Master X Master Game Preview - Een verrassende nieuwe MOBA

Preview
donderdag, 27 april 2017 om 15:11
Multiplayer Online Battle Arena's, oftewel MOBA's, komen er in vele soorten en maten. Deze keer is het uitgever NCsoft die een poging waagt in de arena met de nieuwe game Master X Master. Zal MXM een plekje weten te veroveren in het MOBA-landschap? Je leest het in de Master X Master game preview!
Tijdens de gamescom afgelopen jaar kregen we al een voorproefje van de nieuwe Master X Master zoals je kunt lezen in de eerste preview, maar nu konden we eindelijk zelf aan de slag met MXM in de gesloten bèta. Tijdens deze bèta hebben we bijna alle modi en Masters aan de tand kunnen voelen, dus laten we eens diep in de game duiken in deze Master X Master game preview!

Een klein stukje verhaal

MOBA's staan meestal niet bekend om hun sterke verhaallijnen. Hoewel het bij Master X Master wel iets meer het geval is, maakt het nog steeds weinig verschil. Via een tutorial krijg je simpel en snel een introductie tot de game en een beetje tot de achtergrond, maar daar blijft het bij. Je speelt de tutorial meer voor de beloningen zoals goudstukken en vaardigheidspunten.
Wil je toch wat meer achtergrondinformatie, dan kun je in het Masters-menu terecht. Elke Master heeft zijn eigen achtergrondverhaal, dat je kunt lezen. Hier is ook te vinden bij welk element ze horen: Kinetic (water), Ardent (vuur) of Helix (natuur). Wat het idee hierachter is, wordt alleen niet erg duidelijk. In sommige levels hebben bepaalde elementen een voordeel, maar waarom?
MXM is daarnaast een samenvoeging van meerdere gamewerelden zoals Blade & Soul, Aion en WildStar. Hier had wel meer uit gehaald kunnen worden. Waarom komen de personages van deze werelden bij elkaar? Het verhalende gedeelte is momenteel niet prominent genoeg om de interesse te wekken. Tijd om gewoon lekker de game te gaan spelen!
Master X Master game preview

MOBA, maar dan anders

De meeste MOBA's staan erom bekend dat je een personage bestuurt met de rechtermuisknop en je aanvallen gebruikt met de toetsen Q, W, E en R. Master X Master stapt op meerdere manieren van deze standaard af. Ten eerste door te bewegen met de WASD-toetsen in plaats van de muis en ten tweede doordat je met twee personages tegelijk speelt.
Dat je een MOBA speelt met de WASD-toetsen, is in het begin even wennen. De muis is puur om de camera te besturen en te richten waar je Master naar toe kijkt en dus ook zijn aanvallen heen schiet. Je aanvallen zitten verder op Q, E, R, C en de muisknoppen. Een bijzondere keuze, maar zeker geen verkeerde. Het is een leuke, nieuwe manier van spelen.
Daarnaast speel je dus met twee Masters tegelijk. Voordat elk potje begint, kies je twee Masters. Tijdens het spelen kun je dan wisselen tussen de twee, zoals een tag team bij worstelen. Door met je muis te scrollen, wissel je van Master. Dit kan op elk moment, maar daarna moet je wel even wachten voordat het weer kan. Dus ben je bijna dood? Wisselen en doorgaan!
In het begin voelt het spelen een beetje te druk en onoverzichtelijk, maar na de Tutorial en het doen van wat meer onderzoek naar alle mogelijkheden, went het vrij snel. Dit geldt eigenlijk voor alles in Master X Master. Er is wat tijd nodig om eraan te wennen. Niet alleen omdat het geheel af en toe wat onoverzichtelijk aanvoelt, maar ook omdat NCsoft dingen anders aanpakt.
Master X Master game preview

Genoeg Masters om uit te kiezen

Op het moment van schrijven telt Master X Master 36 verschillende Masters om te spelen. De meeste daarvan zijn uniek en nieuw, maar sommige komen dus vanuit andere games. Je bezit niet alle Masters direct. Je kunt ze vrijkopen met echt geld of met SOL-punten. Die laatste krijg je simpelweg door te spelen. Het kost wel wat tijd om ze allemaal vrij te spelen.
Tijdens het spelen van een potje MXM zijn je Masters op twee manieren aan te passen: door je actieve en passieve vaardigheden te upgraden per een of drie levels. Afhankelijk van de modus die je speelt, kun je alleen je actieve vaardigheden aanpassen. Zoals bijvoorbeeld in de Arena, maar hierover lees je later meer.
Elk nieuwe potje level je door tot level 18. Elk level krijg je een punt om een van je actieve vaardigheden sterker te maken. Wanneer je level 18 bent, zijn al deze aanvallen dus op maximale kracht. Daarnaast krijg je elke drie levels drie punten om bijvoorbeeld de schade van je wapen of het aantal levenspunten dat je hebt te verhogen. Deze kun je op ieder moment in de basis aanpassen.
Buiten de games om kun je echter ook een hoop dingen aanpassen die invloed hebben tijdens het spelen. Je kunt met Nodes je Masters van tevoren al sterker maken. Een Node-pagina bevat zes nodes en zo'n pagina kun je voor elke Master gebruiken. Als laatste kun je met goudstukken en materialen nieuwe aanvallen voor een Master kopen of bijvoorbeeld je wapen sterker maken.
Master X Master game preview

Verschillende gamemodi

Waar de meeste MOBA's alleen PvP hebben (speler tegen speler), heeft Master X Master ook PvE (speler tegen de computer). Het PvP-gedeelte kent twee modi: Arena en Titan Ruins. In Arena speel je drie tegen drie op een kleine map, puur om elkaar dood te maken. He team met de meeste kills wint. Titan Ruins is meer wat je van een normale MOBA gewend bent.
In Titan Ruins moet je de basis van je tegenstander kapot maken. Deze wordt beschermd door meerdere turrets verspreid over drie banen. Tussen die banen zitten nog extra monsters die je dood kan maken waarna ze je team helpen. Titan Ruins onderscheidt zich echter door een tijdslimiet. Een potje kan maximaal 25 minuten duren. Daarna wint het team met de meeste punten. Of je wint bij 1.000 punten.
Het PvE-gedeelte bestaat uit verschillende Stages met verschillende moeilijkheidsgraden. Deze kun je alleen of met maximaal twee anderen spelen. Elke Stage bestaat uit vier levels om te spelen. Een minpuntje hier is dat het X-Coins kost wanneer je een specifiek level wil spelen. Deze kun je met echt geld kopen of langzaam sparen via uitdagingen. Je speelt dus meestal een willekeurig level.
Verder zijn er speciale modi die alleen op bepaalde dagen speelbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan minigames of meer PvE-content. Daarnaast heb je in plaats van een saai menu een soort basis waar je rond kunt rennen en met andere spelers kunt praten. Of een ander liedje in de jukebox aanvragen. Master X Master heeft genoeg speelbare content aan te bieden.
Master X Master game preview

Master X Master Game Preview - Een MOBA met een kans

Master X Master heeft zeker de potentie om uit te blinken en niet ondergesneeuwd te raken door grotere MOBA's zoals League of Legends. De aparte besturing en het Tag-systeem zijn toffe toevoegingen en er zit veel diepgang in het upgraden van je Masters. In het verhalende-gedeelte valt nog wel wat winst te behalen, maar voor nu bieden de verschillende modi meer dan genoeg afleiding.
Hoewel je Master X Master uiteindelijk gratis kunt spelen, is het wel mogelijk om de game te kopen met bepaalde extra's. Denk bijvoorbeeld aan meer Masters, een nieuw uiterlijk voor je Masters of wat in-game items om je te helpen in het begin. Hiervoor kun je terecht op de website van MXM. De packs variëren van 19,99 tot 99,99 euro in prijs.