NANOS Preview - Blokken breken met een bal

Preview
zaterdag, 22 augustus 2015 om 15:00
xgn google image
Brick breaking-games hebben iets speciaals. Het is meteen duidelijk wat je in deze games moet doen, waardoor iedereen ze kan spelen, en ze geven je vaak dat heerlijk nostalgische arcadegevoel. NANOS, van het Nederlandse Excamedia, probeert nu wat vernieuwingen aan het genre toe te voegen. Hoe dat uitpakt, lees je in deze NANOS preview.
NANOS is al een tijdje beschikbaar op Steam als Early Access-game, wat inhoudt dat gebruikers de game alvast kunnen aanschaffen en uitproberen om zo de ontwikkelaar van nuttig commentaar te voorzien. Deze kan de feedback vervolgens gebruiken om de game te verbeteren, zodat hij klaar is voor de definitieve release.
Voor onze NANOS preview mochten wij ook met de Early Access-versie van het spel aan de slag. We zagen een paar punten waar Excamedia nog wat aan kan schaven, maar ook een boel elementen waar we erg vrolijk van werden. NANOS heeft namelijk een hoop potentie. Hieronder vertellen we je waarom!
NANOS Preview #1

Klassiek concept

Het principe van NANOS is hetzelfde als in klassieke brick breaking-games, zoals Breakout en Arkanoid: de speler bestuurt een batje waarmee hij een bal tegen een aantal blokken laat stuiteren, om zo die blokken te breken. Door alle blokken te breken en te voorkomen dat de bal uit het veld glipt, voltooi je een level.
Een simpel concept, dat door Arkanoid werd uitgebreid door middel van power-ups. Ook NANOS maakt gebruik van power-ups, waarmee je bijvoorbeeld meerdere ballen in het veld kunt laten rondstuiteren of de snelheid van de bal kunt verhogen. Dit kan heel effectief zijn, mits je goed met deze power-ups om kunt gaan.
Je moet immers sneller reageren om een bal met een hogere snelheid in het spel te houden, of je aandacht verdelen als er meerdere ballen in het veld zijn. Dat zorgt ervoor dat NANOS altijd uitdagend blijft: power-ups zijn geen garantie voor succes, je vaardigheden als speler staan constant centraal.
NANOS Preview #2

Verhaalmodus, bazen en multiplayer

Maar NANOS wil meer bieden dan alleen een bekend concept in een nieuw jasje. Zo heeft Excamedia een verhaalmodus toegevoegd, waarin spelers een nanoschip (het batje) besturen tijdens medische tests. Toegegeven, het verhaal is allesbehalve uitgebreid, maar bij dit soort spellen is dat ook niet echt nodig.
Wel biedt het verhaal wat achtergrondinformatie en geeft het Excamedia de kans om baasgevechten aan de game toe te voegen. Deze bazen zijn levels waarin bepaalde blokken kunnen terugvechten, bijvoorbeeld door laserstralen af te vuren. Je zult deze stralen moeten ontwijken om de blokken te kunnen breken.
Ook bevat NANOS diverse multiplayeropties, waarbij tot vier spelers offline en online samen kunnen spelen. In de Early Access-versie van de game was de multiplayermodus nog niet speelbaar, maar uit een trailer (bovenaan dit artikel te zien) blijkt dat hierin blokken in het midden van een draaiend speelveld vernietigd moeten worden.
NANOS Preview #3

Slakkengangetje

Het ontbreekt NANOS dus niet aan ambitie en solide gameplay. Ook de kleurrijke presentatie is een schot in de roos: alle belangrijke objecten op het speelveld zijn duidelijk zichtbaar en de game voelt vrolijk aan. Maar ondanks dat moet er nog een hoop gebeuren voordat NANOS echt een topper kan worden genoemd.
Op het technische vlak kampt de game namelijk met een aantal vervelende bugs. Tijdens onze speelsessie kwam het geregeld voor dat de bal tijdens een level zonder reden vertraagde tot een slakkengangetje, waardoor het spel vrijwel stil kwam te liggen. Alleen het level opnieuw opstarten kon dit verhelpen.
Ook kwam het meer dan eens voor dat de bal juist versnelde, zonder dat er een power-up was geactiveerd. Daarnaast kwamen we een keer een bug tegen waarbij de bal wel tegen de blokken stuiterde, maar totaal geen schade aanrichtte. Hierbij was het eveneens noodzakelijk om het level te herstarten.
NANOS Preview #4

NANOS preview: veelbelovend, maar vergt nog wat aandacht

Met NANOS laat Excamedia zien dat de ontwikkelaar een voorliefde voor nostalgische games heeft, maar tegelijkertijd ook vernieuwend durft te zijn. De gameplay in de singleplayermodus werkt prima, het spel ziet er flitsend uit en het toevoegen van bazen en multiplayeropties maakt de game zeker veelbelovend.
NANOS vergt alleen nog wat aandacht voordat het de klassieker is die Excamedia wil afleveren. De bugs waar het spel momenteel mee kampt, maken het tempo van de game wisselvallig en het spel in de ergste gevallen onspeelbaar. Maar als de ontwikkelaar deze problemen oplost, kan NANOS een ijzersterke titel worden.

Populair Nieuws