Net als in het echt is het niet kinderlijk eenvoudig om je doelwit te raken en dat heb je dus ook in dit spel. Het geldt overigens ook voor jou dat één schot ook genoeg is om jou te doden. Als je een keer bent geraakt, moet je onmiddellijk het verband pakken om je wond te herstellen. Anders bloed je gewoon dood. Realistisch is dit spel dus zeker.
En als je eenmaal op de grond ligt, nadat je twee keer bent geraakt, heb je nog altijd iemand uit je eenheid die jou nog kan redden. Het kan ook zo zijn dat die twee schoten fataal zijn; het hangt er allemaal van af. Je eenheid is dus erg belangrijk. Het belangrijkste doel van de missie is schoonvegen. Er zijn soms wat optionele missies die je kunt doen, zoals het opblazen van een klein gehucht of iets dergelijks. Maar het moet qua missies bij de basis blijven. Dat geldt niet voor het teamwork. Je bent dus leider van je eenheid en dus kun je je drie teamgenoten allerlei aanwijzingen geven. Zorgen dat een gebouw wordt verkend, of dat je scout even gaat rondkijken of er mogelijke tegenstanders in de buurt zijn.
Operation Flashpoint: Red River Screenshot 167748 Operation Flashpoint: Red River Screenshot 167746 Operation Flashpoint: Red River Screenshot 167744
Fireteam Engagement
Een groot kritiekpunt in Operation Flashpoint: Dragon Rising is dat het allemaal veel te makkelijk is geworden voor de gevorderde gamer. Hier heeft ontwikkelaar Codemasters wel naar geluisterd. Op zich is de campaign modus wel wat moeilijker geworden. De casual gamer zal in ieder geval veel moeite hebben met het spelen van het spel. Voor de hardcore gamer zijn er hogere moeilijkheidsgraden, zodat de uitdaging er zeker in blijft. Als beginnende gamer moet je wel op je hoede zijn voor het tactische aspect, aangezien dit spel zeer geavanceerd en moeilijk is. En voor de actie moet je eigenlijk niet bij Operation Flashpoint zijn.
Of toch wel? Nou, de nieuwe Fireteam Engagement modus zorgt voor enige verandering. Deze modus biedt allerlei losstaande opdrachten, in vier varianten. Zo heb je Rolling Thunder, Last Stand, CSAR en Combat Sweep. Bij Rolling Thunder moet je in een hoog tempo verschillende konvooien beschermen. Je moet ervoor zorgen dat het konvooi niet vernietigd wordt door de vele aanvallen. Als je dit efficiënt en snel doet, krijg je punten.
Operation Flashpoint: Red River Screenshot 167742 Operation Flashpoint: Red River Screenshot 167740 Operation Flashpoint: Red River Screenshot 167738
Dan heb je Last Stand, waar de speler met zijn eenheid verschillende golven van tegenstanders moet bestrijden. Het worden er meer en meer, en als het je te veel wordt, kun je nog altijd je helikopter inschakelen die je in veiligheid brengt. Combat Sweep is een missie waarin je zo snel mogelijk verschillende locaties moet schoonvegen van die vuile “Taji’s”. Maar de leukste missies in de FTE-modus is zonder enige twijfel CSAR. Daar wordt de speler gevraagd om twee gevangen genomen piloten te redden. Maar dat moet je zeer voorzichtig doen. Het is een spannende, maar hectische missie. Punt bij de FTE-modus is dat ook casual gamers die van veel actie houden, zich hier zeker thuis voelen.
Punten scoren met je vrienden
En over punten gesproken: dit speelt bij Red River een zeer belangrijke rol. Deze punten verdien je dus in de FTE-modus, maar je kunt ze uiteraard ook bij de campaign modus verdienen. Je kunt de punten vervolgens spenderen aan verbeteringen voor jezelf of je wapens. Het is niet verplicht, maar het is misschien wel leuk om die punten te verdienen met je vrienden. De co-op modus is namelijk zeer belangrijk in het spel, en zorgt voor erg intense gameplay in zowel de campaign als fireteam engagement.
Het klinkt alsof Operation Flashpoint: Red River een walhalla is, maar nogmaals moet er gezegd worden dat dit spel niet voor iedereen is. Het draait vooral om het tactische aspect en een soort voorzichtigheid, waar niet iedereen van gediend is. In de vroege versie die gespeeld is, waren nog enkele fouten zichtbaar, maar die worden uiteraard verholpen. De A.I. is degelijk, maar kan wel wat beter aangezien het soms te voorspelbaar is.
Operation Flashpoint: Red River Screenshot 164485 Operation Flashpoint: Red River Screenshot 164483 Operation Flashpoint: Red River Screenshot 164481
Tajikistan is een mooi, kaal land
De omgeving van Red River is niet al te bijzonder. Tajikistan is namelijk niet echt een mooi land. De bergen en de omgeving zijn weliswaar leuk om te zien, maar de kaalheid zorgt ervoor dat je echt in zo’n sombere oorlog zit. Helaas is de omgeving niet al te mooi vormgegeven. Zo ziet het er allemaal nog wat priegelig uit, maar hopelijk wordt dat in de volledige versie verbeterd. Een groot minpunt is dat door de onnauwkeurige graphics het erg moeilijk is om een tegenstander te spotten. Soms is het echt heel erg zoeken, wat wel eens frustrerend kan zijn. Dit kan echter natuurlijk de bedoeling van Codemasters zijn, maar dan nog is het soms niet echt prettig.
Uitkijken voor Tajikistan
Over het algemeen mag wel gezegd worden dat Operation Flashpoint: Red River op weg is om een goede game te worden. Niet iedereen zal dit spel leuk vinden, maar liefhebbers van het genre zullen waarschijnlijk tevreden zijn over de kwaliteit van de game. Deze is namelijk dik in orde, en dat is toch het doel van Codemasters. De nieuwe FTE-modus lijkt een hele leuke toevoeging te worden die een breder publiek aan zal spreken. Of dat genoeg is om ervoor te zorgen dat Operation Flashpoint: Red River een game voor iedereen wordt, moet op basis van de voorlopige conclusies nog betwijfeld worden.