Hotline Miami 2 Wrong Number Preview - Druk R om opnieuw te beginnen

Preview
maandag, 24 juni 2013 om 17:00
xgn google image
De eerste Hotline Miami was een regelrechte hit. Deze 2D-actiegame van Jonatan Söderström en Dennis Wedin wist talloze mensen te vermaken en te schokken. Boven alles liet de game ons vooral smeken naar meer brute actie en een doorzetting van het vreemde verhaal. Onze wensen zijn vervuld, want Hotline Miami 2 komt eraan en lijkt een fantastisch vervolg te worden.
Dat er een vervolg van Hotline Miami komt zal sommigen wellicht verbazen. Natuurlijk was de eerste een groot succes, en dan is een vervolg meestal geen slecht idee. Toch was Hotline Miami een zeer unieke game die - eigenlijk vooral vanwege de simpliciteit - in vele opzichten bijna perfect leek te zijn. De game deed precies wat het moest doen, en dan is het de vraag of een vervolg wel nodig is. Toch heeft Dennaton Games besloten een nieuwe Hotline Miami te maken. Wij kregen de game achter gesloten deuren te zien op de parkeerplaats van de E3.
Fictie of realiteit
Toen wij op kwamen dagen voor een demonstratie van Hotline Miami 2: Wrong Number vroeg de ontwikkelaar of wij zin hadden in meer Hotline Miami met daaropvolgend de vraag of wij gek zijn! Een goed punt. Want bij de gamers die van de zeer bizarre en uiterst gewelddadige eerste game kunnen genieten, moet er wel een steekje los zitten. Je brengt je vijanden om op de meest gruwelijke en pijnlijke manieren, en dat zonder te weten of je eigenlijk wel goed bent of niet. Vooral het gebrek aan duidelijke motivatie maakte de game zo gek.
Het verhaal van Hotline Miami 2 lijkt eigenlijk een knipoog te zijn naar de fans van het eerste deel. Want fans, jullie zijn allemaal hartstikke gestoord. In de game zie je dat terug in de verschillende hoofdpersonen, die allemaal fan zijn van de moordenaar uit de eerste game. Ze vinden zijn slachtpartijen legendarisch en zetten zijn werk graag voort. Helaas zijn de slechteriken al dood, maar de zieke fans hopen nog altijd dat ook zij gebeld worden om een klus te klaren. Ze zijn zo geobsedeerd dat ze de acties uit het eerste verhaal willen nadoen.
Het mag duidelijk zijn dat Dennaton weer een briljant verhaal in handen heeft. Wij zullen opnieuw betwijfelen wat nou realiteit in de game is, en wat een illusie is. Daarnaast lijkt de game te verwijzen naar de 'echte realiteit', namelijk de gekke fans die zo onder de indruk zijn van moord en bloed. De game zal een nogal treurige sfeer hebben. Een belangrijk thema in Hotline Miami 2 is dat wij het einde benaderen. De karakters komen allemaal oog in oog met hun eindbestemming. Tegelijkertijd zit ook hier een verwijzing in naar de realiteit, want dit zal voor ons de laatste Hotline Miami zijn.
Gameplay als vanouds
De gameplay van de eerste game was briljant aangezien er een hoge dosis actie was, maar je wel goed moest plannen en vooral heel snel reageren op alles dat er om je heen gebeurde. Een game die zowel het uiterste van je intelligentie als behendigheid met toetsenbord en muis vereist. Eén verkeerde move en het is game over, al kun je natuurlijk zonder laadtijden gelijk weer door om je fouten recht te zetten.
In Hotline Miami 2: Wrong Number is er weinig veranderd. Het ligt er maar net aan of je dat erg vindt, of er juist blij mee bent. Wel zijn er enkele aanpassingen. Zo hebben karakters hun eigen masker en zijn er naast bonussen ook restricties. Zo kun je met een bepaald masker geen gebruikmaken van vuurwapens en moet je iedereen van dichtbij benaderen. Dit soort kleine tweaks maken de game net iets anders dan voorheen, maar verwacht geen compleet nieuwe ervaring.
Verder zijn er de vanzelfsprekende toevoegingen als nieuwe wapens, vijanden en meer animaties die allen zullen zorgen voor nog meer variatie. Het is te hopen dat Dennaton de juiste balans weet te vinden om ons een definitieve Hotline Miami ervaring aan te bieden. Het is duidelijk dat de game weer ontzettend moeilijk wordt, want zelfs voor de makers van de game was het een uitdaging om verder te komen in de levels met flink wat trial and error tijdens de presentatie.
Unieke stijl
Hotline Miami zou Hotline Miami niet zijn zonder de kenmerkende stijl. Op het eerste gezicht ziet Hotline Miami 2: Wrong Number er net als de eerste game vrij lelijk uit. Het is een 2D-retro wereld van bovenaf bekeken en lijkt op een game die uit het DOS tijdperk had kunnen komen. Toch is het ook gelijk deze simpelheid van de stijl waar je snel van zult houden. Flitsende graphics zijn helemaal niet nodig om een goede game te maken. Daarnaast is het vooral de sfeer die heel goed werkt en in alle opzichten doet denken aan een Miami uit de jaren '80.
Het is vooral de muziek die een grootse bijdrage levert aan de bovengenoemde sfeer. De soundtrack van de eerste game was ontzettend geliefd. Gelukkig belooft de tweede game een net zo goede soundtrack te hebben, die overigens helemaal nieuw is. Voor deze soundtrack keren een aantal artiesten uit de eerste game weer terug, maar er zijn ook een aantal nieuwe bijgekomen. Wat wij tot nu toe hebben gehoord was fantastisch, misschien wel beter dan voorheen. Terwijl de vorige deuntjes vooral heel elektronisch waren, zitten er nu wat lichte organische elementen in. Het is natuurlijk nog maar de vraag of de hele soundtrack van dezelfde kwaliteit is als de fragmenten die wij hebben gehoord.
Veel vertrouwen
Wij hebben ontzettend veel vertrouwen in de nieuwe Hotline Miami. Alles wat wij tot nu toe hebben gezien van Hotline Miami 2 was absoluut geniaal. Het enige minpunt is wellicht dat wij deze genialiteit al zagen in Hotline Miami en dat dit nieuwe deel toch weinig vernieuwing met zich mee brengt. Desalniettemin wordt het een zeer speciale game die fans van het eerste zonder twijfel zal vermaken.

Populair Nieuws