Puppeteer Review

maandag, 16 september 2013 om 18:00
Sony is niet de minste als het gaat om het afleveren van goede exclusieve titels. De LittleBigPlanet serie zal niemand vergeten zijn. De schattige poppetjes daaruit, de Sackboys, hebben ons hart voor altijd gestolen. Opnieuw doet Sony een poging met het neerzetten van iets exclusiefs, iets bijzonders, in de vorm van Puppeteer.
Puppeteer is een theatergame waarin je in de schoenen stapt van Kutaro, een jongetje dat zijn hoofd is verloren en veranderd is in een houten pop. De verantwoordelijk hiervoor is Moon Bear King. Aan jou de taak om weer normaal te worden. Want continu op je romp rondsjouwen met andersmans kop wordt wel een beetje vermoeiend.
Hoofden verzamelen
In de game verzamel je hoofden die dienen als een leven. Je kunt er drie per keer meedragen, en als je ze allemaal kwijtraakt, doordat je geraakt wordt, moet je opnieuw beginnen. Er zijn ontzettend veel hoofden die verzameld kunnen worden, denk bijvoorbeeld aan een vleermuiskop, een kikkerkop en de kop van een skelet. Behalve dat ze dienen als leven, hebben ze ook nog een andere functie, namelijk het activeren van een extraatje. In de levels, waarvan er 21 totaal zijn, zitten verborgen stukjes. Zodra jij het juiste hoofd opzet, zal Kutaro een dansje maken en bijvoorbeeld een bonus level vrijspelen. Het is daaorm zeker de moeite waard om goed op te letten waar je de dansende pop kunt inzetten.
Het zal namelijk al snel gebeuren dat die stukjes niet opvallen. Je zult namelijk je ogen uitkijken als je Puppeteer opstart,zo mooi vormgegeven zijn de levels, waardoor je oog uitgaat naar andere dingen. Zoveel kleuren zijn aanwezig, en elke keer weten de omgevingen je te betoveren door de dynamiek. Puppeteer is zonder twijfel een van de mooiste games qua levelontwerp dit jaar.
Niveau gameplay stelt teleur
Toch kleeft er een groot nadeel hieraan. Mensen kunnen een mooi lichaam hebben, maar qua inhoud nogal leeg zijn, waardoor je eigenlijk op het verkeerde been gezet wordt. Immers wordt het oog als eerste geprikkeld. Dit gebeurt bij Puppeteer. Hoe mooi de game zelf ook is, er moet toch gezegd worden dat de game qua gameplay ditzelfde niveau bij lange na niet weet te halen.
Puppeteer is nogal saai om alleen te spelen, doordat je steeds hetzelfde doet en er te weinig afwisseling is. Ook telt mee dat de game te makkelijk is. Die andere schattige game van Sony, LittleBigPlanet, was bijvoorbeeld moeilijker en wist meer diversiteit in de levels aan te brengen. Puppeteer weet dit niet voor elkaar te boksen en dat is een groot gemis.
Knipper de knip
Wat je de hele tijd doet is een beetje springen en klauteren en hoofdzakelijk gebruik maken van de magische schaar, de Calibrus. Met die schaar knip je allerlei vijanden doormidden. En het is bij uitstek ook het middel om van het ene punt naar het andere punt te komen. Toegegeven: dit is tof. Het is weer eens wat anders en de gameplay voelt op zulke momenten fris aan. Alleen na een paar uur merk je al snel dat wat je doet steeds hetzelfde is en dat de magie van de schaar dan ook een beetje verloren gaat.
De vaart wordt eruit gehaald
Voor de rest moet je een paar kleine trucjes uitvoeren, zoals het terugkaatsen van aanvallen met een schild. Het is allemaal wat spielerei, gericht op kinderen en zeker niet de hardcore gamer. Een bijkomend nadeel is, waar we eerder al bang voor waren in de impressie, is dat de vaart wat uit de game gehaald wordt door de manier van vertellen. Het is een theatergame, waarin een grote rol is weggelegd voor het verhaal. Maar dat wordt veel te uitgebreid uit de doeken gedaan, met soms te flauwe humor en te lange stukken tekst. Juist op die momenten dat je door wilt gamen, word je genoodzaakt te luisteren en dat kan soms vrij vervelend zijn.
Goede prijs-kwaliteitverhouding
Nu klinkt dit wat negatief, zo is het niet bedoeld. Het zijn een paar kanttekeningen om aan te tonen dat Puppeteer op het eerste oog betovert, maar tijdens het spelen toch wel wat glans kwijtraakt. Iets wat eigenlijk helemaal niet nodig was geweest en ook doodzonde is. Dat neemt niet weg dat de 2D avonturengame de moeite waard is om eens in handen te nemen. De prijs-kwaliteitverhouding is om aan te prijzen. Puppeteer is namelijk al verkrijgbaar voor 38 euro (misschien elders zelfs nog goedkoper), waarvoor je 21 levels terugkrijgt. Dat is een speelduur van ongeveer tien uur en dat is zeker niet verkeerd. Bovendien, als je nog een PS Move hebt die stof ligt te happen, is dit een prima timing om die weer eens te gebruiken.
Samen spelen
Natuurlijk kan Puppeteer ook gespeeld worden met een normale PlayStation controller. En niet geheel onbelangrijk: de game kan met twee personen gepeeld worden, iets wat lang niet zo leuk is als andere co-op games, maar toch aan te raden valt.
Als je alleen speelt moet je Kutaro besturen, maar ook nog een vliegende kat in de lucht die hem een handje helpt. Je begrijpt al dat wanneer je alleen speelt, je die twee om de beurt bestuurt. Daarom is het zinvoller een paar avonden op de bank co-op te doen met een buddy. Hij of zij kan dan de kat besturen en objecten onderweg tegen houden, of maanscherven (bij honderd verdien je een extra leven) verzamelen. Samen speelt Puppeteer echt fijner dan alleen. Al is het wel zo dat de co-op teleurstelt. Degene die Kutaro speelt heeft simpelweg meer te doen dan de tweede speler. En voor speler twee is er nóg minder uitdaging dan de eerste speler. Af en toe van rol en dus controller wisselen is dan ook raadzaam.
Had meer ingezeten
Puppeteer is een goede PlayStation exclusieve titel, maar niet zo goed als wellicht op voorhand verwacht werd. Bij een exclusieve game wil je als ontwikkelaar indruk achter laten op elk vlak. Puppeteer doet dat op slechts één vlak: de visuele kant. Daarmee weet het mooi te verbloemen dat er toch wat steekjes zijn blijven liggen op de ontwikkeltafel. Nogmaals, de prijs-kwaliteitverhouding is bijzonder gunstig en de game is dan ook zeker leuk om aan te schaffen. Het verschil is alleen dat over een paar jaar iedereen nog steeds weet wat LittleBigPlanet is en nog niet de helft zich daarvan kan herinneren wat Puppeteer ook alweer inhield. Een gemiste kans.