Might & Magic Heroes Online Preview

Preview
donderdag, 21 maart 2013 om 15:00
xgn google image
Met Might & Magic: Heroes Online wil BlueByte de fanatieke Heroes-fans naar de browser trekken en rond laten wandelen en vechten in een gratis wereld. De casual speler lijkt hierbij minder belang te hebben, en daarmee tonen ontwikkelaar BlueByte en uitgever Ubisoft de free-to-play markt ook voor hun Migth & Magic serie serieus te nemen.
De laatste game in de Might & Magic serie stamt alweer uit 2002. Sinds die tijd zijn er echter wel tal van titels verschenen in de Heroes of Might & Magic lijn, of zoals het sinds het vorige deel heet, de Might & Magic: Heroes lijn. Nu maakt die serie zijn stap naar de browser in de vorm van de gratis te spelen en toepasselijk genaamde Might & Magic: Heroes Online.
Niets inleveren in de browser
Wat meteen opvalt aan Heroes Online is dat ontwikkelaar BlueByte op geen enkel gebied wilde inleveren in vergelijking met de vorige delen. Het concept van de game blijft daarom hetzelfde: stuur jouw Hero door de wereld en bevecht vijanden op een strategische manier. Deze aanpak is niet gek, want met de game wil de ontwikkelaar vooral de al bestaande Heroes-fans tevreden houden. Om dat te bewijzen zijn er ook enkele fanatieke fans van de serie overgevlogen naar BlueByte om commentaar te geven op het spel, zodat de kwaliteit van de Might & Magic: Heroes serie overeind blijft.
En dat deze aanpak succes kent, bleek uit onze eerste speelsessie met het spel. Door de verschillende provincies te verkennen kom je in aanraking met tal van opdrachtgevers. Neem je missies aan, dan ga je verder op pad en zul je flink wat in het rond moeten hakken om alle vijandelijke schepsels uit de weg te ruimen. Dit doe je niet alleen, want regelmatig kom je andere spelers tegen die ook hun weg proberen te vinden in de wereld. Veel verder dan enkele kistjes ophalen en NPC’s begeleiden zijn we nog niet gekomen, maar dat zal later in de game veranderen wanneer je hogere levels behaalt.
Tactisch nadenken
Waar de Might & Magic serie echter vooral om bekend staat zijn de strategische gevechten, waarin goed nagedacht moet worden over elke zet. Deze keren ook terug in Heroes Online. Het speelveld veranderd hierbij in een gecompliceerd ‘schaakspel’ waarin je jouw mankrachten moet verplaatsen over hexagonale vlakken. Elk manschap heeft een aantal bewegingspunten en wanneer deze op zijn is de volgende aan zet. De eerste gevechten zul je met weinig moeite doorkomen, maar naarmate de game vordert begint de uitdaging te komen. Je zult rekening moeten houden met de mogelijke manoeuvres van de tegenstanders, ze te slim af zijn door je manschappen goed op elkaar af te stellen en natuurlijk gebruik te maken van de krachten van jouw Hero.
Nieuw in Heroes Online is dat deze gevechten zich over meerdere stages kunnen afspelen. Denk je dus alle vijanden te hebben verslagen, juich dan niet te vroeg, want wellicht staan er nog meer om de hoek. Zeker bij de grotere eindbazen is dit het geval, waarbij je eerste enkele vlagen van zijn onderlingen dient af te maken, voordat het monster zelf uit zijn schuilplaats komt. Het levert een vleugje extra tactiek op, want je moet rekening houden met de gevaren die een nieuwe lading vijanden kan bieden.
Houd de bèta in de gaten
Ongeveer tien man zit er op dit moment hard te werken bij BlueByte om Might & Magic: Heroes Online af te ronden. De gesloten bèta gaat binnenkort van start, met als plan om later dit jaar een open bèta te houden. En het is voor de Might & Magic: Heroes fans zeker aan te raden deze in de gaten te houden.