NBA 2K15 Preview - Pakt wellicht opnieuw de basketbalkroon

Preview
zaterdag, 06 september 2014 om 14:00
xgn google image
Hoewel bij sporten als voetbal, ijshockey en American Football de beste spellen meestal van EA komen, is dat niet het geval bij basketbal. Daar draagt uitgever 2K Sports al even de virtuele troon. Ook dit jaar komt het bedrijf met een nieuwe titel met Visual Concepts als ontwikkelaar, genaamd NBA 2K15.
In Duitsland kregen wij tijdens de Gamescom alvast een uitgebreide blik op de nieuwe sportgame, hoewel wij er zelf nog niet mee aan de slag gingen. De missie van 2K lijkt simpel. NBA 2K14 sleepte vorig jaar meer dan zeventig prijzen in de wacht, en NBA 2K15 moet dat eventjes dunnetjes over doen.

NBA 2K15 is de best uitziende sportgame?

Een gebied waar veel kleine veranderingen en verbeteringen zijn gemaakt, is op het gebied van de graphics. In de nieuwe NBA zijn onder andere de aanblikken van de mascottes, het publiek, de cheerleaders en de gezichtsuitdrukkingen van spelers verbeterd. Daarna is er goed gekeken naar de in-game herhalingen, en moeten deze nog meer lijken als wat je op tv tegenkomt.
De grootste verandering qua graphics gebeurt op het gebied van animaties. NBA 2K15 huist namelijk vijfduizend nieuwe bewegingen voor de spelers. Denk hierbij aan nieuwe manieren hoe de mannen ballen blokkeren, hoe ze een bal afpakken en wat er gebeurt als twee spelers op elkaar botsen.
Het resultaat is erg indrukwekkend uit. NBA 2K14 was misschien wel een van de mooiste sportgames op de markt, en Visual Concepts lijkt die lat nog hoger te leggen. Of de game de best uitziende sportgame van 2014 wordt, is nog even afwachten, maar NBA 2K15 lijkt een grote kanshebber te zijn.
NBA 2K15 Team

AI heeft een betere hersenpan

Daarnaast is er ook gekeken naar de kunstmatige intelligentie van je medespelers, en moet deze in de nieuwe basketbaltitel nog beter zijn. Vooral de manier waarop jouw team op de 'court' functioneert moet realistischer en efficienter overkomen.
Denk hierbij aan de bewegingen die spelers maken wanneer jij ze niet direct bestuurt. In eerdere games renden ze altijd op volle snelheid van punt A naar punt B, ook al was dit een kleine afstand. In 2K15 kijkt de game echter naar de afstand die zo'n speler moet afleggen, en past daarop de snelheid aan. Grote afstanden gebeuren dus nog met een snelle sprint, maar twee meter wordt nu gedaan met een timide drafje.

NBA 2K15 heeft een nieuw schietsysteem

De grootste verandering is de basketbalsimulatie is die van een nieuw schietsysteem, dat vooral onder de motorkap voor grote veranderingen lijkt te zorgen. In eerdere games werd bij elk schot dat je maakte gekeken of je bijvoorbeeld geblokt werd, hoe groot de afstand naar het netje is en wat de vaardigheden van de speler zijn die de bal werpt. Uit deze condities rolt een percentage, dat de kans aanduidt of je raak of goed gooit.
In 2K15 gaat het alleen iets anders. Elke keer dat je gooit moet je namelijk bliksemsnel een metertje op het juiste moment stoppen. Doe jij dit op het streepje in het midden, dan wordt je slagingspercentage iets verhoogd. Lukt je dit niet, dat wordt de kans dat jouw actie succesvol is iets lager.
Het is moeilijk te zeggen wat voor effect dit precies zal hebben op de basketbalgame, aangezien wij de game nog niet zelf hebben gespeeld. In ieder geval is het wel duidelijk dat wanneer je erg goed bent in het stopzetten van het metertje op het juiste moment, je een enorm in-game voordeel kunt vergaren.
NBA 2K15 Dunk

Een nieuwe modus maakt haar intrede: MyLeague

Een andere grote verandering in de game is die van een nieuwe modus: MyLeague. De modus doet erg denken aan de Association Mode die eerder in spellen uit de franchise te vinden was, maar doet er nog een schepje bovenop.
In dit deel van het spel speel je een competitie die je geheel naar eigen wensen kunt aanpassen. Denk hierbij aan de lengte van competities, hoe hoog salarissen mogen zijn, hoe snel spelers geblesseerd raken en wat de effect van training is.
Het wordt erg tof om te zien hoeveel verschillende features je uiteindelijk kunt aanpassen in MyLeague, maar het idee achter de modus is in ieder geval erg interessant. Als speler heb je namelijk nu nog meer controle dan ooit om de competitie te spelen die jij wilt.

Blessuresysteem gaat op de schop in NBA 2K15

Als laatste is er goed gekeken naar het blessuresysteem van de franchise, en is er besloten om die mechaniek volledig om te gooien in NBA 2K15. Door deze veranderingen kunnen bijvoorbeeld spelers die bijna genezen zijn van een kwaaltje invallen voordat ze volledig hersteld zijn. Hier zit wel een addertje onder het gras, aangezien bijvoorbeeld een herstellende knieblessure weer op kan spelen als je te vroeg minuten maakt.
Daarnaast worden de verwondingen minder willekeurig dan voorheen. Zo kunnen spelers last blijven houden van eerdere blessures. Valt een speler bijvoorbeeld uit met een pijntje aan zijn rechterknie, dan wordt de kans groter dat diezelfde speler later in zijn carrière opnieuw door zijn rechterknie niet kan spelen.
Iets wat gloednieuw is in NBA 2K15, is de feature dat blessures een carrière zelfs kunnen beëindigen. Hiermee wordt bedoeld dat in MyLeague of de normale Career-modus een verwonding zo zwaar kan zijn, dat de speler uit de game wordt 'gehaald', en nooit meer kan spelen. Een extra vorm van realisme dus, die op deze manier aan de basketbaltitel wordt toegevoegd.
NBA 2K15 Baard

NBA 2K15 pakt opnieuw de kroon?

Het is bewonderswaardig hoeveel nieuwe features en aanpassingen 2K en Visual Concepts naar NBA 2K15 brengen ten opzichte van NBA 2K14. Dat niet alle toevoegingen - zoals die van een nieuw schietsysteem - ons warm laten worden, zien wij tot wij de game hebben geprobeerd nog even door de vingers. Veel nieuwe features lijken namelijk erg goed uit te pakken in NBA 2K15, waardoor de titel zo maar eens opnieuw de koning der basketbalgames kan worden.