Middle-earth Shadow of Mordor Preview - Schattige hobbits en domme orks

    Als je alleen de films mag geloven, dan is de wereld van Tolkien er eentje vol schattige hobbits en domme orks. Gamestudio Monolith laat een hele andere wereld zien in Middle-earth: Shadow of Mordor.

    Een third-person actie-RPG over de meest duistere krochten van Middle-earth. Klinkt als een diepe, heftige game waarbij je ver vandaan moet blijven als niet-doorgewinterde RPG-speler. Geen zorgen, want dat valt gelukkig mee. Uiteraard ben je veel in menu’s aan het kijken in Middle-earth: Shadow of Mordor, maar de uitleg is goed en er zitten genoeg gevechten in het spel om de nadruk toch veel op actie te leggen.

    Het is de bedoeling dat Middle-earth: Shadow of Mordor speelt tussen het einde van The Hobbit en het begin van The Lord of the Rings. Je speelt Talion, een gewone man met Wraith-vaardigheden die in deze open wereld op ontdekkingstocht gaat. Tijdens die tocht kom je diverse side quests tegen en vooral veel slechteriken. Het RPG-element is al te zien in het feit dat er een grote character creator is waarbij je het uiterlijk naar smaak kunt aanpassen, maar ook de skilltree wordt zeer indrukwekkend.

    De slechteriken zijn in deze game extra interessant door de introductie van het Nemesis-systeem. Hierdoor weten vijanden of ze je al eerder hebt bevochten en passen ze daarop hun moves aan. Heeft Talion bijvoorbeeld een Uruk een ontzettend lelijk litteken bezorgd, dan zie je dat nog steeds terug in de game en zal die betreffende Uruk zijn best doen zich te wreken.

    Hierdoor is geen enkele speelsessie hetzelfde, omdat de wezens zo allemaal hun eigen geschiedenis hebben waarop ze hun acties in het heden beslissen. Zelfs hun namen worden willekeurig gegenereerd. Zo kregen wij naast Torz The Crow ook Takra Bright Eyes en Muzglob the Gluttonous te zien.

    Mordor

    Mindcontrol bestaat

    Wat Talion echter op zijn beurt kan doen, is zijn speciale vaardigheden inzetten om zijn wil op te dragen aan vijanden. Zo zorg je dat zij dingen over jou weten die ze weer doorvertellen aan hun bad guy buddies. Het gaat zelfs nog verder, want je kunt ze ook opdragen hun leider te vermoorden.

    Heel handig als zijn baas de warlord is, want dat is waar dit spel om draait: warlords bevechten en zorgen dat ze in groten getale achter je komen te staan. Er is een hierarchie tussen orks, sommigen hebben zich opgewerkt tot beast of slave masters en zijn daardoor sterker, dat is iets waar je absoluut rekening mee moet houden. Zij laten zien immers niet makkelijk beinvloeden door een op het eerste gezicht gewone man.

    Middle-earth: Shadow of Mordor verschijnt niet alleen op next-gen consoles, maar ook op Xbox 360 en PlayStation 3. Het is nu al duidelijk dat dit een game is die je op de meest krachtige console moet spelen, want Middle-earth ziet er indrukwekkend uit.

    Het is zelfs fantastisch om de wratten op de gezichten van de Uruk haarscherp te kunnen zien. En het gaat verder dan slechts wat je ziet, want het Nemesis-systeem zal bijvoorbeeld aanzienlijk minder voorstellen op de PlayStation 3 en Xbox 360.

    In de grafisch zeer indrukwekkende demo die we te zien kregen, hebben we gezien hoe Talion door zijn hand slechts op een Uruk te leggen kon zorgen dat het beest aan zijn kant stond. Heel essentieel, want met alleen warlord na warlord afslachten kom je er niet. Je moet echt een legertje voor jezelf creëren en jezelf zo op indirecte wijze sterker maken.

    Je moet er echter niet vanuit gaan dat je heel makkelijke alle controle over de wezens krijgt, want ze zijn helaas niet zo makkelijk als je denkt.

    Mocht je die mooie wereld wat meer willen verkennen, dan kan dat natuurlijk ook. Het is immers een open wereld game en het zou zonde zijn als je daar geen gebruik van zou maken. Daarom heeft gamestudio Monolith een heleboel sidequests in de game gestopt.

    Hier hebben we helaas nog geen voorbeelden van gezien, maar we hebben begrepen dat de testers van de game expliciet veel tijd doorbrachten met sidequests doen, dus wie weet worden deze zelfs beter dan de hoofdactiviteit in de game.

    Shadow of Mordor

    Lekker orks

    Wat het allertofst is aan Middle-earth: Shadow of Mordor, is dat het hele oude boeken neemt en daarmee in een heel modern medium een nieuw avontuur beleefd wordt. Uiteraard nam Tolkien veel tijd om de omgevingen uit te leggen zodat je de wereld beter kon begrijpen en die prachtige werelden zie je ook terug in deze kwalitatief stevige game.

    Dat wil echter niet zeggen dat Shadow of Mordor voor iedereen is. Dit is een 18+ spel en dat zie je er vrijwel direct aan af. Het spel is rauw, het is gruwelijk, het is precies zoals orks horen te zijn.

    Middle-earth: Shadow of Mordor verschijnt op 7 oktober 2014 op PC, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.

    Middle-earth: Shadow of Mordor

    Verkijgbaar vanaf 18 november 2014

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.